Se min föregående tråd, "Köp och installation av wc och tvättställ via butik eller rörmockare?" för bakgrundsinformation.

Min gamla toalett har börjat susa efter att en rörmockare fixat en läcka. Lång historia kort (eller läs andra tråden) har jag tänkt att försöka åtgärda det själv, om det går. Ljudet är som sagt av susande karaktär, som när vatten rinner igenom ett vanligt rör (ej avloppsrör). Jag kan inte höra ljudet alls under själva spolningen eller när cisternen fylls på, men samma sekund som påfyllningen är klar så plötsligt börjar det susande ljudet. Och ljudet går inte över av sig själv, åtminstone inte under de ca 40 minuter som jag väntat.

Några tankar om vad detta kan orsakas av? Det rinner inget vatten ner i toaletten, iallafall inte värre än tidigare och det är bara droppar och kan inte förklara detta nya ljud. Vart kan detta vatten ta vägen då? Stänger jag av kallvattnet så upphör ljudet direkt, så det är uppenbart att vatten åker någonstans.

Såhär låter det:
vattenljud.m4a

Ljudet hörs en kort stund, sen en spolning, och sen vid 1:10 hörs ljudet igen.

Jag har försökt att öppna cisternen, men bara lyckats till hälften. Jag drog upp knoppen (vad är det officiella namnet?) och skruvade loss plastbrickan i botten. Men själva knoppen går inte att få loss från pinnen, och pinnen sitter fast. Dvs jag kan bara lyfta locket några cm, upp till knoppen, sen tar det stopp. Jag kan inte heller vrida locket mer än ca 20-30 grader, för sen tar väggen emot. Jag får knappt upp en tillräckligt stor glipa för att se in ordentligt, och definitivt inte så pass stor så att det går att börja pula med grejer eller ens ta någon vettig bild av insidan av cisternen.

25410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har koll på hur man öppnar denna variant? Jag har ingen aning vad den kallas, alla guider verkar vara fokuserade på toaletter med knapp (dvs som man trycker ner). Och om jag sen får upp den, vad ska jag leta efter?

När påfyllningen är klar , läcker stolen vatten då ?
Om den inte gör det borde det inte vara något galet i stolen vad jag kan förstå .

Den fortsätter att fylla på men ytterst lite, tunn fin stråle.
Att du inte ser i toan att det kommer något vatten är inte konstigt, från att cisternen är full till att vattnet börjar rinna över överfyllnadsskyddet ska det vara minst några millimeter upp till någon centimeter

Stäng av kranen/avstängningsventilen till toan.
Spola och håll i stången, skruva på knoppen motsols.
Lyft av locket.
Öppna kranen/avstängningsventilen till toan
När den cisternen är full och ljudet kommer, så provar du försiktigt att lyfta flottören lite, då kommer förhoppningsvis ljudet att försvinna.

Redigerat:
Det finns ibland en låsskruv på knoppen. Titta på knoppens baksida.

Om det läcker när flottören är i högsta läget så är förmodligen gummimembranet kass i fyllningsmekanismen (eller möjligen så sitter det föroreningar). Rengör eller byt membran.

roland53 skrev:
Det finns ibland en låsskruv på knoppen. Titta på knoppens baksida.
yes! alltså... hahaha. Helt absurt att jag lyckades missa den. :eek:

Tack för att du påpekade något som jag borde kollat det första jag gjorde. Nu har jag fått bort locket!

Om det läcker när flottören är i högsta läget så är förmodligen gummimembranet kass i fyllningsmekanismen (eller möjligen så sitter det föroreningar). Rengör eller byt membran.
Känns som en komplicerad process. Allt ser så gammalt och slitet ut att jag är rädd att hela alltet ska vittra sönder och falla i bitar om jag skulle försöka mig på att montera isär något där i. Plus att jag inte har någon form av manual eller ens modellbeteckning. Lutar nog mer åt att låta toaletten rinna lite. Planerar ju ändå att byta ut hela toaletten senare i sommar alternativt blir det t.om en totalrenovering av badrumet mot hösten.

25496.jpg
Skapa konto

25487.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Ja, det är iofs inte så komplicerat.

Ta en bild på fyllningsventilen så guidar vi dig vidare...

Reservdelar finns allmänt i VVS butiker och välsorterade bygghandlare, även för gamla modeller.

Demmpa skrev:
När den cisternen är full och ljudet kommer, så provar du försiktigt att lyfta flottören lite, då kommer förhoppningsvis ljudet att försvinna.
Nix. Manipulation av flottören påverkar inte ljudet.

Däremot gjorde jag ett annat test. Jag tejpade fast flottören i maxläge för att lura toaletten att tro att den är full. När jag sen spolat cisternen i princip tom gick det enkelt att se vattnet porla in. Jag vet inte vad saken kallas som vattnet kommer från. Det ser ut som en långsmal sticka ca 20 cm lång, 2 cm bred och avsmalnade tjocklek från ca 2 cm högst upp till ca 3-4 mm längst ned där vattnet rinner ut. Det var också jättesvårt att fota, men jag gjorde ett försök:

25499.jpg
Skapa konto

Jag mätte tiden det tog för denna läcka att fylla upp till 6-literssträcket, och det tog ganska exakt 16 minuter. Det innebär ca 540 liter vatten per dag. Visserligen är det föreningen som står för vattnet, men det är ändå orimligt mycket. Jag ska kanske ringa rörfirman och reklamera detta, för som sagt ljudet uppstod efter att dom varit här.

roland53 skrev:
Ja, det är iofs inte så komplicerat.

Ta en bild på fyllningsventilen så guidar vi dig vidare...

Reservdelar finns allmänt i VVS butiker och välsorterade bygghandlare, även för gamla modeller.
Snällt av er :)
Jag har lagt in några bilder nu, se ovanstående inlägg. Är bortlovad på en lunch med en kompis nu, men kollar här igen lite senare. Ska även ringa rörfirman och snacka med dom som sagt.

Det bör sitta en sprint/fjäder för att låsa armen till flottören. Ta bort denna och demontera flottören.

Lossa dom 4 skruvar som sitter vid fästet för flottören.

Innanför sitter ett membran - bytt/rengör. Det sitter förmodligen en pinne (kägla?) också. Byt även denna.

Det finns renoveringssatser som innehåller både kägla och membran.

http://www.ido.se/-/media/IDO/Files...Broschyrer_Prislistor/IDO_reservdelar_WC.ashx

(Att det ser lite "gammalt" ut är inget att oroa sig för, det gör det i alla toaletter med några år på nacken)

Vet inte om order numret stämmer på just din toalett men du ser principen

HardCopy.jpg

Y
Jag hade inte ens försökt utan istället bytt till en Fluidmaster.
(jag har försökt, då gick fler saker sönder, hehe)
fluidmaster-pro-fill-valve-pro45b.jpg

Eller byta till ny toalett.

Krilleman
Personligen tycker jag inte i detta fallet inte det är värt besväret att byta, med tanke på åldern av porslinsguden, då man tex kan få en IFÖ cera hos byggladorna för ca 1400:- och en sign för ca 1900:-

Visserligen är dessa av andra klass i sorteringen med dock full garanti! Det är oftast bara något litet fult i porslinet.

Jovisst kan man hitta billigt, men man bör se upp så foten har samma avtryck som den gamla eller större, annars ser det inte så trevligt ut. ;)

Y
Apropå inget men ändå något.

Senast jag var inne i VVS-butiken för att ha delar till äldre Gustavsbergare så berättade han att det var frustrerande för butikerna justnu. Gustavsberg som varit kända för att erbjuda reservdelar till sina kunde i all evighet, har nu bestämt att lägganer detta och få oss att köpa nya toaletter/annat. Butikerna ser fortfarande delarna listade i registren och gör då beställningar, som kanske inte kan levereras.
- Sen har IDO och IFÖ har gått samman.

Först tyckte jag att IFÖs nya sign-modell var snyggast så jag köpte två. Men endel IFÖ Sign har smygläckt vatten, såpass att IFÖ skickat egen personal som inte heller lyckats få det att sluta på första försöket.
- Så jag funderar på byta mina två Sign mot Gustavsbergs motsvarighet. Fler tillbehör till dessa såsom fler singelspolknappar (man vill att toaletterna ska kunna spola mycket vatten ifall avloppsrören är tveksamma, dvs bort med snålspol funktionen eller maxa literantalet på denna).

Vilketsom är det ju klart trevligt med dom nya där man kan lyfta ur hela innehållet och arbeta var man vill. Istället för knö i något eländigt hörn där inga verktyg eller ljussken når fram. :p

Redigerat:
Krilleman
Konstigt med GBG och reservdelarna! Har inte hört ett ljud om detta...

IDO och IFÖ har tillverkats i samma fabrik ganska länge (likt FMM & Mora).

Dock har jag inte upplevt ditt problem med Sign:en som smygläcker. Dom IFÖ:s som jag har haft problem med, har det läckt från anslutningen uppåt cistern, ovan ventilen av någon anledning. Och varje gång det har hänt (tror det är tre gånger nu) så har IFÖ varit underbara på kundservicen och åtgärdat utan krångel. Och med tanke på hur många av dessa stolar jag har installerat på mina byggen, så kan jag bara konstatera att andelen felaktiga stolar är extremt liten!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.