Jag och min sambo har precis flyttat till den här bostadsrätten där badrummen sägs ha renoverats för 6-7 år sedan. Tvivelaktigt då stilen är mer 90-tal och vi befarar även att den här golvbrunnen är original, dvs från 76.
Vad är risken med en sån här? Hur stor är risken för fuktskador..?
Vad är risken med en sån här? Hur stor är risken för fuktskador..?
Ja det där är en gammal brunn, ser ut som det ligger en plastmatta bakom klämringen/klinkern.
Tätningen lite längre ner i brunnen ser lite suspekt ut!?
Så länge brunnen och tätskiktet är helt så är det ingen fara med detta iaf.
Ha koll på att klämringen sitter som den ska....
Tätningen lite längre ner i brunnen ser lite suspekt ut!?
Så länge brunnen och tätskiktet är helt så är det ingen fara med detta iaf.
Ha koll på att klämringen sitter som den ska....
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag är absolut inte expert på brunnar, men har sett en del.
Det är svårt att tolka vad som är vad på bilden. Men för mig ser det ut som de kan ha satt en förhöjningsring ovanpå den gamla brunnen. En ring som verkar vara fäst med någon sorts kitt eller liknande material. Väldigt långt ifrån en godkänd lösning. Det finns förhöjningsringar även till moderna brunnar, men de görs då specifikt till en viss brunnsmodell, och sammanfogas med packningar, ungefär som avloppsrör sammanfogas.
Det är svårt att tolka vad som är vad på bilden. Men för mig ser det ut som de kan ha satt en förhöjningsring ovanpå den gamla brunnen. En ring som verkar vara fäst med någon sorts kitt eller liknande material. Väldigt långt ifrån en godkänd lösning. Det finns förhöjningsringar även till moderna brunnar, men de görs då specifikt till en viss brunnsmodell, och sammanfogas med packningar, ungefär som avloppsrör sammanfogas.
Värsta scenariet är väl om det finns ngt att täta, då är det illa.N Nicoolina skrev:
Skulle nog ta bort den massan som är, för att se vad som döljer sig under.
Är den ngn form av spricka el dyl så är det bara att ställa in sig på renovering av badrummet.
Det kan mycket väl vara så att dom satt dit en förhöjningsring, som INTE var avsedd för denna brunn.H hempularen skrev:Jag är absolut inte expert på brunnar, men har sett en del.
Klicka här för att svara