16 540 läst ·
82 svar
17k läst
82 svar
Gammal gård, var börja?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det beror ju på hur man vill ha det. Vi gör relativt ofta sådana montage här ute på landet i gamla timmerkåkar.
Nu har jag kollat uttagen (se bild), kablarna var virade med något svart pappliknande remsa. Är detta den dåliga kuhlokabeln?
Mätarskåpet utomhus blev jag inte klok på riktigt, är det inkommande uppe till höger, sedan säkringar, brytare och därefter mätare?
Proppskåpet inne ser väl rätt okej ut, tror inte jag såg någon kabel som såg riktigt gammal ut. Tog ett tag innan jag kom på att de blå klamrarna till vänster är för effektvakten.
Mätarskåpet utomhus blev jag inte klok på riktigt, är det inkommande uppe till höger, sedan säkringar, brytare och därefter mätare?
Proppskåpet inne ser väl rätt okej ut, tror inte jag såg någon kabel som såg riktigt gammal ut. Tog ett tag innan jag kom på att de blå klamrarna till vänster är för effektvakten.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
"Remsan" är troligen textilisoleringsband och troligen är det då också gummiisolerad kulo.
Mysigt uttag, mysig utecentral, innecentralen syns mest tapeter men som med god konst, på håll ser det bra ut.
Protte
Mysigt uttag, mysig utecentral, innecentralen syns mest tapeter men som med god konst, på håll ser det bra ut.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Innecentralen ser bra ut, ingen anledning att börja där, separata skyddsjord och nollskena så det går att sätta JFB.
Men uttaget.......
Och det som sitter ute.......
Protte
Men uttaget.......
Och det som sitter ute.......
Protte
Det är en grov blå och en grov svart kabel kopplad till jordskenan uppe till vänster. Är det rimligt att den blå går till andra jordskenan, och den svarta är "inkommande jord/nolla"? Det tycks vara 4-ledare från uteskåpet in till huset.
Vad är det stora problemet med uteskåpet?
Vad är det stora problemet med uteskåpet?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Titta mera noga på den svarta, visst är den lindad med isoleringsband, om då är det skärmen/flätan på inkommande EKKJ som sitter där, den blå går över till höger central, typ.
Uteskåpet, hur är det med beröringsskydd på porslinssäkringshållarna?
Och tråd lite kors och tvärs och öppna plintar (PEN troligen).
Åtgärdas
1. Vägguttaget(en)
2 Utejoxet
Innecentrale ser ju ut som om det är åtminstone börjat med en elrenovering med många skyddsjordar anslutna.
Protte
Uteskåpet, hur är det med beröringsskydd på porslinssäkringshållarna?
Och tråd lite kors och tvärs och öppna plintar (PEN troligen).
Åtgärdas
1. Vägguttaget(en)
2 Utejoxet
Innecentrale ser ju ut som om det är åtminstone börjat med en elrenovering med många skyddsjordar anslutna.
Protte
OT:
Hmm.. den typen av mätarskåp, är de vanliga i "väst"? Och lika vanligt att de ser hemska ut inuti? Har några bekanta i Bohuslän vars gård är utrustat med ett likadant skåp som är ännu stökigare inuti. Har tyvärr mer eller mindre lovat att försöka fixa till det nån gång (eller rättare sagt, det känns nästan som min plikt att göra det). OBS! syns inte på denna bild men reservkraftintaget sitter på servisledningen! (snacka om hjärnblödning).

Hmm.. den typen av mätarskåp, är de vanliga i "väst"? Och lika vanligt att de ser hemska ut inuti? Har några bekanta i Bohuslän vars gård är utrustat med ett likadant skåp som är ännu stökigare inuti. Har tyvärr mer eller mindre lovat att försöka fixa till det nån gång (eller rättare sagt, det känns nästan som min plikt att göra det). OBS! syns inte på denna bild men reservkraftintaget sitter på servisledningen! (snacka om hjärnblödning).

HAHA sitter reservkraften FÖRE mätaren???? shit vad trist att betala för egen ström..snaggletooth skrev:OT:
Hmm.. den typen av mätarskåp, är de vanliga i "väst"? Och lika vanligt att de ser hemska ut inuti? Har några bekanta i Bohuslän vars gård är utrustat med ett likadant skåp som är ännu stökigare inuti. Har tyvärr mer eller mindre lovat att försöka fixa till det nån gång (eller rättare sagt, det känns nästan som min plikt att göra det). OBS! syns inte på denna bild men reservkraftintaget sitter på servisledningen! (snacka om hjärnblödning).
[bild]
det såg annars väldigt risigt ut, och frågan är om det inte är lika risigt resten också då det går åt såna mängder säkringar...
a det ser ut som gammal kuhlo, bör bytas ut, leta upp exakt var du har dessa ledningar och byt till att börja med bara dom.. och montera JFB i huset.-MH- skrev:Nu har jag kollat uttagen (se bild), kablarna var virade med något svart pappliknande remsa. Är detta den dåliga kuhlokabeln?
Mätarskåpet utomhus blev jag inte klok på riktigt, är det inkommande uppe till höger, sedan säkringar, brytare och därefter mätare?
Proppskåpet inne ser väl rätt okej ut, tror inte jag såg någon kabel som såg riktigt gammal ut. Tog ett tag innan jag kom på att de blå klamrarna till vänster är för effektvakten.![]()
varför är det så många säkringar i mätarskåpet?? sitter det på en annan byggnad?




