Har en lite galen idé om att bygga ett större hus i tätortsnära landsbygd eller glesbygd.
Detta hus byggs i en tid då bostadsbristen blir större och större, både den lokala och globala. Ovanpå detta är dagens bostadsbestånd designat nästan enbart med avseende på kärnfamiljer. Jag vill ändra på detta. Huset ska kunna ge en fristad åt människor som inte vill gå i andras fotspår.
Jag kommer ha gäster/kortidsboende i olika former. Ibland bestående av ett större antal individer, ibland av ett par grupper. En viss flexibilitet/modularitet kan behövas.
Jag vill utmana idén om vad som är inomhus och utomhus. Mer specifikt ska det finnas ytor som är skyddade men inte fullt uppvärmda året om. Ytorna ska kunna nyttjas som gemensamhetsytor och som odlingsutrymmen (läs: växthus). Eventuellt ska en mindre del av denna yta skyddas extra noga för att alltid ha plusgrader = vinterförvaring av växter.
Jag vill visa att det går att bygga stort utan att det blir dyrt. Den arkitekt som kan visa detta kan få bra betalt. Framförallt är det viktigt att kostnaden fram till att huset är beboeligt (habiterbart) hålls låg.
Det stör mig inte alls om huset får drag av "bulkmaterial"-tänk och/eller "industrifinish". Det är ett nyttohus. Jag vill dock inte ha ett plasthus. Huset ska andas trä, sten, glas, metall och andra naturmaterial.
Det här är inte ett hus som alla andra. Dess syfte är inte att tilltala den stora massan, utan snarare den grupp av människor som ser fördelarna med ett sådant hus. Jag hoppas att arkitekten kan se detta som en utmaning och inte som ett problem.
Jag har skaplig tillgång till entreprenadmaskiner för markarbete.
Av ekonomiska och idelogiska skäl ser jag gärna att en stor del av huset kan byggas/monteras av lekmän. Jag är dock ingen fundamentalist på området.
Jag är en person som tilltalas av logiska och smarta lösningar, och vill att huset ska reflektera detta. Jag är ingen visuell person.
Jag gissar att huset kommer byggas i Svealand.
Om det finns någon arkitekt som skulle vilja ta sig an denna utmaning får denna gärna höra av sig via PM eller skriva i denna tråd!
Övrig feedback tas även gärna emot!