P
Hej,

Elementet har demonterats, och målats om. Vid montering håller elementet inte riktigt tätt då man släpper på vattnet. Gängorna verkar vara utslitna så det är förmodligen detta som orsakar läckaget har jag kommit fram till. Jag har givetvis använt lin, och allt man ska för att täta ordentligt. Vid montering går dock inte gängorna i som de ska riktigt och "muttern" ser aningen sned ut då det är monterat.

Jag undrar: går det att byta ut muttern med den tillhörande stången på något vis? Jag har försökt lossa detta med en polygrip, men det sitter som berget. Eller finns det något annat knep?

tacksam för alla svar!

Demonterat och nymålat radiatorselement med möjligt gängproblem och sned mutter vid anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omålat värmelement med en påmonterad, sned och sliten mutter som verkar ha utslitna gängor.
Skapa konto
Närbild på ett ommålat och demonterat element med slitna gängor och en sned mutter.
Skapa konto

Krilleman
På dom gängorna ska man inte ha lin. :worried:

Det är nog just detta som är felaktigt. Tätningen sker koniskt mellan lekande mutter och termostat.

Det ser även ut som att du använt gängtape på din radiatorpropp vilket det inte ska vara.

• Gilla
Pielstick och 3 till
  • Laddar…
Om gängen är slut så kan du köpa ny mutter samt kopplingen in i elementet.

Inget lin på den typen av koppling.

Krilleman Krilleman skrev:
På dom gängorna ska man inte ha lin. :worried:

Det är nog just detta som är felaktigt. Tätningen sker koniskt mellan lekande mutter och termostat.

Det ser även ut som att du använt gängtape på din radiatorpropp vilket det inte ska vara.
Nej, tätningen är inte mellan mutter och termostat. Det är mellan konan i röret muttern sitter på och ventilen. Muttern ska bara hålla ihop kopplingen, termostaten ska reglera ventilen.

Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Nej, tätningen är inte mellan mutter och termostat. Det är mellan konan i röret muttern sitter på och ventilen. Muttern ska bara hålla ihop kopplingen, termostaten ska reglera ventilen.
Det var ju självklart det jag menade, men kanske lite slarvigt skrivet :D

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.