Patrik_Hed skrev:
Jag tycker inte att vi ska överdriva riskerna, men det är ju självklart olämpligt att ha centralen placerad där och bör flyttas, men tycker inte att det behöver vara absolut prio #1. Fixa det när ni rustar badrummet. :)
Men se till att ha dörren stängd och inte spruta med duschstrålen rakt in. ;)

//Patrik
Håller med, det har hög prio, men inte #1 för oss just nu. Det blir bra att ta elen i samband med något annat.

Duschen är på andra sidan badrummet och med duschkur som håller en del inne iaf. Så det är inget superduperkritiskt.

mr.Ola skrev:
område 1 är i princip mitt i vattnet, område 2 är 60 cm utanför område ett och område 3 är resterande utrymme, läs på elsak.se gå in på lag och rätt, föreskrifter, äldre föreskrifter och kolla 1999:5 på avsnitt 7, där finns det bilder!
Tack bra att veta för framtida beslut.

B
nej. jag vet. men ändå. kittlar döds skönt i kistan med en dusch i elskåp. det verkar ju inte hänt något än.
har huset verkligen blivit besiktigad?

AnneFi
mr.Ola skrev:
område 1 är i princip mitt i vattnet, område 2 är 60 cm utanför område ett och område 3 är resterande utrymme, läs på elsak.se gå in på lag och rätt, föreskrifter, äldre föreskrifter och kolla 1999:5 på avsnitt 7, där finns det bilder!
äldre föreskrifter?
har inte områdena klassats om där en stor del av badrummet nu har blivit oklassat område?

B
annefi
hur stor del är mitt för vattnat och 60cm ifrån?

AnneFi
byggare henke skrev:
annefi
hur stor del är mitt för vattnat och 60cm ifrån?

va? jag förstår inte ens vad du skrev?

mr.Ola skrev:
Områdesindelningen är annorlunda numera

B
område 1=precis under kran, område 2= 60 ifrån.
hur stor del är då resten?

Zon 0, 1 och 2 finns. Resten är oklassat = torrt utrymme (men visst sunt förnuft behövs ändå)

//Patrik

Detta har förklarats ett antal gånger på forumet men enkelt kan man säga att 1200 från duschmunstycket och allt ovanför 2250 är oklassat område. Dock måste man göra en bedömning från fall till fall.

AnneFi
byggare henke skrev:
område 1=precis under kran, område 2= 60 ifrån.
hur stor del är då resten?
aha, jag vet inte alls.
bara att det numera finns oklassat område i badrum.
elektriker har väl bättre koll.

Ville bara påpeka det eftersom att hänvisa till gammal elsäkerhet är väl lite som att hänvisa till BKR's gamla våtrumsregler...
bara det att el är livsfarligt att leka med.

B
man ska ha extra säkerhet när det gäller el.

O
De va en väldigt kreativ lösning... Dock inte så rolig.
Ts har en sak att lära sig på detta, lita inte på besiktning som säljaren gjort.
Sedan så är det väldigt lätt att misstänka att något inte står rätt till när man ser elcentralen i badrummet....
Det får mig att fundera lite, hur ser resten av installationen ut?
Men som sagt detta är inget TS nu kan klandra säljaren för, det är inte direkt svårt att se... när huset köptes....

byggare henke skrev:
har huset verkligen blivit besiktigad?
Elen ingår väl normalt inte i en besiktning har jag för mig, om det inte är en el-besiktning.

B
är besiktningskillen/tjejen kunnig så kan den iallafall påpeka detta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.