Hej!

Jag behöver byta ut/komplettera med lite trösklar i mitt 20-talshus. Vill verkligen att de ska matcha övriga trösklar i huset som är av den "gamla sorten", alltså inget fabrikslackat som man hittar på byggvaruhusen. Vet någon var jag hittar sådana?

Om jag tvingas tillverka tröskeln själv, vad rekommenderas för ämne? Planyvlad ek?

Hade man ek i trösklarna för hundra år sedan? Våra är väldigt ljusa och ser mycket ut som golven (furu, resp gran).

Tack på förhand!
Erik

Bronken
Foton?

Typ såhär ser övriga ut. Gissar att det är furu?

• Trätröskel på ett plankgolv vid en dörr, med vit papperstätning upptejpad med orange tejp i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är furu. Oftast kärnfuru eftersom det slets en del på trösklar ”förr i tia”. De brukar vara runt 40 mm tjocka och ett urtag på 15 mm för dörrbladet. De jag själv har mätt i alla fall.
Börja med att tillverka (eller få tillverkat) en tröskelbräda som du förmodar att den skulle se ut som ny. För att göra en ordentlig patering rekommenderas sedan en grov rasp att skapa slitaget i mitten. Sedan en vanlig slipmaskin att jämna av det grova. Tänk dig att grusiga kängor har släpats över tröskeln i hundra år. Det är inte heller fel att sedan måla tröskel-pastichen med samma färg som dörrkarmen.

Bilder från ett annat 20-talshus

Gammal tröskel i slitet trä, troligen kärnfuru, med avflagnad färg och tecken på långvarigt användande i dörröppning.
Skapa konto

Sliten grönmålad trätröskel med synligt trä där färgen nötts bort, visar ålder och slitage i dörröppning.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
erkana
  • Laddar…
Slitaget kommer av sig själv bara du får dit en tröskel lik orginalet.

Tack allihopa. Det var egentligen inte slitaget jag funderade över (men det blev ju en fin bonus), utan mer vilket material man ska välja (tack @Johan Gunverth för att du bekräftade min tes, alla jag pratat med hittills har sagt ek), samt hur man ska tillverka den. Hyvla? Fräsa? Såga på nåt smart sätt?

E erkana skrev:
man ska tillverka den. Hyvla? Fräsa? Såga på nåt smart sätt?
Med en vanlig handjagad cirkelsåg får du till en tröskel ur en plankbit

• Gilla
erkana och 1 till
  • Laddar…
Purre
Valet att välja ek framför furu eller gran är hållbarhet. Dock inte tidstypiskt. Sen skulle man kunna välja ask också då det också är hållbart och kan tänka sig förbise utseendet.

• Gilla
erkana
  • Laddar…
E erkana skrev:
Hej!

Jag behöver byta ut/komplettera med lite trösklar i mitt 20-talshus. Vill verkligen att de ska matcha övriga trösklar i huset som är av den "gamla sorten", alltså inget fabrikslackat som man hittar på byggvaruhusen. Vet någon var jag hittar sådana?

Om jag tvingas tillverka tröskeln själv, vad rekommenderas för ämne? Planyvlad ek?

Hade man ek i trösklarna för hundra år sedan? Våra är väldigt ljusa och ser mycket ut som golven (furu, resp gran).

Tack på förhand!
Erik
Mina 20-tals dörrar från Stockholm (från olika hus) har ektröskel integrerad.
Ställs direkt mot reglarna.
I farmors hus från ca 1922/23 är det furutrösklar som ser lite annorlunda ut.

• Gilla
erkana
  • Laddar…
Tack för all hjälp! Köpte en bit planhyvlad furu idag, så nu blir det till att lära sig att hantera fräsen.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.