Var har du försökt sätta tätningslister? Det ser ut som att du borde vara rädd om din fina dörr, men det borde gå att hitta tätningslister som kan göra det lite tätare.

Det är väl ett ganska sentida påfund att ha varmt i hallen? Finns det en kamin eller en skorstenspipa som möjliggör en kamin i hallen? I annat fall är den inte avsedd att värmas upp. Två dörrar isolerar bättre än en, och då får man en hall mellan dem.

Tack för svar. Jag har satt sådana där självhäftande tätningslister som är en cm ungefär i bredd på de lodräta sidorna, dvs på 3 sidor. Uppe och nedtill fick jag inte plats med nåt. Jag har satt 2 bredvid varandra, dvs så det är 2 cm brett.

Du har rätt i det där med möjlighet till värmekälla i hallen. På nedervåningen har jag 4 rum, en stor hall med trapp upp till våning 2, med skrubb under trappan. Ett kök med vedspis, en kammare med kakelugn och en sal som haft kakelugn, alla till samma skorsten. Alltså har det aldrig varit någon värmekälla i hallen. I hallen finns 2 fönster varav det i skrubben inte har märken efter innanfönster heller, och jag hade inget innanfönster på det fönstret i vinter vilket också gör det kallare.

Man får väl se det positiva.. jag slipper ju ha igång kylskåpet under vintern, som jag placerat i hallen. Först i april slog jag på det. Men i januari när det var minusgrader i hallen så då frös ju mjölken.

Något annat som är konstigt är att golvnivån i hallen är några cm lägre än i köket vilket märks när man öppnar dörren till köket. Så nåt är lurt med byggandet.
Jag kommer inte in under golvet för huset är byggt på natursten som är murad och det finns inget hål nånstans. Det finns matkällare under köksgolvet så det ser jag från matkällaren.

Listen skall sitta så att den kläms ihop när man stänger dörren. På gångjärnsidan sitter den på dörrens kortände, men på övriga sidor skall den sitta på flatsidan av dörren eller karmen så att den kläms mellan karm och dörr. Om jag förstår rätt hur du satt den så skalas den av när du stänger dörren. Om den självhäftande listen inte sitter bra kan du prova list som man fäster med häftklammer.

Det finns poänger med att ha kallt i hallen, men minusgrader kanske är lite i kallaste laget.

Avemo skrev:
Listen skall sitta så att den kläms ihop när man stänger dörren. På gångjärnsidan sitter den på dörrens kortände, men på övriga sidor skall den sitta på flatsidan av dörren eller karmen så att den kläms mellan karm och dörr. .
Jag förstår inte vad du menar. Jag har satt den på karmen på yttersidorna och på den sida av dörren jag inte öppnar.
Se bilderna nedan. PIC_0778.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PIC_0779.jpg
Skapa konto
PIC_0780.jpg
Skapa konto

• Gilla
Angermannus svea
  • Laddar…
På mittenbilden sitter listerna fel. Det är en fals på dörren som hindrar dig att se genom springan när båda dörrarna är stängda. Den falsen skall du sätta listen på. Högst upp på mittenbilden på överkarmen skall du också sätta listen på falsen. Alltså den lodräta delen. Likaså på tröskeln. På gångjärnsidan ser det rätt ut. Om springan är så bred att listen inte kläms kan du sätta två lister på varandra. Det är effektivare än att sätta dem i bredd.

Här finns ett par bilder. Det avser visserligen fönster, men samma sak gäller för dörrar.
http://www.vattenfall.se/sv/checklista-tata-fonster.htm

Avemo skrev:
På mittenbilden sitter listerna fel.
Oj då.. tack för hjälpen. Jag har inte tänkt på hur de ska sitta utan satt bara dit dem..
Bilden nedan har jag tagit underifrån, dvs man ser överkanten av dörrkarmen. Den listen sitter också fel om jag förstod dig rätt?

PIC_0782.jpg
Skapa konto

Det är också fel ja. Om den sitter så finns det två alternativ. Det ena är att springan är lika stor eller större än listen. Då gör listen knappt någon nytta eftersom det drar förbi den. Det andra alternativet är att springan är mindre än listen. Då skrapas listen bort när man stänger dörren och lossnar efter en ganska kort tid. Sätt den "runt hörnet" i stället. På falsen som ligger an mot dörrbladet.

Jo... det gick inte så bra med list där för dörren blev svårare att stänga ordentligt och det var svårt att låsa dörren, för det blev för tjockt.. så jag drog bort en större bit av listen där uppe och har varit utan.

På bild 2 så blev listen ihopknölad en bit ned på dörren, dvs den lossnade som du sa. Trots detta så har tanken aldrig slagit mig att jag satt den fel heller.

Tack än en gång för hjälpen! Nu ska det bli ordning på listen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.