Hej!
Jag behöver byta ut/komplettera med lite trösklar i mitt 20-talshus. Vill verkligen att de ska matcha övriga trösklar i huset som är av den "gamla sorten", alltså inget fabrikslackat som man hittar på byggvaruhusen. Vet någon var jag hittar sådana?
Om jag tvingas tillverka tröskeln själv, vad rekommenderas för ämne? Planyvlad ek?
Hade man ek i trösklarna för hundra år sedan? Våra är väldigt ljusa och ser mycket ut som golven (furu, resp gran).
Tack på förhand!
Erik
Jag behöver byta ut/komplettera med lite trösklar i mitt 20-talshus. Vill verkligen att de ska matcha övriga trösklar i huset som är av den "gamla sorten", alltså inget fabrikslackat som man hittar på byggvaruhusen. Vet någon var jag hittar sådana?
Om jag tvingas tillverka tröskeln själv, vad rekommenderas för ämne? Planyvlad ek?
Hade man ek i trösklarna för hundra år sedan? Våra är väldigt ljusa och ser mycket ut som golven (furu, resp gran).
Tack på förhand!
Erik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Det är furu. Oftast kärnfuru eftersom det slets en del på trösklar ”förr i tia”. De brukar vara runt 40 mm tjocka och ett urtag på 15 mm för dörrbladet. De jag själv har mätt i alla fall.
Börja med att tillverka (eller få tillverkat) en tröskelbräda som du förmodar att den skulle se ut som ny. För att göra en ordentlig patering rekommenderas sedan en grov rasp att skapa slitaget i mitten. Sedan en vanlig slipmaskin att jämna av det grova. Tänk dig att grusiga kängor har släpats över tröskeln i hundra år. Det är inte heller fel att sedan måla tröskel-pastichen med samma färg som dörrkarmen.
Bilder från ett annat 20-talshus
Börja med att tillverka (eller få tillverkat) en tröskelbräda som du förmodar att den skulle se ut som ny. För att göra en ordentlig patering rekommenderas sedan en grov rasp att skapa slitaget i mitten. Sedan en vanlig slipmaskin att jämna av det grova. Tänk dig att grusiga kängor har släpats över tröskeln i hundra år. Det är inte heller fel att sedan måla tröskel-pastichen med samma färg som dörrkarmen.
Bilder från ett annat 20-talshus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack allihopa. Det var egentligen inte slitaget jag funderade över (men det blev ju en fin bonus), utan mer vilket material man ska välja (tack @Johan Gunverth för att du bekräftade min tes, alla jag pratat med hittills har sagt ek), samt hur man ska tillverka den. Hyvla? Fräsa? Såga på nåt smart sätt?
Mina 20-tals dörrar från Stockholm (från olika hus) har ektröskel integrerad.E erkana skrev:Hej!
Tack på förhand!
Erik
Ställs direkt mot reglarna.
I farmors hus från ca 1922/23 är det furutrösklar som ser lite annorlunda ut.
Klicka här för att svara