Hej.
Har några frågor om mina gamla kablar, skall försöka göra mig förstådd.. :)

Skall renovera min källare som är inredd tidigt 70 tal (tror jag, huset från-58).

Fråga 1: I första rummet i källaren finns 1 skit ful takbelysning och 2st utanpåliggande väggutag ojordade, måste plocka bort kablarna för att renovera, och vill/behover ingen taklampa, kan jag bara koppla ur dessa kablarna ur kopplingsdosan de sitter i trots att denna takbelysning är ihop kopplad med lampan i källartrappen?(trappkoppling?).

Fattar knappt själv vad jag menar, alla dessa sladdar förvirrade mig, hade väntat mig 2 åt varje håll, fann ett ormbo...

Fråga 2: I källaren finns ett jordat uttag där frysen är inkopplad, från detta går en kabel upp till markvåningen och där blir det ett ojordat vägguttag i ett rum, frågan är kanske korkad, men kan man/gör man/bör man/får man koppla så?

Nöjer mig så tillsvidare, men jag hoppas ni har tålamod för det finns en stor risk att det kommer mer...

Newman skrev:
Hej.
Har några frågor om mina gamla kablar, skall försöka göra mig förstådd.. :)

Skall renovera min källare som är inredd tidigt 70 tal (tror jag, huset  från-58).

Fråga 1: I första rummet i källaren finns 1 skit ful takbelysning och 2st utanpåliggande väggutag ojordade, måste plocka bort kablarna för att renovera, och vill/behover ingen taklampa, kan jag bara koppla ur dessa kablarna ur kopplingsdosan de sitter i trots att denna takbelysning är ihop kopplad med lampan i källartrappen?(trappkoppling?).

Fattar knappt själv vad jag menar, alla dessa sladdar förvirrade mig, hade väntat mig 2 åt varje håll, fann ett ormbo...

Fråga 2: I källaren finns ett jordat uttag där frysen är inkopplad, från detta går en kabel upp till markvåningen och där blir det ett ojordat vägguttag i ett rum, frågan är kanske korkad, men kan man/gör man/bör man/får man koppla så?

Nöjer mig så tillsvidare, men jag hoppas ni har tålamod för det finns en stor risk att det kommer mer...
Med reservation för att ej ha sett hur det ser ut:
1. Ja den skitfula taklampans anslutning (om det är kabeln mellan lampa och dosa) och
väggutagen kan kopplas bort.

2. Jag tycker att det nog låter godkänt (DÅ, när kabeln kopplades in).
Du har väl antagligen endast ojordade uttag i samma rum på markplanet och då är det ok så länge jorden i källaren fungerar/är korrekt inkopplad dvs. att man inte fuskat och "sytt över" nollan som jord i uttaget för då har en blunder begåtts.

Vad gäller takdosan, du skriver att där finns ett ormbo. Då är det troligen så att takdosan är koppligsdosa för trappbelysningen, och ev även för andra kopplingar. Ex. vidare koppling av el till nästa rum osv.

Det innebär att du troligen inte kan få bort dosan helt, med rimliga insatser. Däremot så går det ju alltid att koppla bort just trådarna till lampan. Och sedan sätta ett täcklock.

Exakt hur man kan göra det på ett godkänt sätt beror litet på hur kopplingen ser ut, skicket på övriga trådar etc. (det är inte bara att klippa av trådarna) Om du inte är tvärsäker (och ännu säkrare) på hur du skall göra det så tycker jag att du borde anlita en elektriker.

Vidarekopplingen från frysboxen upp till andra våningen är antagligen i sin ordning. Ev. så brukar man kankse vilja ha boxen på en egen säkring för att undvika förstörd mat om något annat skulle knäcka säkringen.

Däremot så nämner du att du har ojordade uttag i källaren, detta är ev. inte OK. Det beror litet på vad du har för golv i källaren Om golven är av betong eller annat stenmaterial så brukar man ha krav på jordade uttag. Dessutom så har du då (om jag förstår dig rätt) jordade och ojordade uttag i samma rum. Detta är inte tillåtet, men har tydligen varit tillåtet för länge sedan.

Golven i källaren är av trä, reglar rätt på betongen sen trä antar jag.
Det rummet jag beskriver har jordade uttag intill proppskåpet som sitter i ena hörnet, de uttagen är nog sen huset byggdes kan jag tänka mig, så är nog fallet med taklampan också.
De utanpåliggande uttagen som går på samma dosa som taklampan är däremot ditsatta när rummet inreddes som bostad.

I samma källare finns även ett rum som tidigare var garage som murades igen och gjordes om till bostadsrum, där har man kopplat in 4 vägguttag som styrs utav en strömbrytare på väggen..... Jag orkar inte.. :'(

Du bör nog kontakta en elektriker ;) ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.