Gör tvärt om, gå dit och var glad att han uppmärksammade att det var grävning på gång och att det reddes ut vad som gäller.
Skulle vara intressant att se reaktionen.
Protte

• Gilla
Flamman och 5 till
  • Laddar…
Göran.W
Något dom ofta funkar är att vara väldigt trevlig när han lägger sig i för att efter 5 minuter när han som minst anar det tvärvända och tala om för honom var skåpet ska stå.
Detta ska ske utan att höja rösten eller visa ilska för det kan få vilken människa som helst att komma ur balans om man är lugn och saklig för det visa på styrka och självsäkerhet.
Börjar han skrika, muttra eller bara gå har man iaf vunnit den ronden.
Man ska aldrig visa ilska mot en sån där typ för det ger dom bara mer vatten på kvarnen iom han påverkat en så man blir arg och ger han ett lite övertag.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Fråga grävaren istället om han/dom inte kan skicka faktura för stillestånd till personen i fråga det var ju han som gav dom order om att sluta gräva.

• Gilla
evertb
  • Laddar…
Nä, jag tror inte att en faktura skulle leda till ngn betalning. Dock är jag övertygad om att det skulle driva personen i fråga till vansinne och just nu är de primitiva instinkterna framplockade... Tilläggas kan också att karln idiotförklarade mig för grävaren och tydligen ringt in länsstyrelsen, man upphörs inte att förvånas! Tomten blev förresten helt perfekt:-) Oroar mig inte det minsta om några konsekvenser från myndighetshåll, vederbörliga tillstånd finns, inga nivåförändringar har skett och varenda sten är tillbakalagd med mossan intakt! Är det ngn som söker en bra markentreprenör kring Motalatrakten så skicka ett PM. Grabbarna har skött sig till 100%.

Har du eget företag?
...arbetar du gratis?
Sheriffen har ju "kontrakterat" dig, så självklart kan du fakturerar den arbetstid som åtgår att förhandla med honom :)
Eftersom du vet vem det är så kan du ju för formalia begära organisationsnummer/personnummer och faktura adress, så du vet vart du skall ställa räkningen/fakturan.

Tråkigt med sådana där bråkmakare :(
De skapa -så- mycket otrevnad och elände. Har själv en sådan på min gata. Är själv drabbad av en massa okynnesanmälningar av den självutnämnde polisen. Min anmäler "annonymt"... förvaltningen -vet- vem det är, och de vet att jag vet vem det är. Situationen är löjlig, men ju mer bråkade dessto farligare blir läget... Allt eftersom dumheterna fortsätter blir allt fler indragna och därmed vidgas ryktes och förtals spridning - å sånt kan sluta mycket illa!

Din lokala förmåga har klart och tydligt deklarerat att det är han, min är ett fegt kräk som inte vågar stå för sitt agerande. Den dag jag får bevis - då klipper jag till med att be myndigheterna ta hand om problemet.
Du kan göra lika ledes redan nu. Du har fått bra förslag. Du har ett till att beakta - han far ut i någon sorts representation av lag och ordning; dvs att likställa sig med ex., polis, advokat, osv och det är ett mycket grovt brott. Att utan grund anklaga någon annan för ett brott är i sig ett brott, ex., mot brottsbalken; "falsk angivelse" "falsk tillvitelse" mm
Din granne bör tänka sig mycket noga för vad han sysslar med...

Strandskydd.
Pass dig!
Lusläs detaljplan och Länstyrelsens regelverk för området. Vad som du tror är vitt kan vara svart...
Ja - det är -markägaren- som åker på't, men du kan bli stämd av markägaren i efterhand. Miljömupperiet har gått över styr i landet ! Följer noga vad som rapporteras i ATL. Har sett flertal otäcka inlagor här på ByggaHus också.

- fakturera för din arbetstid
- förbered anmälan mot dumheterna som riktas mot dig
- trippelkontrollera de juridiska förhållandena för den mark du fått uppdrag att bearbeta!

Önskar dig arbetsro och reparerade grannförhållanden.
:)

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Ja det är inte bara på Gotland det finns IDIOTER som trordom äger allt.:mad:

Argumentera aldrig med idioter. Dom drar ner dig till sin nivå och vinner med sin erfarenhet där... ;)

• Gilla
Larsson81 och 6 till
  • Laddar…
Göran.W
Nä argumentera med dom ska man aldrig utan man ska hålla sig till saklig fakta och inget annat.
Inget dödar en trevlig diskussion lika effektivt som fakta :-)

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
jonegustafsson skrev:
Utanför vår tomtgräns, mot sjön, har vi markägarens tillstånd att plana av, ta bort stubbar osv. En samfällighet är på gång att bildas för marken, men inget är skrivet, undertecknat eller skickat till lantmäteriet.
Jag vill inte vara någon glädjedödare. Men med vems tillstånd har du egentligen jobbat?

Håller helt med Göran W. I min lekmannavärld ser jag tecken på att vdb är konfliktparasit. Gräl och orerande är hans liv och beteendet kvalificerar säkert för en diagnos. Prestigelöshet, korrekthet och lugn från TS sida är nog bästa sättet. Har han några fler "i sitt lag?"

Villa vista skrev:
I Sverige förefaller det som att alla knäppskallar är jämt fördelade bland samfälldigheter, BRF:er villaområden etc, en per styck! Varför kan de inte samlas i ett område där de kan gnälla på och bevaka varandra?
Det är ingen tillfällighet att det ibland verkar vara så, det har med grupp-psykologi att göra. Om du skulle plocka bort knäppskallen ur gruppen är det inte säkert han försvinner. Det är risk att någon annan axlar den rollen. (Sen kan givetvis olika personer vara olika besvärliga att ha att göra med, så det hade varit enklare med en annan knäppskalle.)

Om du placerade en mängd dokumenterade knäppgökar i en och samma grupp skulle förmodligen många av dem strama upp sig och sluta bete sig som idioter. Den mest envetna skulle ta på sig rollen och bli den gruppens pain-in-the-ass.

• Gilla
stenolof
  • Laddar…
Billy_baver - Jag vill inte vara någon glädjedödare. Men med vems tillstånd har du egentligen jobbat

Jag förstår inte riktigt din fråga? Markägaren har gett sitt tillstånd. Kan personligen inte se att en framtida samfällighetsförening på något sätt skulle kunna ha något att säga till om, men kan inte påstå att jag har någon kunskap i frågan. Att påstå sig ha någon beslutanderätt då man ingår i en interimstyrelse måste vara en grov missuppfattning hos personen i fråga, interimstyrelsens uppgift är att kalla till ett första årsmöte och utforma förslag till stadgar, om jag förstått det hela rätt?

andersmc skrev:
Det är ingen tillfällighet att det ibland verkar vara så, det har med grupp-psykologi att göra. Om du skulle plocka bort knäppskallen ur gruppen är det inte säkert han försvinner. Det är risk att någon annan axlar den rollen. (Sen kan givetvis olika personer vara olika besvärliga att ha att göra med, så det hade varit enklare med en annan knäppskalle.)

Om du placerade en mängd dokumenterade knäppgökar i en och samma grupp skulle förmodligen många av dem strama upp sig och sluta bete sig som idioter. Den mest envetna skulle ta på sig rollen och bli den gruppens pain-in-the-ass.
Intressant stickspår! ... Som jag skulle vilja komplettera med en statsvetenskaplig aspekt:
Vilhelm Moberg beskriver i sin debattskrift "Att övervaka överheten" varför varenda liten skitmyndighet i Sverige föder småpåvar på löpande band. Orsak? De har helt enkelt lärt sig av "kungen". Verkan? Gruppdynamiken skulle bli annorlunda i en republik.

jonegustafsson skrev:
Jag förstår inte riktigt din fråga? Markägaren har gett sitt tillstånd. Kan personligen inte se att en framtida samfällighetsförening på något sätt skulle kunna ha något att säga till om, men kan inte påstå att jag har någon kunskap i frågan. Att påstå sig ha någon beslutanderätt då man ingår i en interimstyrelse måste vara en grov missuppfattning hos personen i fråga, interimstyrelsens uppgift är att kalla till ett första årsmöte och utforma förslag till stadgar, om jag förstått det hela rätt?
Jag frågar bara: Vilken markägare som gett tillstånd idag? Varken mer eller mindre.

Äges marken av en samfällighet utan ordentligt tillsatt styrelse har jag svårt att se annat än att den som påstår att "markägaren har gett sitt tillstånd" helt enkelt själv har missuppfattat behovet av en rådig styrelse.

Ok då hänger jag med. Inga oklarheter på denna punkt, markägaren är en privatperson. Ingen samfällighet finns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.