4 030 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Gammal elkabel - Behöver hjälp
Hej,
Håller på att renoverar garaget och passade på att ta bort gammal el. Det enda som är kvar nu är inkommande matningen till garaget och den förbryllar mig lite.
På första bilden är det gamla uttaget. Inkommande från vänster, för att sedan gå vidare till en kopplingsdosa ( Bild #2 ) inkommande i botten.
Tror att det är en gammal blymantlad (?) kabel, med suspekta färger samt en naken kabel.
Min tanke var att jag skulle montera en ny kopplingsdosa, för att dra fram till en strömbrytare och ett vägguttag, men känner mig lite osäker. Skulle man kunna koppla vidare som tidigare dragning, så länge man har koll på vilken som är fas och nolla?
Håller på att renoverar garaget och passade på att ta bort gammal el. Det enda som är kvar nu är inkommande matningen till garaget och den förbryllar mig lite.
På första bilden är det gamla uttaget. Inkommande från vänster, för att sedan gå vidare till en kopplingsdosa ( Bild #2 ) inkommande i botten.
Tror att det är en gammal blymantlad (?) kabel, med suspekta färger samt en naken kabel.
Min tanke var att jag skulle montera en ny kopplingsdosa, för att dra fram till en strömbrytare och ett vägguttag, men känner mig lite osäker. Skulle man kunna koppla vidare som tidigare dragning, så länge man har koll på vilken som är fas och nolla?
I uttaget ser det ut att komma in grå jord, svart fas och röd nolla. De nakna trådarna är kabelns skärm som.jordar själva kabeln. Kontrollmät! Oortodoxa färger, men spelar ingen praktisk roll
Det tvistas oändligt i alla trådar om man ska ansluta skärmen i båda ändar, matade eller avslutande ände. Halvkoncensus är att man bara ansluter i matade ände och klipper den andra änden. Man bör skydda dessa tåtar med slang oavsett så att de inte hänger löst.
Det tvistas oändligt i alla trådar om man ska ansluta skärmen i båda ändar, matade eller avslutande ände. Halvkoncensus är att man bara ansluter i matade ände och klipper den andra änden. Man bör skydda dessa tåtar med slang oavsett så att de inte hänger löst.
Se efter hur det är hopkopplat i matande ände...kontrollmät, se till att jorden fungerar. Okonvetionella färger, som någon sa, märk gärna jorden med något gulgrönt, slangsnutt eller tejp.
Kabeln verkar fö vara en EKKL, "lantbrukskabel" och är den hel och frisk kan den användas fortsättningsvis, om nu frågan skulle dyka upp. De brukar ha evigt liv.
Kabeln verkar fö vara en EKKL, "lantbrukskabel" och är den hel och frisk kan den användas fortsättningsvis, om nu frågan skulle dyka upp. De brukar ha evigt liv.
Om du börjar med att gå genom ett uttag eller direkt in i dosa är lite smaksak, gör som det faller sig lämpligt.B Blag skrev:
(Dosan hade jag slängt, de där är inte roliga.)
Om jag kopplar in i kopplingsdosa, ska jag lägga den nakna kabeln på en egen plint, eller ska den kopplas in med jordkabeln?J Jotsat skrev:I uttaget ser det ut att komma in grå jord, svart fas och röd nolla. De nakna trådarna är kabelns skärm som.jordar själva kabeln. Kontrollmät! Oortodoxa färger, men spelar ingen praktisk roll
Det tvistas oändligt i alla trådar om man ska ansluta skärmen i båda ändar, matade eller avslutande ände. Halvkoncensus är att man bara ansluter i matade ände och klipper den andra änden. Man bör skydda dessa tåtar med slang oavsett så att de inte hänger löst.
Tillsammans med jorden.
Den nakna kabeln är som sagt en skärm. Den kallas biledare och egentligen är den en ledare som står i kontakt med kabelns skärn, som kan vara i bly eller annan metall. Skärmningen är ett extra skydd för att ett inträngande föremål ska bli jordat via skärmen först och alltså inte bli spänningssatt ("strömförande") när den kommer in till en fasledare. Enkelt uttryckt ska proppen gå innan någon får en "kyss". Vitsen med den är alltså att den ska stå i förbindelse med den "riktiga" jorden/skyddsledaren. I det befintliga uttaget är den skruvad i en egen skruv, men den är tydligt i kontakt med den gråa kabeln och jordblecken i uttaget, så vi får verkligen hoppas att det är jorden... Om du ansluter den nakna ledaren till en annan plint så måste den plinten stå i kontakt med jorden, t.ex. genom att sätta en bygel mellan plintarna.B Blag skrev:
Se inlägg 10 i denna tråd för mer detaljer:
https://www.byggahus.se/forum/threads/eklk-skaermstrumpa-koppla.98434/
Klicka här för att svara