Jag har en 29 år gammal kombinerad kyl/frys, Husqvarna GM130KF, som tuffar och går ca 4 månader per år. Som proaktiv innan det går sönder funderar jag på det jag hört att nya kyl/frys inte kan stå i oisolerat hus vintertid, men gäller det bara om skåpet är igång? Kan ett nytt skåp stå avstängt i iskall stuga vintertid?

Ja.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Äldre vitvaror kan ofta hålla väldigt länge jämfört med moderna modeller som görs för att hålla ett lågt pris. Dagens modeller av kyl/frys klarar normalt bara att stå i 16 °C som lägst när de är påslagna. Det finns dock speciella modeller som klarar stå påslagna i ner till 10 °C och detta kan man fundera på när den ska användas i ett fritidshus där man kanske har en ganska låg temperatur i början och slutet av säsongen.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
P
B BerraBrus skrev:
Jag har en 29 år gammal kombinerad kyl/frys, Husqvarna GM130KF, som tuffar och går ca 4 månader per år. Som proaktiv innan det går sönder funderar jag på det jag hört att nya kyl/frys inte kan stå i oisolerat hus vintertid, men gäller det bara om skåpet är igång? Kan ett nytt skåp stå avstängt i iskall stuga vintertid?
Detta gamla fina skåp har inga som helst problem med att stå i din stuga 29år till om inte råttorna äter upp det
ny skåp är skit i denna bemärkelsen och frysen kommer däri tina och hålla som lägst 5C, dessutom kommer råttorna äta upp denna oxå.

Fast har du inte igång det så spelar det ingen roll.
se till att få 15 års garanti på det nya med tanke på hur lite du använder det för det kommer du att behöva , troligen får du köpa nytt vart annat eller vart tredje år ändå

B BerraBrus skrev:
Detta med att stå i kallt utrymme gäller bara vid drift. Och det gäller mig veterligen även gamla kylskåp. Men ofta fungerar de ändå i lägre temperaturer. Det som brukar bli problem är att i kombinerade kyl/frysar blir det inte kallt nog i frysen om det är kallt i rummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.