Hej! Köpt ny lägenhet i gammal byggnad från slutet av 50-talet, där finns denna på väggen i badrummet bredvid badkaret. Typ en termostat eller termometer, den verkar sitta fast i kaklet med gjutjärn eller metall.
Någon som vet vad det är och hur man enklast får bort den? Måste en vvs-tekniker ta bort den?
Någon som vet vad det är och hur man enklast får bort den? Måste en vvs-tekniker ta bort den?
Varmvattenmätare
Vid läsning är det en fördel att använda en ficklampa. Detta gör det lättare att se vätskans yta. Håll ögonen på mätaren och följ skalan från 0-linjen ner till vätskans yta. Läs sedan av skalan överst på vätskan.
Avläsningen registreras endast i hela och halva enheter.
Clorius - CL48
Odin Clorius patenterade förångningsmätaren 1913. Denna mätare arbetar utifrån denna Clorius-princip. Avdunstningsmätare finns i 3 olika utföranden och innehåller endast ett glasrör. Det gör att mätaren inte kan kontrolleras efter årsavläsningen, då glaset byts ut. Våg nr. indikerar kopplingen mellan radiatortypen och mätaren och är placerad högst upp eller nere på mätaren.Vid läsning är det en fördel att använda en ficklampa. Detta gör det lättare att se vätskans yta. Håll ögonen på mätaren och följ skalan från 0-linjen ner till vätskans yta. Läs sedan av skalan överst på vätskan.
Wow! Tack för informationen. Då är den antagligen rätt så gammal alltså... Vet inte om den fungerar, får testa att lysa på den med ficklampa.D Dilato skrev:Varmvattenmätare
Clorius - CL48
Odin Clorius patenterade förångningsmätaren 1913. Denna mätare arbetar utifrån denna Clorius-princip. Avdunstningsmätare finns i 3 olika utföranden och innehåller endast ett glasrör. Det gör att mätaren inte kan kontrolleras efter årsavläsningen, då glaset byts ut. Våg nr. indikerar kopplingen mellan radiatortypen och mätaren och är placerad högst upp eller nere på mätaren.
Vid läsning är det en fördel att använda en ficklampa. Detta gör det lättare att se vätskans yta. Håll ögonen på mätaren och följ skalan från 0-linjen ner till vätskans yta. Läs sedan av skalan överst på vätskan.
Frågan är, går det att bara montera ned den? Såga av den? Eller var den kopplad till något?
Är det någon som förstår vad den mäter och hur?D Dilato skrev:Varmvattenmätare
Clorius - CL48
Odin Clorius patenterade förångningsmätaren 1913. Denna mätare arbetar utifrån denna Clorius-princip. Avdunstningsmätare finns i 3 olika utföranden och innehåller endast ett glasrör. Det gör att mätaren inte kan kontrolleras efter årsavläsningen, då glaset byts ut. Våg nr. indikerar kopplingen mellan radiatortypen och mätaren och är placerad högst upp eller nere på mätaren.
https://runeberg.org/tektid/1946/0041.htmlIntet skrev:
Du verkar smart, och jag har ingen aning om hur jag ska förstå den här texten - så kanske kan du hjälpa mig... Om jag förstår rätt, så sliter jag inte sönder någonting om jag sågar av den här? Det är en "separat" grej, som inte fäster i någonting som kan gå sönder inuti väggen?useless skrev: