Hej. Jag överväger att köpa en lägenhet (brf) där köket fick en vattenskada 2023. Vattnet rann ner i bjälklag och lägenheten under samt trapphuset. Detta blev ett försäkringärende och enligt föreningen ska allt vara återställt 100%.

I lägenheten är det nytt laminatgolv och blandade köksskåp (lite funkis lite Ikea).

I marknadsföringen nämns inte vattenskadan såklart, oklart om mäklaren är informerad. Inte så anmärkningsvärt

Det som är lite att anmärka på är att föreningen ogärna lämnar ut dokumentation om återställandet vilket gör mig lite fundersam.

Åsikter? Köpa eller släppa? Det jag är orolig för är bestående problem man får leva med ffa lukt, mögel etc.

BirgitS
D D87 skrev:
Det som är lite att anmärka på är att föreningen ogärna lämnar ut dokumentation om återställandet vilket gör mig lite fundersam.
Helt normalt. Det hanterades av deras försäkringsbolag och inte troligt att styrelsen har några detaljkunskaper om hur man fyllde igen bjälklagret etc. Återställande av köksskåp, golv etc. hanterades antagligen av nuvarande ägare (och därför de blandade skåpen).
D D87 skrev:
Det jag är orolig för är bestående problem man får leva med ffa lukt, mögel etc.
Försäkringsbolagen vill verkligen inte bli tvungna att riva upp allt igen så de är ju väldigt noga med att se till att allt har torkat ut under några månader (fukthalter mäts tills de är normalt låga) innan återställningen påbörjas.

Jag tycker att du kan köpa lägenheten.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Vår lägenhet fick en rejäl vattenskada under produktionen, det stod och rann vatten från ett våningsplan högre upp en hel helg. Nån rörpulare som "glömde" något. 25 år sen.

Rev stomrent på nedre våningen i samband med ombyggnation för några år sedan och enda spåret som syntes av vattenskadan var att det var dubbla plugghål bakom golvlisterna, dvs de hade rivit bort allt en gång och satt dit nytt efter att det torkat ut.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
L
Föreningens styrelse kan ha lite olika skäl att gå in på vad som gjorts och inte gjort, får jag gissa så är det för att det är enklast så. Dom skiter i om säljaren får lägenheten såld eller inte och att ge ut rapporter och annan dokumentation till spekulanter är inget jag hade gjort som förtroendevald.

Till saken är att föreningen ansvarar för byggnadens konstruktion. Dvs allt fram till tätskikt. Det ligger därför i föreningens (och deras försäkringsbolag) att skadan åtgärdas på rätt sätt första gången.

Jag säger att köp om övriga omständigheter är rätt. Du bör inte oroa dig för en skada som varit.

Det du kan göra är att vänligt bara fråga om föreningens försäkring brukades eller inte. Har den brukats (vilket är vanligt) så kan du va helg lugn.

Claes Sörmland
D D87 skrev:
Jag gissar som andra, styrelsen har ingen större koll på vad som gjordes vid vattenläckan. Hantverkare kom och gick, försäkringsbolaget skötte att kulorna rullade. Styrelsens ledamöter fick lite kort och förvirrad info på styrelsemöten. Problemet löstes och man vet inte riktigt hur.

Nu finns ingen dokumentation eller info att ge annat än enstaka förvirrad not i styrelseprotokoll och utspridda email i gamla styrelseledamöters emailinkorgar - mest handlar de nog om vem som ska ordna med nyckeln till någon hantverkare och att förvaltaren var sjukskriven den dagen.

En BRF är inte som ett småhus där ägaren brukar ha lite koll på vad som görs med fastigheten. Hela verksamheten bygger på att proffs sköter det praktiska.

• Gilla
mawno och 1 till
  • Laddar…
Inget av dte du skriver skulle jag oroa mig för. Att föreningen inte vill prata om det är fullt normalt.

Oavsett vilken lägenhet du köper så kommer du aldrig att veta om den har varit drabbada av problem som nu är åtgärdade. Och om det i så fall är bra åtgärdat. Man kan ha otur och råka köpa en problemlägenhet. Men det går i princip bara att skydda sig genom att undersöka noga själv. Bli misstänksam över lukten av nybakade bullar, eller doftljus i badrummet osv.

Sedan skulle jag säga att även detta är en anledning att köpa i en lite större bostadsrättsförening, Det är större chans att föreningen är lite mer proffisgt förvaltad, och en större förening har lite större vana att hantera svåra och dyra problem.

Redigerat:
När jag bodde i bostadsrättsförening och var ordförande så kunde det komma 50 spekulanter när en lägenhet således. Var väldigt restriktiv och hänvisade i stort sett alla frågor till mäklaren som sin tur fick fråga mig eller säljaren. Var inte hållbart att ideellt ta jobbet som mäklaren fick bra betalt (~100 000) för att utföra.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
När jag vara ordf. för drygt 30 år sedan var jag förvånad över att så få spekulanter tog kontakt och frågade. Vi hade 100 - 150 överlåtelser per år (förening med ca 800 små lägenheter), och jag tror att kanske 2 eller 3 spekulanter tog kontakt med mig varje år. Det var nog en del ytterligare som ställde frågor till vår förvaltare (vi hade egen anställd personal, och öppen expedition).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.