Torp byggt ca 1911. Vacker trapp som jag vill bevara. Träet ser friskt men ett problem är att det knarrar otroligt mycket. Typ som att träet är helt uttorkat och behöver olja. Bör jag olja träet under trappen? Vilken olja i så fall?

• DSC_7157.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_7158.JPG
    Skapa konto
  • DSC_7156.JPG
    Skapa konto
  • DSC_7155.JPG
    Skapa konto
  • DSC_7154.JPG
    Skapa konto
Trä inomhus behöver inte oljas för hållbarhetens skull. Och det hjälper inte mot knarrande. Det knarrar för att det rör sig i skarvarna. Kanske kan det hjälpa att slå ett par slag på alla spikar som håller ihop trappen.

A Avemo skrev:
Trä inomhus behöver inte oljas för hållbarhetens skull. Och det hjälper inte mot knarrande. Det knarrar för att det rör sig i skarvarna. Kanske kan det hjälpa att slå ett par slag på alla spikar som håller ihop trappen.
Tack, jag ska kolla om jag hittar några spikar att slå på.

A Avemo skrev:
Tror inte att det finns några spikar i trappan!

Prova om din "oljeteori" håller med att prova att spreja 5:56 (med sprutrör) i alla skarvar på ett steg som knarrar.

K Kurtivan skrev:
Prova om din "oljeteori" håller med att prova att spreja 5:56 (med sprutrör) i alla skarvar på ett steg som knarrar.
Detta tror jag själv inte på! Det är ju ingen trappa av metall. Det har helt enkelt blivit för stor tolerans i träet och lika lite som jag skulle smörja ett knarrande golv så skulle jag heller inte köra 5.56 på en trappa!

J Jonas56 skrev:
Detta tror jag själv inte på! Det är ju ingen trappa av metall. Det har helt enkelt blivit för stor tolerans i träet och lika lite som jag skulle smörja ett knarrande golv så skulle jag heller inte köra 5.56 på en trappa!
Vad betyder att det blivit för stor tolerans i träet? Glapp? Att trappen inte håller ihop. Varje steg låter som att jag håller trampa igenom. Men som sagt ser träet friskt ut. Huset har varit kall ställt i många år.

Du behöver trycka upp sättstegen!
Ur med spikarna, pressa upp sättstegen och skruva fast de.
Olja kommer aldrig att hjälpa mot knarrandet.
Kan tom bli värre.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Om det knarrar för att den har "torkat isär" så borde den förbättras av "fukt".
Kanske kan man skura den, ordna ånga under den. eller blöta den med böta handdukar för att testa om den då sväller ihop? Testa på ett steg som knarrar tydligt.

Gör den det så kanske även rå kallpressad linoja kan hålla den från att torka isär (går att olja även fuktigt trä så man kan behålla stabiliteten mellan delarna efter fuktat trä.

På de första bilderna syns väl spikskallar (bak-kant av steg, under trappen?). Om de har tappat stabilitet kanske skruvar kan komplettera, eller lister under stegen mot väggen som stöttar.

Man kan förstås även tänka att det finns en tappar i trä (limmade med gammalt lim, t ex Aerolite, som kanske åldrats och pulvriserats (jag limmade/skruvade en byggsats plywood-optimistjolle med Aerolite ca 1970 och det vittrade sönder 45 år senare i de hörn som rörde sig något vid belastning). Beskrivs mer om lim här:
https://grisslan.blogspot.com/2011/11/kladda-loss.html

Om så är fallet så kanske man behöver limma om, t ex med epoxy eller polyuretanlim, om det är tydliga springor att foga så fyller de fogen?
Men gör det innan oljning så det fäster i så fall

Går trappen at demontera och ta loss kan man ju limma med något bra lim och skruva om det behövs.

J Jonas56 skrev:
Tror inte att det finns några spikar i trappan!
Spikar syns tydligt på bilderna. Det kanske är optimistiskt att trappan skulle bli helt tyst av att slå på dem. Men de finns där och det är enkelt att prova.

K kiev skrev:
Vad betyder att det blivit för stor tolerans i träet? Glapp? Att trappen inte håller ihop. Varje steg låter som att jag håller trampa igenom. Men som sagt ser träet friskt ut. Huset har varit kall ställt i många år.
Strängt taget vet du inte om trappan var tyst när den var ny. Det är små glipor mellan trappans delar som låter dem gnidas mot varandra när man går i den. Det må vara irriterande. Men förmodligen helt ofarligt. Det är inte ovanligt i hus som alltid varit uppvärmda heller.

MultiMan
Jag har en nästan identisk trappa som är ihopspikad med blank trådspik. Enligt min uppfattning knarrar det pga spikarna som rör sig i träet. Min egen plan består i att byta till trallskruv när tiden finns.

K kiev skrev:
Torp byggt ca 1911. Vacker trapp som jag vill bevara. Träet ser friskt men ett problem är att det knarrar otroligt mycket. Typ som att träet är helt uttorkat och behöver olja. Bör jag olja träet under trappen? Vilken olja i så fall?
Tack! för verkligen flera bra tips. Jag ser ju nu att flera spikar bör slå fast men jag kommer även att byta bort flera spikar till skruvar istället. Jag har även skrurat trappen två ! gånger med rikligt med vatten och rikligt grön såpa. Tack igen! 🥰

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.