Med risk för att (förmodligen) fråga för femtielfte gången och låta tjatig...

Jag har en dröm, en tanke. Att köpa en gammal, orörd gård, helst från början av 1900.

Nu har jag hittat den! Och till ett pris jag faktiskt kan hantera! En norrbottensgård, huset är 114 kvm, och oinredd övervåning, (stor fallfärdig) lada, gästhus, extra förråd (kommer bli bastu) och stor tomt!

Men, nu kommer jag till frågan. Vad får man göra och inte? Jag är spara-allt-och renovera-till-det-sista. Tycker själv att jag är rätt händig och klarar av att måla, tapetsera och fixa min egen bil. Vet inte mycket om husgrejer och värme och sånt. Men, jag vet att jag ska ha kvar alla kaminer och elda så mycket jag kan och får. Gamla kaminen i vardagsrummet är bortplockad, kan man bara mura in en ny?
Och, hela v-rummet är kalt, dvs, timret är framme i väggarna, originalgolvet är framme. Taket vet jag inte, men skulle gissa att de är också original. Hur isolerar jag det bäst?

Min karl (som jag än inte helt övertygat om att vi ska köpa gården, men kommer snart..) är allt-ska-vara-nytt. Han vill lägga in nytt kök, byta fönster, lägga in golvvärme osv.

Så, min fråga är, vad gör man verkligen INTE, i ett så här gammalt hus?

Finns inga lagar. Vissa blåser ut kåken helt andra ändrar inte något.

Man vill ju gärna hitta en balans mellan funktion, bekvämlighet och det estetiska. Jag tycker att insidan ska passa ihop med utsidan.
Skulle jag förbjuda något så är det plastfolie i väggen. Mest för att det är väldigt lätt och billigt att sätta upp och kan vid låg kunskap skapa mer problem än det hjälper.
Ekonomin och charmen ska väl få en att vilja behålla gamla fina golv och takbalkar. Man ska trivas och jag har i mitt hus från 1830 lagt i golvvärme i hallen så att skorna och slasket torkar.

Viktigaste tipset är att vara överens så man inte jobbar mot varrandra. Själv klarar man mycket, fler klarar man mer och osams tar allt lång tid och är tråkigt.

Jag är inne på byggnadsvård. Alltså man skall bevara men göra det funktionellt med kök som funkar i 2000-talet och badrum etc. Lite som JKrister skriver.

Sånt som jag inte tycker att man skall byta är fönster. Jag renoverar på ett av mina hus över 100 fönster. Det tar lite tid men vem som helst kan göra det. Virket är fantastiskt. Det skall man vårda inte slänga bort för att sätta in PVC-fönster istället. Man kan isolera gamla fönster och göra de bättre. Klart billigare också.

Riva upp ett originalgolv för golvvärme? Känns tveksamt. Finns ju bra element att köpa. Jag har nästan hela mitt 10-talshus fullt av element på fötter. De värmer fantastiskt.

Sedan tror jag många gör felet att man inte accepterar att ett gammalt hus faktiskt kommer att kosta. Ett gammalt hus kommer att ha högre driftkostnader än ett nytt och det går inte att isolera bort det faktum att det är så. Jag accepterar det. Och det är lite tjatigt att folk ständigt försöker uppfostra att man måste isolera sitt hus. Strunta i sånt. :D

Ni bör ju komma överens först o främst. Bara dyrt och en massa extra arbete om ni ska ha ett gammalt hus med ny/modern finish. Är det inte kvar så mycket av det gamla utan att ni ändå måste göra "nytt" ska ni då upp med gipsplattor och ikeakök så skulle jag råda er att hitta ett modernare hus.
En del menar på att det går så snabbt o sätta gips men räknar inte med spackling och slipning + tapet eller måla, Sätter du panel slipper du slipa och spackla. Förutsatt att rökkanalerna är ok så är det fritt att sätta in (nästan) vilken kamin/eldstad som helst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.