En eller ett par sidor senare...

https://runeberg.org/tektid/1946/0043.html

så ser det ut att det kan vara en varmvattenförbrukningsmätare som också arbetar med snabbare avdustning av en tyngre alkohol när det hålls varmt av tex. varmvattenförbrukning, precis som tidigare för att mäta värmeförbrukningmängden till elementen på sidan innan med snabbare avdunstning ju varmare elementet hålls...

om den är för varmvattenmätning är den inte bara att ta bort utan sitter fast i någon varmvattenrör bakom kaklet - så rör den inte om du inte vill riskera vatten som sprutar ut i badrummet eller i väggen och det måste rivas och fixas för att få tätt igen...

Och ja, det är till för att kunna separatdebitera för varmvattnet/värmeförbrukning för hyresgästen.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
En eller ett par sidor senare...

[länk]

så ser det ut att det kan vara en varmvattenförbrukningsmätare som också arbetar med snabbare avdustning av en tyngre alkohol när det hålls varmt av tex. varmvattenförbrukning, precis som tidigare för att mäta värmeförbrukningmängden till elementen på sidan innan med snabbare avdunstning ju varmare elementet hålls...

om den är för varmvattenmätning är den inte bara att ta bort utan sitter fast i någon varmvattenrör bakom kaklet - så rör den inte om du inte vill riskera vatten som sprutar ut i badrummet eller i väggen och det måste rivas och fixas för att få tätt igen...

Och ja, det är till för att kunna separatdebitera för varmvattnet/värmeförbrukning för hyresgästen.
Tack! Jag antar att jag får höra av mig till en rörmokare om jag vill få bort den...

En termometer är det inte för då är graderingen 0-80 meningslös.
Det är mätare som mäter hur varmt man haft i badrummet, för debiteringen av uppvärmningskostnader. Sådana apparater behöver inte vara anslutna till någonting utan arbetar med avdunstningsprincip. Liknande men mycket modernare apparater är mycket vanliga i tyska hyreslägenheter där hyresgäster debiteras efter förbrukad värme.
Förstör för guds skull inte den för den är jävligt snygg i rätt kontext.

• Gilla
DiscoDuck och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är mätare som mäter hur varmt man haft i badrummet, för debiteringen av uppvärmningskostnader. Sådana apparater behöver inte vara anslutna till någonting utan arbetar med avdunstningsprincip. Liknande men mycket modernare apparater är mycket vanliga i tyska hyreslägenheter där hyresgäster debiteras efter förbrukad värme.
Men jag antar att den inte brukas längre i syfte att mäta uppvärmningskostnader?

Menar du alltså att den kanske inte är ansluten till ett rör? Varför är den då fäst i väggen med någon sorts metall?

Går den eventuellt att demontera och skänka?Problemet är att den är i vägen och jag ser inget användningsområde för den.

Ser ut som det är en plomb hängande under, knäck den ,säker kanske en skruv med och häng av fronten.Den amvänds nog inte numera.

Tror som #19 att man kan plocka av kåpan när plomben i botten är borta. Sedan antar jag att den är skruvat i kaklet.
Om du tar bort den så återstår säkert 2 fula skruvhål i kaklet.

Här finns liknande:
Tre analoga temperaturmätare av märket Brunata, med olika skala och detaljdesign, placerade bredvid varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inteintejag inteintejag skrev:
Hej! Köpt ny lägenhet i gammal byggnad från slutet av 50-talet, där finns denna på väggen i badrummet bredvid badkaret. Typ en termostat eller termometer, den verkar sitta fast i kaklet med gjutjärn eller metall.

Någon som vet vad det är och hur man enklast får bort den? Måste en vvs-tekniker ta bort den?
Om du tar bort dem så hör av dig till VVS museet och fråga om dom vill ha den till sina samlingar, dom har tidigare tagit emot en hel del NOS som jag hittat i diverse förråd.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är mätare som mäter hur varmt man haft i badrummet, för debiteringen av uppvärmningskostnader.
Samma sorts mätare användes både för att ta betalt för värmen och varmvattnet. Det faktum att den sitter på väggen bredvid badkaret tyder på att den har mätt varmvattnet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Sannolikt mätte den vattentemperaturen på varmvattensidan. Skalningen är då rimligt imo.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.