Ja, det där känner nog de flesta av oss till. Vart vill du komma med det?

Ansvaret för besiktningen är köparens. I praktiken anlitar de flesta någon för detta eftersom de själva inte har kunskaperna. Det är bra, problemet är att dessa besiktningar bara är väldigt enkla. Titta efter i avtalet med din besiktningsman vad denne skulle kontrollera. Om det där står att skorstenen och eldstäder skulle kontrolleras ska du reklamera besiktningen och kräva skadestånd om det nu visat sig att du köpt ett hus med fel som du borde vetat om.

Malisan74 skrev:
När det gäller faktiska fel har köparen en relativt långtgående undersökningsplikt. Denna plikt innebär att fel som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning som bör föregå fastighetsköpet, svarar säljaren inte för. Är felet däremot av sådan art att köparen inte borde ha upptäckt det vid sin undersökning – och inte heller borde ha räknat med att det skulle finnas – är det ett så kallat dolt fel. Sådana fel svarar säljaren för, oavsett om denne kände till felet eller inte. Undersökningsplikten fördelar ansvaret för fel, mellan köpare och säljare. Som köpare bör man vara oerhört noggrann och uppmärksam i sin undersökning av fastigheten, då rättspraxis ställer mycket höga krav på köparen i detta avseende. I vissa fall kan dock köparens undersökningsplikt reduceras, så är fallet exempelvis om säljaren har gjort utfästelser avseende fastighetens skick.
Helt korrekt kopierat från http://www.waldenbergmelin.se/nyheter/fastigheter/fel_i_fastighet.html

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Jag skall berätta en historia om en bekant.

De sålde sitt hus, dagen efter tillträdet ringde köparen och klagade på att glödlampan i tvättkällaren inte fungerade, dolt fel. Sedan fortsatte köparen att klaga över olika fel, allt från någon målningsbrist bakom en list till diskamaskinen som inte startade (man behövde läsa bruksanvisningen, som fanns i köket, för att hitta startknappen).

Så en dag efter ett halvår var min bekant hjärtligt trött över ständiga påringningar, men sa, att nu har de faktiskt hittat ett dolt fel, vi kommer att få betala 20 - 30 000. De har provtryckt skorstenen, och den var otät. Jag föreslog att han skulle prata med juristerna på villaägarförbundet (detta var före byggahus forumet). Nästa gång berättade han att advokaten på villaägarförbundet hade gapskrattat, "otät skorsten i ett hus från 30 talet, dolt fel! Det var veckans roligaste".

Många har uppfattningen att ett fel kan gå som dolt om man bara inte kunde se det. Men regelverket är lite mer komplicerat än så.

Skorstenen måste man undersöka inom ramen för undersökningsplikt. Men en skorsten i ett äldre hus läcker per definition "alltid". Så det är ett fel man kan förutsätta finns oavsett om man kontrollerar eller ej. Och regelverket om dolda fel säger att det skall vara ett dolt (=går inte att undersöka) fel som köparen inte har anledning att förvänta sig med anledning av husets ålder eller allmäna skick. En otät skorsten i ett äldre hus är något man skall förutsätta, är den tät så blir det en ren bonus.

Jag ser ingenstans att säljaren har ljugit. Det är normalt att sotaren kommer med jämna mellanrum, då sotas skorstenen, och ev. anmärkningar delas ut. I värsta fall kan sotaren upptäcka allvarliga fel när det sotas, och eldningsförbud utfärdas. En regelrätt provtryckning utförs inte rutinmässigt. I det här falelt hade tydligen inga anmärkningar delats ut?

Redigerat:
Jag vill komma till det jag skrev i mitt första inlägg, vart vill ni komma? Jag frågade en enkel fråga och dom flesta skriver något som inte har med ämnet alls att göra. Ledsen att säga men ni vet lika mycket som jag. Ett forum av detta slag ska ha konkreta svar, man ska inte bara skriva i forum för att få titel som någon Gud för att man har svarat på flest inlägg. Jag vill ej verka otrevlig och det är inte meningen heller utan är en nybörjare i köpa hus och vill lära mig det ena och det andra vad som gäller. Får tyvärr en uppfattning att det är många fackmän på detta forum som vill skydda sina intressen samt priser: vad får man ut av att skriva bränn boken eller var är ditt ansvar. Enklast hade varit om någon skrev: det räknas inte som dolt fel pga ...,,,

Jag tyckeratt du har fått halva svaret i inlägg nr. 5, det är inte ett dolt fel för det ingår i undersökningsplikten att undersöka.

Nu vet jag inte vad det är för ålder på skorstenen, men är det en äldre skorsten så är det dessutom inte ett dolt fel, därför att det inte är ett oväntat fel.

Jag antar att poängen med inlägg 15 var att hävda att säljaren givit en utfästelse, men jag kan inte se att säljaren har gjort det, där stod väl tom. att skorstenen inte hade provtryckts?

Malisan74....Nu får du väl ge dig. Bara för att du får sanningen svart på vitt framför dig så kan du ju inte kritisera den samlade kunskapen som i detta fall är väldigt entydig.
Du skriver att du vill lära dig saker och det har många bjudit på, även tipset om att elda upp boken är ju bra eftersom det framkommit att det står rena felaktigheter i den.
Vill du fortsätta använda en bok som vid första ögonkastet är helt felaktig så varsågod, men kom inte o gnäll efteråt.

• Gilla
EndZone och 2 till
  • Laddar…
Malisan74, tycker du har en tråkig inställning, jag råder dig att faktiskt lyssna på dom som svarat och vara lite mer ödmjuk mot dom som faktiskt bemödar sig med att svara på ditt inlägg, för det ligger mycket i det dom skriver. Dom menar inget illa utan dom försöker bara puffa dig i rätt riktning, fokusera på att fixa felet istället för att gnälla på säljaren för det kommer du inget vart med i alla fall, du kan ju prova att stämma men det blir förmodligen mycket dyrare utan att det leder någonstans, det är faktiskt du som har missat att uppfylla din undersökningsplikt, tråkigt men sant.

Ska inte plåga er med detta inlägg mer sista jag skriver nu, jag har inte skrivit att det är fel på skorstenen jag har bara frågat ifall det skulle vara så vad det är som gäller. Enklast är väl att prata med sotaren och se om denna skorsten varit regelbundet skött. Numera är det, utöver vanlig sotning, obligatoriskt med brandskyddskontroll. Den ska ske vartannat år om man eldar med ved eller pellets och jag hoppas att det gjorts, innerst inne så hoppas jag att det inte är fel på den överhuvudtaget. :)

Jag tror vi kommit lite på kant; låt mig försöka reda ut lite - i all välmening :)

Det här är ett konsumentforum. Tonen här är rå men hjärtlig och vi älskar ironi :) De allra flesta av oss är inte fackmän här, men det finns några stycken. Själv jobbar jag med IT. Det finns det ett gäng forumrävar här som varit med rätt länge och kan därför svara ganska väl på frågor även om de inte är fackmän. Ofta kommer inlägg som ger en helt annan vinkel på frågeställningen vilket är en av de stora fördelarna med ett sådant här forum.

Just frågeställningen om dolt fel är ofta förekommande och ofta finns det en förhoppning om att kunna få ersättning på något vis. Tyvärr är det väldigt sällan det utfaller till köparens fördel, just på grund av den långtgående undersökningsplikten. Processen för att få rätt är också lång, dyr och kantad med osäkerheter med risk för att man inte får ett öre utan istället får betala motpartens rättegångskostnader. Det allmänna rådet brukar därför vara för mindre fel (åtgärder på kanske några 10-tals tkr) att åtgärda dessa själv även om det finns en möjlighet att det är dolt fel. Just för att utgången i dolt fel mål ofta är osäker.

Så vad gäller din skorsten så är det inte ett dolt fel. Du hade kunnat upptäcka detta själv vid en undersökning. Som jag tror jag skrev innan så är det köparen som har den formella undersökningsplikten. Ofta tar köparen hjälp av en besiktningsman, men en vanlig besiktning är väldigt ytlig och syftar egentligen bara till att hitta fel som kan behöva undersökas närmare. Så kallad fördjupad undersökningsplikt. Om du med din beiktningsman avtalat att denne skulle kontrollerat skorstenen men inte gjort det så är det till besiktningsmannen du ska vända dina eventuella ersättningsanspråk. Nu vet jag tyvärr inte om det ingår i en normal besiktning att undersöka skorstenen så kika på ditt avtal där.

Ps. sök lite här på forumet så hittar du snart många trådar där hantverkare och andra får krypa ut med svansen mellan benen när de försöker skydda sina intressen eller höga priser. Det är ofta väldigt livliga debatter, inte sällan stängs användare av :)

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Läste igenom texten i boken på nytt och jag tror att när dom skriver texten "dolt fel" så menar dom nog inte dolt fel juridiskt, utan mer som ett fel som inte märks om man inte provtrycker, förstår du hur jag menar?

Jag tror inte du ska oroa dig i onödan, det är säkert inget fel på din skorsten, kolla med sotaren så det inte är eldningsförbud och att den är regelbundet sotad, sen är det bara att använda och så kommer sotaren som vanligt och sotar åt dig sen. :)

• Gilla
Malisan74
  • Laddar…
Tycker att inlägg nr 2 var skrivet med tråkig inställning, jag vill absolut inte ha tråkig inställning, men tycker att vissa här har svarat med tråkig inställning, (troligen har jag fel) men jag är tacksam att folk svarar och vill hjälpa. Ber om ursäkt om jag haft tråkig inställning absolut inte med meningen, tyvärr så kan allt tolkas fel när man skriver något och inte pratar med människan :)

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Det kan det okså vara som du skriver, ett dolt fel som inte går att märka om man inte provtrycker :) Det stämmer nog det du skriver :)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Bra svar Mexitegel, tack! :)

Och fortsättningsvis så hoppas jag att du fortsätter besöka forumet och ställer frågor om sånt du undrar över, ibland blir det missförstånd och tokigheter och det tror jag vi alla kan bortse från, det är inte heller lätt att vara ny. Men folk är rätt trötta på dolda fel av "nån" anledning, finns rätt mycket kul att läsa om det, använd sökfunktionen. ;)

Är man bara ödmjuk och trevlig så brukar detta vara ett trevlig ställe att läsa på och jag vill även varna för att man kan bli sittandes i timmar om man har otur. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.