60 968 läst ·
28 svar
61k läst
28 svar
Gammal fernissa gör det omöjligt att slipa om golvet
Detta är ju en gammal tråd, men jag kan tillföra ett tips som används flitigt i träindustrin till tex hyvlar och slipar för att dom inte ska kladda igen.
Jag hyr själv ut golvslipar och vet hur knepigt det kan bli för kunder när det är fernissa på golven. Det blir hårda kakor på pappret och plånboken töms för att betala stora mängder papper. (Vilket ios inte borde vara ett problem för min del
)
Spraya Pegolit över ytan (man kan även spraya på slippappret) som ska slipas och vänta 10-15 minuter, sen slipar du. Fernissa är tråkigt att få bort men med Pegolit blir det åtminstånne lite roligare. Desutom så fläckar det inte trät som tex matolja och liknande kan höra. Om det är riktigt illa så använd en speedheater till att göra en grovskrapning över golvet. Det behöver inte bli trärent, det viktiga är att få bort det värsta. Tar en liten stund men du tjänar snabbt in det både i tid och pengar.
Andreas Nordangård
ADPN
Jag hyr själv ut golvslipar och vet hur knepigt det kan bli för kunder när det är fernissa på golven. Det blir hårda kakor på pappret och plånboken töms för att betala stora mängder papper. (Vilket ios inte borde vara ett problem för min del
Spraya Pegolit över ytan (man kan även spraya på slippappret) som ska slipas och vänta 10-15 minuter, sen slipar du. Fernissa är tråkigt att få bort men med Pegolit blir det åtminstånne lite roligare. Desutom så fläckar det inte trät som tex matolja och liknande kan höra. Om det är riktigt illa så använd en speedheater till att göra en grovskrapning över golvet. Det behöver inte bli trärent, det viktiga är att få bort det värsta. Tar en liten stund men du tjänar snabbt in det både i tid och pengar.
Andreas Nordangård
ADPN
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 849 kr inkl moms
Läs mer
Jag behöver rätta mig själv lite gran här efter några års erfarenhet av Pegolit.
Jag rekommenderar inte längre någon att spraya på Pegolit, såvida en inte har skyddsmask, utan att en ska applicera pegoliten med pensel eller svamp. Risken finns att en kan andas in droppar av pegoliten vilket kan leda till dåligheter i kroppen. Det behövs heller ingen väntetid utan slipa på direkt efter applicering.
Jag rekommenderar inte längre någon att spraya på Pegolit, såvida en inte har skyddsmask, utan att en ska applicera pegoliten med pensel eller svamp. Risken finns att en kan andas in droppar av pegoliten vilket kan leda till dåligheter i kroppen. Det behövs heller ingen väntetid utan slipa på direkt efter applicering.
Vilket bra tips!! Trodde det inte först, eftersom jag läst så mycket om att man behöver matolja eller disel.P parkett skrev:Sluta med alla super trix!
Börja med att fixa en riktig Golvslipmaskin, hummel eller Örebroare + en bra kantmaskin typ Viking.
Korn 16 diagonalt.
Korn 40 diagonalt.
Korn 80 diagonalt.
Korn 80 rakt.
Kanta korn 16.
Kanta korn 50.
Sluta med korn 120 rakt.
Lägg av med alla jäklans dislar, oljer, matfetter, skraper, värmepistoler och färgborrt!!
Det kladdar, papperet sätter igen, går inte att slipa mm. Sluta gnäll.
Så nu tar ni och hyr en ordentlig slip med ordentliga papper.
Eller så ringer ni en Golv firma.
Jag ville bara komma med ett hett tips till alla kladd pellar.
Mvh Parkett.
Slipade bort fernissa från vårat stuggolv på precis det sättet förra veckan, det blev jättefint.
Först korn 16 alltså tills all fernissa är borta, bandslipmaskin. Ingen olja.
/Malin
Malin Näsby skrev:
Malin Näsby skrev:
Gött när det fungerar,men den metoden kräver en van och duktig golvslipare för att inte riskera att förstöra golvet. Det äter mycket trä i onödan jämfört med att använda tex en Edge och Pegolit. Full respekt till dig Malin att det blev bra.
Hej! Vad är pegolit och vart får man tag på det? /EmmaA adpn skrev:Detta är ju en gammal tråd, men jag kan tillföra ett tips som används flitigt i träindustrin till tex hyvlar och slipar för att dom inte ska kladda igen.
Jag hyr själv ut golvslipar och vet hur knepigt det kan bli för kunder när det är fernissa på golven. Det blir hårda kakor på pappret och plånboken töms för att betala stora mängder papper. (Vilket ios inte borde vara ett problem för min del)
Andreas Nordangård
ADPN
Jag tömde ut T-röd på golvet, detta löste förnissan som sen gick att skarpa bort med en spackelspade. Väldigt kletigt
Olja på slippappret funkar också ganska bra om man börjar försiktigt med grovt papper.
Olja på slippappret funkar också ganska bra om man börjar försiktigt med grovt papper.
Hus från 1954. Litet rum ca 8kmv2 där det var plastmatta ovanpå ett fernissat grangolv.
Handskrapade först bort det värsta av fernissan, sedan elhyvel. En bra rondellslipmaskin (Festool) med 80-120 papper och två lager Osmo på det.
Handskrapade först bort det värsta av fernissan, sedan elhyvel. En bra rondellslipmaskin (Festool) med 80-120 papper och två lager Osmo på det.
Använder man vanligt smör kletar inte vare sig fernissa eller tjära fast på samma vis. Bred på smör på golvet som en stor smörgås. Biligt knep som fungerade utmärkt för mig och sparade mååånga slippapperH hempularen skrev:
Jag har slipat några klet-fernissade golv. Man får börja med riktigt grova papper och inte pressa på för mycket, utan börja löst och med ganska stor rörelsehastighet så att inte ytan blir varm.
Sen går det åt en del papper i alla fall.
Sen går det åt en del papper i alla fall.
Klicka här för att svara