Töm INTE hydroforen helt, never. Du har en ejektorpump som behöver en skvätt vatten i starten för att kunna pumpa upp nytt vatten.
Medan vi hade hydrofor så fylldes luft med kompressor i botten och det var inga problem med det, lätt att komma åt för morsan.

Elmätningen du gjort, på vänstersidan ligger det metallbleck så där kan det inte vara annat än noll, det är mittpunkten i trefasmotorn.

Protte

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Helt riktigt som prototypen skriver. Ejektorpumpen behöver vatten och mottryck för att starta upp enkelt. Tappa därför upp en sisådär 20-30 liter innan du börjar tömma att ha i reserv, det går fort några liter om man behöver lufta eländet....

Normalt brukar det gå att enkelt skruva på luftnippeln under den nedre vattenställskranen. (dvs motsv ansl. till manometern på den övre.) Det brukar sitta en insexpropp el. motsv. Var påfyllningen sitter spelar ingen roll.
3-4 bar är högst normalt frånslagstryck. Ett softstart-relä skulle spara maskinen mycket.
Det är mer intressant hur bra ejektormaskinen fungerar. Läcker backventilen i ejektorn? (dvs långsam tryckuppbyggnad)
Hur bra fungerar självspädningen? Dessa orsaker ligger ofta bakom dålig funktion i systemet.

Det där ser inte ut som en ejektorpump! Utan en gammal ringpump med 9-10 ringar riktig häftig sak. Den stora pluggen längst ner kan man lossa för att fylla ledningen till brunnen med vatten samt första ringen också med vatten. OBS. Pumpen får aldrig gå torr.

Det där var nya ord.
Ejektormaskin = det jag kallar pump? Den gröna?
Självspädning?

Det stämmmer att det där inte är en ejektorpump. Men man har knappast så många ringar om man inte ska driva en ejektorpump. Så gissningen att det är en ejektorpump ibrunnen är rimlig. Hur går rören från pumpen?

Håller på och fyller med luft nu. Har stängt av pumpen, tömt ur vatten med kranen intill tills jag är ca 2cm över botten på röret. Skruvat på nippeln längst ner och pumpat i typ 40 min, uppe i 4 bar strax. Då tar jag bort nippeln, stänger muttern i botten och startar pumpen, så får vi se vad som händer. :)

Tar en evighet att fylla luft, normalt antar jag?
Hur lång tid borde pumpen behöva jobba för att fylla kärlet (300 liter) till rätt tryck? Beror helt på pump och sånt?

En äldre renoverad grön vattenpump med slangar och rostiga röranslutningar i ett fuktigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser pumpen ut. Nån gammal renoverad pump som är insatt när den gamla gav upp.
Vet inte riktigt vad ni vill se, och vilka slangar som går vart.

Om det är en ejektorpump så går det två slangar till borrhålet, för det var väl en borrad brunn? :x

Det du har är som protoypen och mexitegel nämnt en ejektorpump det är inget du behöver bekymra dig speciellt över om du följer vad de också skrev dvs töm helst inte systemet helt så pumpen går utan mottryck vid första uppstart. Och så blir det helt naturligt om du också gör som skrivits flera gånger kring att fylla luft till ca: starttryck med nivå kring nedre delen av nivåröret.

Och skulle du vilja tömma helt är det bara att stänga ventilen (röda ratten) på utloppet till höger om tappkranen med slangen. När du startar öppna då lite på tappkranen så du ser att det ger flöde med vettigt tryck och följ sen efter genom att försiktigt öppna röda vredet lite så tanken fylls och när du nått några bar kan du öppna fullt.

Det enda den pumptypen tyder på är att du har en djup brunn där inte sugförmågan upp till knappt 10 m hos en vanlig pump räcker. Då får man välja en dränkbar som sänks ner i brunnen eller en med som du har med ejektor med två slangar ner i hålet. De är inte dåliga men lite ineffektiva pga rundpumpningen och som sagt lite kinkiga att starta från tomma framförallt om det är ner i brunnen och man aldrig provat på och har lite vanan inne.

Se nu till att börja med luft i hydroforen och det med en bra utgångspunkt i tryck/nivå så sparar du starter och slitage, det är inte oväsentligt vid såna pumpar.

Kan inte men vill kunna skrev:
Håller på och fyller med luft nu. Har stängt av pumpen, tömt ur vatten med kranen intill tills jag är ca 2cm över botten på röret. Skruvat på nippeln längst ner och pumpat i typ 40 min, uppe i 4 bar strax. Då tar jag bort nippeln, stänger muttern i botten och startar pumpen, så får vi se vad som händer. :)

Tar en evighet att fylla luft, normalt antar jag?
Hur lång tid borde pumpen behöva jobba för att fylla kärlet (300 liter) till rätt tryck? Beror helt på pump och sånt?
Varför har du lagt dig så högt som 4 bar är det verkligen starttrycket du har? Risken är att du har lägre som nämndes i början och då kommer det Roland beskrev kunna hända dvs att pumpen inte startar förrän du får ut luft i systemet. Har du så högt kommer det bli bra och ingen katastrof annars heller bara att öppna din kran med slangen på och låta ev luftöverskott gå ut den vägen.

Satte på strömmen till pumpen nu igen, men ingen start. Nollade motorskyddet också för säkerhets skull. Drog ratten på pressostaten till off och sen auto igen, ingen start.. Nåt jag missat?

Aha. Så då kan jag tömma tills den startar bara? Hur vet jag vilken nivå jag har? Det märker jag? Max är där pumpen startar? För mig känns det som den borde gå till min innan den startar, men så är det inte?

Redigerat:
Nu förstår jag varför jag ska ha luftpåfyllningsnippel på toppen. Kommer ju bara vatten nertill. Det vill jag ju inte.. Hm. Ratten upptill på röret lyckas jag inte få loss. I botten på röret finns mycket riktigt en skruv. Lossar jag den kommer också vatten, men nivån kanske blir över kritisk nivå för pumpen och sen kommer det luft?

Töm ut vatten via din vanliga slang till dess du är under nivån du kallar i botten på röret sen kan du öppna där igen och tömma luft så att pumpen startar och då ligger du också bra till med både luft och vattennivåer. Felet du gjort är att du inte tog reda på vid vilket tryck pumpen startar och sen fyllt luft så högt. Nu har du lyckats fylla luft det är bra och du kan fortsätta att göra så via botten en annan gång men håll reda på hur mycket du ska ha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.