Hej, jag har blivit less på att ha ett kök utan överskåp, problemet som ni kan se är att den förra ägaren har byggt in ganska fult ett spirorör till köksfläkten, dock var de snälla nog att lämna ett stort hål på ena sidan så jag kunde ta bild för att se hur det ser ut, har tagit lite mått, mått från tak till kanten av klinkers är ca 95 cm om jag har mätt rätt.
Tanken är bygga in hela väggarna med överskåp, helst 80 höga men jag blir lite osäker med den höjden pga detta rör som går här, det går ut en utbuktning i badrummet som motsvarar min markering på bilden i köket och jag antar röret går ut där sen upp till vinden.
Min tanke är att riva det de har byggt in spiroröret med och sen ha röret ovanpå skåpen och bygga in det med täckskivor, skulle det vara så att hålet sitter en bit ner där jag har markerat så har jag tänkt göra hål för röret i stommen isåfall, känns detta rimligt eller bör jag tänka om?
Jag vet att 60 skåp funkar men vill helst ha extra platsen 80 skåp ger plus att de är snyggare enligt min åsikt, värt att nämna är att en ny inbyggd fläkt blir till om det går att sätta överskåp med ett skåp gjort för det ifrån Ikea. Jag tror inte det går att sätta skåpen i våg med högskåpet heller men täckskivor skulle nog lösa det problemet för mig ändå utseendemässigt.
Jag bifogar en bild hur jag har tänkt mig det kommer se ut när det är klart så det är lättare att förstå hur jag tänker.
Tanken är bygga in hela väggarna med överskåp, helst 80 höga men jag blir lite osäker med den höjden pga detta rör som går här, det går ut en utbuktning i badrummet som motsvarar min markering på bilden i köket och jag antar röret går ut där sen upp till vinden.
Min tanke är att riva det de har byggt in spiroröret med och sen ha röret ovanpå skåpen och bygga in det med täckskivor, skulle det vara så att hålet sitter en bit ner där jag har markerat så har jag tänkt göra hål för röret i stommen isåfall, känns detta rimligt eller bör jag tänka om?
Jag vet att 60 skåp funkar men vill helst ha extra platsen 80 skåp ger plus att de är snyggare enligt min åsikt, värt att nämna är att en ny inbyggd fläkt blir till om det går att sätta överskåp med ett skåp gjort för det ifrån Ikea. Jag tror inte det går att sätta skåpen i våg med högskåpet heller men täckskivor skulle nog lösa det problemet för mig ändå utseendemässigt.
Jag bifogar en bild hur jag har tänkt mig det kommer se ut när det är klart så det är lättare att förstå hur jag tänker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
En möjlig lösning är att köpa Ikea-skåp men luckor från ett separat företag. Då kan man ha lägre skåp just där röret är men luckor som är lika höga som de andra skåpen.
Det finns ju andra kökstillverkare som har andra skåphöjder än Ikeas, t.ex. ungefär 70 eller 90 cm.
Det finns ju andra kökstillverkare som har andra skåphöjder än Ikeas, t.ex. ungefär 70 eller 90 cm.
Okej ja det är ju ett alternativ, tyvärr går röret hela vägen nästan antagligen, eftersom i orginal köket satt fläkten mitt emot där den är nu då det var en vägg där tidigare.
Ja jag kollade lite snabbt och såg hth men tyckte det var lite dyrt jämfört med Ikea, finns det någon annan tillverkare som rekommenderas?
Tack för svar
Ja jag kollade lite snabbt och såg hth men tyckte det var lite dyrt jämfört med Ikea, finns det någon annan tillverkare som rekommenderas?
Tack för svar
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Var det just HTH GDS-sortiment (Gör det själv) som du kollade på?
Elgigantens Epoq är också ett budgetkök.
Priset brukar bero väldigt mycket på vilka luckor man väljer. Sen har andra än Ikea oftare fler skåpalternativ så man kan få ett bättre kök hos andra. Med bättre tänker jag på t.ex. att fler alternativa skåpbredder kan leda till färre/smalare passbitar, dvs. mer användbar volym, och t.ex. en väggskåpshöjd som är högre. Man får väga sånt mot priset också.
I Ikea-ritningen ser det ut att finnas oanvänd yta till höger om kylen.
Vet du vad det är för köksskåp idag?
Det går kanske att behålla befintliga bänkskåp, flytta om dem och komplettera med väggskåp?
Jag skulle ju utnyttja att röret går ut från köket till vänster och sätta hällen på den vänstra väggen.
Underkanten av väggskåpen brukar vara 50-55 cm över bänkskivan. Är det så högt som kaklet går?
Jag hoppas att det är okej att säga att du kan få ett mer lättanvänt kök genom att flytta isär diskhon och hällen. Det blir enklare att laga mat om det finns gott om plats mellan diskhon och hällen.
Priset brukar bero väldigt mycket på vilka luckor man väljer. Sen har andra än Ikea oftare fler skåpalternativ så man kan få ett bättre kök hos andra. Med bättre tänker jag på t.ex. att fler alternativa skåpbredder kan leda till färre/smalare passbitar, dvs. mer användbar volym, och t.ex. en väggskåpshöjd som är högre. Man får väga sånt mot priset också.
Det går kanske att behålla befintliga bänkskåp, flytta om dem och komplettera med väggskåp?
Jag skulle ju utnyttja att röret går ut från köket till vänster och sätta hällen på den vänstra väggen.
Underkanten av väggskåpen brukar vara 50-55 cm över bänkskivan. Är det så högt som kaklet går?
Jag hoppas att det är okej att säga att du kan få ett mer lättanvänt kök genom att flytta isär diskhon och hällen. Det blir enklare att laga mat om det finns gott om plats mellan diskhon och hällen.
Ja det var det men det var med luckorna, dock har jag kollat på Ikea för det befintliga köket är Ikea vilket gör det enklare för mig vad man kan utgå efter.BirgitS skrev:
Var det just HTH GDS-sortiment (Gör det själv) som du kollade på?
Angående ytan till höger så var det tomt när vi köpte bostaden men jag har lagt till högskåp där som inte kom med i ritningen och vid halvön så saknas det en vägg efter mitten av den på vänstra väggen. Det var en intressant idé att byta plats på hällen, då blir det till vänster om diskhon men just nu är det en 40 diskmaskin och sen ett hörnskåp, går det att såga till stommen så man kan få dit hällen där? Då hade jag kunnat få till en 60 diskmaskin där hällen är idag.
Kaklet är ca 51.8 cm från överkant ner till bänken.
Och nej jag vill ha råd och det var väldigt intressant om det går att ändra som jag skrev 🙂
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Blev rätt svårt att hänga med där.Z zeDaBdan skrev:
Du får kolla hur din häll ser ut undertill för att avgöra om det går att använda en smalare stomme, men tänk på att det behövs luft under hällen för kylningen. Eller om det står något i installationsanvisningen för hällen.
Blir ju bra att sätta väggskåpen med underkant på 52 cm eller något mer då.Z zeDaBdan skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden