Jag och min sambo har precis flyttat till den här bostadsrätten där badrummen sägs ha renoverats för 6-7 år sedan. Tvivelaktigt då stilen är mer 90-tal och vi befarar även att den här golvbrunnen är original, dvs från 76.
Vad är risken med en sån här? Hur stor är risken för fuktskador..?

• Gammal golvbrunn med synliga tecken på slitage och vattensamling, misstänkt från 1976 i ett renoverat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal golvbrunn med synliga skador och mögel, tecken på möjlig fuktskada i badrum.
    Skapa konto
  • Gammal golvbrunn med synlig rörmokarmassa och slitage, misstänkt original från 1976.
    Skapa konto
H
jo det där påminner om en brunn som gjordes kring 1973-1991.
det dom kan ha gjort är nytt ytskikt på det gamla

Misstänkte det.. Kan det vara okey eller är det bara att ta fram plånboken och renovera alltet..?

Ja det där är en gammal brunn, ser ut som det ligger en plastmatta bakom klämringen/klinkern.
Tätningen lite längre ner i brunnen ser lite suspekt ut!?
Så länge brunnen och tätskiktet är helt så är det ingen fara med detta iaf.
Ha koll på att klämringen sitter som den ska....

Tärningen lite längre ner, vilken är den? Och varför ser den suspekt ut?

H
N Nicoolina skrev:
tärningen?

Tätningen!:)

H
N Nicoolina skrev:
Tätningen!:)
jupp. typ sanitetskitt

N Nicoolina skrev:
Det ska inte vara ngn tätning där öht.

Haha ojdå, vad kan det innebära att det finns en??

Jag är absolut inte expert på brunnar, men har sett en del.

Det är svårt att tolka vad som är vad på bilden. Men för mig ser det ut som de kan ha satt en förhöjningsring ovanpå den gamla brunnen. En ring som verkar vara fäst med någon sorts kitt eller liknande material. Väldigt långt ifrån en godkänd lösning. Det finns förhöjningsringar även till moderna brunnar, men de görs då specifikt till en viss brunnsmodell, och sammanfogas med packningar, ungefär som avloppsrör sammanfogas.

• Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
N Nicoolina skrev:
Haha ojdå, vad kan det innebära att det finns en??
Värsta scenariet är väl om det finns ngt att täta, då är det illa.
Skulle nog ta bort den massan som är, för att se vad som döljer sig under.
Är den ngn form av spricka el dyl så är det bara att ställa in sig på renovering av badrummet.

H hempularen skrev:
Jag är absolut inte expert på brunnar, men har sett en del.

Det är svårt att tolka vad som är vad på bilden. Men för mig ser det ut som de kan ha satt en förhöjningsring ovanpå den gamla brunnen. En ring som verkar vara fäst med någon sorts kitt eller liknande material. Väldigt långt ifrån en godkänd lösning. Det finns förhöjningsringar även till moderna brunnar, men de görs då specifikt till en viss brunnsmodell, och sammanfogas med packningar, ungefär som avloppsrör sammanfogas.
Det kan mycket väl vara så att dom satt dit en förhöjningsring, som INTE var avsedd för denna brunn.

Vi har fixat så att en fuktutredning ska utföras!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.