8 791 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
Köp och installation av wc och tvättställ via butik eller rörmockare?
Sida 1 av 2
Jag har små luktfria dropp-läckor från både wc och handfat, och med tanke på att dom är lite till åren funderar jag på att byta ut dom istället för att reparera. Men jag står lite handfallen till hur jag bör gå till väga. Jag har tummen mitt i handen, så att installera själv är uteslutet. Så alternativen är, såvitt jag kan komma på:
En bekant köpte ny wc för en tid sen, och frågade först vad rörmockaren skulle ta för en viss modell, och det var en eller två tusenlappar mer än butikspriset. Dvs i det fallet var alternativ 3 betydligt dyrare än alternativ 1. Men är det så generellt? Gäller det även alternativ 2? Jag är inte snål av mig, men känns dumt att lägga ut flera tusenlappar extra om det inte behövs.
Så jag är nyfiken på era erfarenheter, och konkreta tips på butiker/företag/rörmockare tas också emot tacksamt.
För övrigt, jag antar att det är omöjligt hitta ett ställe som kan hantera leverans och installation "över dagen" eller under efterkommande dag?
Är även intresserad av tips på snygga små handfat av hörnmodell.
Övrig info: Mitt badrum är väldigt litet, och jag bor på kungsholmen
/Jimi
- Köpa grejerna själv (från nätet eller butik med hemleverans), och sen leta upp rörmockare som installerar allt åt mig
- Köpa från butik, där installation ingår i priset eller finns som tillval (dvs de har egna rörmockare, eller samarbetspartner)
- Leta upp en rörmockare som fixar både inköp och installation
En bekant köpte ny wc för en tid sen, och frågade först vad rörmockaren skulle ta för en viss modell, och det var en eller två tusenlappar mer än butikspriset. Dvs i det fallet var alternativ 3 betydligt dyrare än alternativ 1. Men är det så generellt? Gäller det även alternativ 2? Jag är inte snål av mig, men känns dumt att lägga ut flera tusenlappar extra om det inte behövs.
Så jag är nyfiken på era erfarenheter, och konkreta tips på butiker/företag/rörmockare tas också emot tacksamt.
För övrigt, jag antar att det är omöjligt hitta ett ställe som kan hantera leverans och installation "över dagen" eller under efterkommande dag?
Är även intresserad av tips på snygga små handfat av hörnmodell.
Övrig info: Mitt badrum är väldigt litet, och jag bor på kungsholmen
/Jimi
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det är generellt i VVS och elbranchen att material i alla former är extremt mycket dyrare än om du köper själv. Påslag i storleks ordningen 500% är vanligt, och det förekommer ofta påslag på 1000% (då oftast på billigare saker, men som används i stora mängder).
Ditt alternativ 1 blir alltid billigast, men du får räkna med att många rörfirmor kommer att vägra installera det du köpt själv, många andra kommer att debitera högre timpeng.
Alternativ 2, tror jag är ganska ovanligt, och i många fall får du då betala "dyrbutiks priser", dvs. det pris som rörfirmorna själva debiterar i ditt alternativ 3. Möjligen om ex. Bauhaus kan ge monteringshjälp.
Oavsett vilket alternativ du väljer så bör du köpa kända kvalitetsmärken, ex. Ifö, Gustavsberg eller Ido. Det finns ofta billigare toastolar av mer eller mindre okända märken på byggvaruhusen (de säljer även kvalitetsmärken). De fungerar ofta dåligt (spolmekanism på toan), och det går inte att få tag i reservdelar. Installer man själv så kan man resonera att jag kan byta ut en 500kr toastol 3ggr för samma pris som en Ifö kostar. Men skall du ha rörmokare till jobbet så blir det en dålig affär om stolen pajar om 2 år (väldigt många rörfirmor vägrar installera de dåliga fabrikaten).
Ditt alternativ 1 blir alltid billigast, men du får räkna med att många rörfirmor kommer att vägra installera det du köpt själv, många andra kommer att debitera högre timpeng.
Alternativ 2, tror jag är ganska ovanligt, och i många fall får du då betala "dyrbutiks priser", dvs. det pris som rörfirmorna själva debiterar i ditt alternativ 3. Möjligen om ex. Bauhaus kan ge monteringshjälp.
Oavsett vilket alternativ du väljer så bör du köpa kända kvalitetsmärken, ex. Ifö, Gustavsberg eller Ido. Det finns ofta billigare toastolar av mer eller mindre okända märken på byggvaruhusen (de säljer även kvalitetsmärken). De fungerar ofta dåligt (spolmekanism på toan), och det går inte att få tag i reservdelar. Installer man själv så kan man resonera att jag kan byta ut en 500kr toastol 3ggr för samma pris som en Ifö kostar. Men skall du ha rörmokare till jobbet så blir det en dålig affär om stolen pajar om 2 år (väldigt många rörfirmor vägrar installera de dåliga fabrikaten).
Tack hempularen, då har du bekräftat min befarelse. Trist att det ska vara så, det gör ju att de i vissa fall (som i mitt fall, troligen) missar en försäljning helt. Och lite märkligt är det också att de inte väljer att sänka marginalerna på sina inköp och istället höja timdebiteringen, med tanke på ROT-avdraget.hempularen skrev:
För övrigt, vad uppfattar du som det "normala" prispåslaget när det handlar om produkter i prisklassen 1500-2000 kr?
En rörfirma som vägrar installera saker jag köpt själv? Alltså, jag kan förstå om det handlar om okända produkter eller produkter av dålig kvalité, men om det handlar om kända märken i samma klass som de produkter de själva kränger, då är det en förbluffande oförskämd inställning, och den typen av rörfirmor vill jag inte ha något med att göra. Är det någon rörmockare här som känner sig manad att ge andra sidan av myntet så är jag idel öra.
Kanske är det för att när dom köper in produkterna så vet dom i normalfallet att det kommer passa (om de varit ute och tittat hos kunden först, eller fått se bilder/mått), men det är ju deras aggresiva prispåslag och sämre utbud (jämfört med de flesta nätbutiker, detta är ett antagande från min sida) som gör att man köper produkterna utan att gå via dom. Dvs det är deras egna inställning till service och prispåslag som är hela grundorsaken till detta. Trist...
Absolut, jag håller helt och hållet med dig. Jag har tänkt att lägga mig på runt 1500-2500 kr för toalettstolen, och samma för tvättställ inkl blandare. Då borde man väl få vettiga grejer? Sen säg 4h installationstid (inkl restid) för en rörmockare á 500 kr/h, vilket borde landa på tusenlappen efter ROT. Låter detta vettigt? Dvs 4000-6000 kr totalt, om jag köper hem grejerna själv.Oavsett vilket alternativ du väljer så bör du köpa kända kvalitetsmärken, ex. Ifö, Gustavsberg eller Ido. Det finns ofta billigare toastolar av mer eller mindre okända märken på byggvaruhusen (de säljer även kvalitetsmärken). De fungerar ofta dåligt (spolmekanism på toan), och det går inte att få tag i reservdelar. Installer man själv så kan man resonera att jag kan byta ut en 500kr toastol 3ggr för samma pris som en Ifö kostar. Men skall du ha rörmokare till jobbet så blir det en dålig affär om stolen pajar om 2 år (väldigt många rörfirmor vägrar installera de dåliga fabrikaten).
En rörmockare hade lätt kunnat debitera 200 mer i timpris, om han erbjöd att fixa hem grejerna åt mig. Han skulle då även kunna lägga på en femhundring på inköpskostnaden. Då hade totalpriset efter ROT stigit ca 900 kr, vilket hade varit helt rimligt enligt mig.
Medlem
· västra götaland
· 1 003 inlägg
Har du frågat någon rörfirma om pris överhuvudtaget?
Nej...blackadder skrev:
Faktum är att jag efter idogt letande inte kunnat hitta några bra produkter som passar mitt badrum och mina krav. Jag lutar nog istället åt att behålla wc och tvättställ, och bara få hit en rörmokare som byter ut packning/rör/whatever för toaletten, och avloppsrör, vattenlås och blandare för tvättstället.
Jahapp. Det här utspelade sig inte riktigt som jag tänkt mig från början. Jag insåg att det nog kan vara dumt att låta dessa läckor stå orörda eftersom jag reser bort snart. Skulle ju inte direkt vara kul att komma tillbaka och märka att läckaget ökat med vattenskador som resultat.
Så jag fick ringa in en rörmokare. En vanlig bokning kunde jag bara göra för nästa vecka, så jag valde jour (kanske lurad där? aja...). En kille kom hit hyfsat snabbt. Vänlig och verkade kunnig. Efter en stund konstaterades att min nuvarande toalettstol var installerad helt åt helskotta fel. P-rör fast avloppet sitter i golvet. Stolen monterad lite förskjuten åt vänster (dvs inte mitt på i förhållande till avloppet) och inte heller på rätt avstånd från avloppet.
Rörmokarens förslag var att byta ut hela toalettstolen. Men ingen modell av de han hade i lager eller kunde köpa via sin grosist skulle passa enligt mina krav. Dessutom kom det ju ganska snabbt fram att priset via rörfirman skulle bli lite väl dyrt, jag fick ett prisexempel på 5625 kr på en IFÖ-stol som kostar ca 3600-3900 inkl frakt på nätet (de 6 st billigaste butikerna enligt prisjakt).
Så, efter lite velande fram och tillbaka bestämde jag mig för att be honom ordna en temporärlösning så gott det går. Så får jag semestern på mig att fundera hur jag vill lösa detta mer långsiktigt.
Nu läcker iallafall varken toalett eller handfat längre, så i det avseendet blev det ju bra. Billigt lär det väl dock inte bli. Har inte sett fakturan än, men en snabb överslagsräkning ger att det nog handlar om 4000-5000 innan rot, plus material. Har dock till stor del mig själv att skylla på. Avvaktade ju in i det sista med att åtgärda detta. Plus att jag inte orkade ringa runt till olika rörfirmor. :banghead:
Men jag är faktiskt inte allt för bitter ändå. Jag har klarat mig utan rörmokare sen jag köpte lägenheten för 8 år sen, och utslaget per år är det inte en farlig summa alls...
Just det, höll nästan på att glömma...
En stund efter att rörmokaren stuckit noterade jag ett susande ljud från toaletten, som jag inte hört förut. Ringde upp honom på mobilen, och han kunde inte hjälpa mig mer än att säga att det troligen är nått med flottören, något som han inte har rört alls. Klart man blev lite besviken på det bemötandet, men å andra sidan hade jag inte så stor lust på att be honom komma tillbaka för ytterligare dyr jourtid. Om jag inte lyckas fixa det själv (separat tråd tror jag bestämt) så får det väl vara så tills att jag köper ny stol eller kanske t.om slår på stort och renoverar om hela jäkla badrummet. :sly:
Så jag fick ringa in en rörmokare. En vanlig bokning kunde jag bara göra för nästa vecka, så jag valde jour (kanske lurad där? aja...). En kille kom hit hyfsat snabbt. Vänlig och verkade kunnig. Efter en stund konstaterades att min nuvarande toalettstol var installerad helt åt helskotta fel. P-rör fast avloppet sitter i golvet. Stolen monterad lite förskjuten åt vänster (dvs inte mitt på i förhållande till avloppet) och inte heller på rätt avstånd från avloppet.
Rörmokarens förslag var att byta ut hela toalettstolen. Men ingen modell av de han hade i lager eller kunde köpa via sin grosist skulle passa enligt mina krav. Dessutom kom det ju ganska snabbt fram att priset via rörfirman skulle bli lite väl dyrt, jag fick ett prisexempel på 5625 kr på en IFÖ-stol som kostar ca 3600-3900 inkl frakt på nätet (de 6 st billigaste butikerna enligt prisjakt).
Så, efter lite velande fram och tillbaka bestämde jag mig för att be honom ordna en temporärlösning så gott det går. Så får jag semestern på mig att fundera hur jag vill lösa detta mer långsiktigt.
Nu läcker iallafall varken toalett eller handfat längre, så i det avseendet blev det ju bra. Billigt lär det väl dock inte bli. Har inte sett fakturan än, men en snabb överslagsräkning ger att det nog handlar om 4000-5000 innan rot, plus material. Har dock till stor del mig själv att skylla på. Avvaktade ju in i det sista med att åtgärda detta. Plus att jag inte orkade ringa runt till olika rörfirmor. :banghead:
Men jag är faktiskt inte allt för bitter ändå. Jag har klarat mig utan rörmokare sen jag köpte lägenheten för 8 år sen, och utslaget per år är det inte en farlig summa alls...
Just det, höll nästan på att glömma...
En stund efter att rörmokaren stuckit noterade jag ett susande ljud från toaletten, som jag inte hört förut. Ringde upp honom på mobilen, och han kunde inte hjälpa mig mer än att säga att det troligen är nått med flottören, något som han inte har rört alls. Klart man blev lite besviken på det bemötandet, men å andra sidan hade jag inte så stor lust på att be honom komma tillbaka för ytterligare dyr jourtid. Om jag inte lyckas fixa det själv (separat tråd tror jag bestämt) så får det väl vara så tills att jag köper ny stol eller kanske t.om slår på stort och renoverar om hela jäkla badrummet. :sly:
För att inte klanka ner på rörisarnas priser så är det ofta så att det är lägre pris på t.ex blandaren i butik än vad rörisen betalar hos grossen.. om han då lägger på kanske 20% på sitt pris (vilket är mer än rimligt) så blir det om man jämför med butiken rejält dyrare... Det är inte lätt alla gånger idag å vara hantverkare... För det är rimligt att man lägger på en 20% på materialet anser jag... Men det är svårt att konkurrera med butikerna...
Absolut. Till mitt försvar vill jag bara säga att jag nog aldrig på allvar klagat eller verkligen klankat ner på rörisarnas priser, utan bara konstaterat att det är trist att det är på det här viset. I vissa fall måste de ju garanterat förlora pengar på detta tillvägagångssätt. T.ex om firman som var hos mig igår hade haft bättre utbud av toaletter, och lite mer rimliga priser så hade jag kanske slagit till där och då (med en installation dagen efter, till vanligt timpris istället för jourpris). Nu blev det ju istället inget köp alls, och det är inte heller troligt att det blir via dom när jag väl köper ny toalett.Odjuret skrev:För att inte klanka ner på rörisarnas priser så är det ofta så att det är lägre pris på t.ex blandaren i butik än vad rörisen betalar hos grossen.. om han då lägger på kanske 20% på sitt pris (vilket är mer än rimligt) så blir det om man jämför med butiken rejält dyrare... Det är inte lätt alla gånger idag å vara hantverkare... För det är rimligt att man lägger på en 20% på materialet anser jag... Men det är svårt att konkurrera med butikerna...
Men visst, i det stora hela tjänar de säkert fortfarande mer än de förlorar på dessa överpriser. Men ju längre tid som går, och ju bättre online-butiker marknadsför sig och sina utbud och priser, destå fler privatpersoner tror jag inser att de betalar höga överpriser via rörfirmorna och allt fler kommer då köpa produkterna på alternativa sätt och bara betala rörfirman för arbetet plus rena smågrejer.
För övrigt, är det verkligen så att rörfirmorna betala mer för blandare hos sin grossist än vad en privatperson kan köpa den för i butik? Det låter absurt. Varför skulle det vara så? Vilken affärsrörelse skulle acceptera ett sånt upplägg? Jag kan absolut förstå att det finns ett visst värde i att ha snabb tillgång till saker (dvs ha saken i sin hand efter en kvarts bilfärd, jämfört med ett par dagars leveranstid), men ändå... Dessutom, hur svårt kan det vara för en rörmokare att köpa in ett par exemplar av sina storsäljare via nätet, och ha dom i ett mini-lager. Besparingen de borde göra på det (om det du säger stämmer) borde vara större än lagerkostnaden, speciellt när det gäller små produkter (som jag förstått har dom största marginalerna).
Faktum är att om det är som du säger så är det märkligt att inte någon insett affärspotentialen här, och startat en ny grossistfirma med pressade priser.
Att driva affärsrörelser och satsa på låga marginaler är nog inte en så bra strategi, ett exempel är väl elektronikbranschen. Där har dom som inte gått omkull stora ekonomiska problem.
Jag ställde frågan till min granne (bilhandlare) och han sa att han hellre säljer en bil som han tjänar pengar på än tio med liten eller ingen vinst.
Jag ställde frågan till min granne (bilhandlare) och han sa att han hellre säljer en bil som han tjänar pengar på än tio med liten eller ingen vinst.
Elektronikbranschen har inte låga marginaler...elmont skrev:Att driva affärsrörelser och satsa på låga marginaler är nog inte en så bra strategi, ett exempel är väl elektronikbranschen. Där har dom som inte gått omkull stora ekonomiska problem.
Dom har inga marginaler. Därför går dom omkull!
Självklart kan det finnas marknader där marginalerna är för låga, jag har aldrig hävdat motsatsen. För höga är inte bra, för låga är inte bra. Varför inte "lagom"?elmont skrev:
Självklart säger han det. Bilar är dyra och omständliga att sälja (nedlagd tid per affär) och har hög lagerkostnad, jämfört med t.ex brödrostar och tv-apparater. När din granne pratar om att han vill tjäna bra pengar på en enskild bilförsäljning är det inte i strikta procent utan i kronor och ören. Ju dyrare bilar destå lägre marginaler skulle han kunna ha, och ändå tjäna pengar. En bilförsäljare som säljer bilar med 5% marginal kan fortfarande tjäna mer än en bilförsäljare som säljer lika många bilar men med 15% marginal.
Nu är 5% och 15% bara exempel, men jag har sett indikationer på att marginalerna i bilbranshen ligger däromkring. Dvs inte riktigt i samma nivå som verkar finnas i vvs- och el-branschen.
För övrigt är det lite intressant att en del (jag säger inte att det gäller dig) verkar tycka att extrema skillnader mellan tillverkningskostnad och slutpris nästan alltid går att motivera med att produkten ska passera så många mellanhänder. Men en mellanhand är bara värd sitt prispåslag om den faktiskt tillför något i värde. Den klassiska kedjan är tillverkare, grossist, återförsäljare, där både grossisten och återförsäljaren tillför något av värde för slutkunden som inte föregående steg i kedjan ville/kunde tillföra. Men ju dyrare dessa påslag blir, och ju mindre värde påslaget har, destå större sannolikhet att andra parter försöker gå andra vägar. Det mervärde vvs- och el-firmor tillför med deras försäljning blir allt mindre värt, samtidigt som folk blir allt mer medvetna om alternativa ställen och vilka priser som gäller där.
Jag försvarar inte, dom ibland, skyhöga priserna på matr. men jag förstår varför det förekommer. Alla som driver företag gör det i första hand för att tjäna pengar och inte för att vara "fastighetskötare" till privatpersoner. Och så länge man kan välja vilka jobb man tar och kan ta så höga priser man vill kommer det inte att bli någon ändring. Det är väl så "kapitalismen" är tänkt att fungera.
Och en orsak till att dom höga priserna är väl att det finns ett visst underskott på elektriker, det bror troligen på att det, för att vara ett hantverksyrke, ställer lite högre krav på utövarna. Samt att lönsamheten TROTS att överpriser i bland debiteras inte är speciellt hög. Största problemet med lönsamhet har man på alla "småjobb" där det är mycket svårt att få till mer än 5-7 timmar debiteringsbar tid per dag. På "stora" jobb brukar det inte vara några problem med att få ihop 40 timmar/vecka och gubbe och där brukar prisbilden vara en helt annan både på matr och arbete.
Och en orsak till att dom höga priserna är väl att det finns ett visst underskott på elektriker, det bror troligen på att det, för att vara ett hantverksyrke, ställer lite högre krav på utövarna. Samt att lönsamheten TROTS att överpriser i bland debiteras inte är speciellt hög. Största problemet med lönsamhet har man på alla "småjobb" där det är mycket svårt att få till mer än 5-7 timmar debiteringsbar tid per dag. På "stora" jobb brukar det inte vara några problem med att få ihop 40 timmar/vecka och gubbe och där brukar prisbilden vara en helt annan både på matr och arbete.
Priset på blandaren hos grossen / butiken beror på hur pass bra rabatter man har hos sin grosse....
Ju större firma desto högre rabatter... men att blandaren kan vara billigare i butiken än hos grossen handlar även där om marginaler troligtvis. De som säljer billiga blandare har säkerligen låga marginaler.
Nu behöver vi inte snöa in oss på hantverkarnas marginaler för det har diskuterats i hur många trådar som helst.
Men det kan vara intressant att tänka på att det priset vi betalar i butik kan vara lägre än det hantverkaren har hos sin grosse. Många av dessa butiker finns enbart på nätet.... Som hantverkare kan man inte vänta på att få blandaren levererad någon vecka senare. Däremot skulle jag nog om jag varit röris faktiskt beställt ett par billiga blandare, åtminstone om man vet att man ganska troligt kommer att omsätta dessa inom en rimlig tid.
Men visst är prissättning och marginaler intressant....
Ju större firma desto högre rabatter... men att blandaren kan vara billigare i butiken än hos grossen handlar även där om marginaler troligtvis. De som säljer billiga blandare har säkerligen låga marginaler.
Nu behöver vi inte snöa in oss på hantverkarnas marginaler för det har diskuterats i hur många trådar som helst.
Men det kan vara intressant att tänka på att det priset vi betalar i butik kan vara lägre än det hantverkaren har hos sin grosse. Många av dessa butiker finns enbart på nätet.... Som hantverkare kan man inte vänta på att få blandaren levererad någon vecka senare. Däremot skulle jag nog om jag varit röris faktiskt beställt ett par billiga blandare, åtminstone om man vet att man ganska troligt kommer att omsätta dessa inom en rimlig tid.
Men visst är prissättning och marginaler intressant....
Till mitt försvar vill jag bara tillägga att det jag skrev inte alls var riktat till dig utan bara allmänt...jimih skrev:
Fasiken, det är ändå ganska bekvämt att låta hantverkaren köpa alla prylar som behövs... då slipper man tänka på att köpa rätt saker...
Köper du grejerna själv och sedan letar upp en rörmokare att installera så får du vara beredd på att dom inte kommer lämna någon garanti om dom nu väljer att installera dom.
alt 2 o 3 blir nog samma pris skulle jag tro då dom flesta riktiga vvs-butikerna ligger på samma listpris.
När din bekanta köpte nytt kan installationskostnaden varit medräknad och säkert något installationsmaterial.
Jämför du priser hos en rörmokare och en butik typ bauhaus så är det inte undra på att det skiljer i pris då det oftast inte ingår sits eller avstängningsventil på bauhaus.
alt 2 o 3 blir nog samma pris skulle jag tro då dom flesta riktiga vvs-butikerna ligger på samma listpris.
När din bekanta köpte nytt kan installationskostnaden varit medräknad och säkert något installationsmaterial.
Jämför du priser hos en rörmokare och en butik typ bauhaus så är det inte undra på att det skiljer i pris då det oftast inte ingår sits eller avstängningsventil på bauhaus.