Tja

Jag har haft en rörmokare hos mig som dragit om alla vattenledningar, dragit ner fördelarna till källaren, kopplat in all vatten till kranar, avlopp, kyl och frys och lagt golv värme i 2 badrum.

Då detta nu är tjänster och gentjänster, alltså utan kvitto sa han att jag kan ta kopia på hans diplom där de står

"Branchprov diplom VVS-montör. I branchprovet ingår systemkunskap, svets, teori, praktiskt prov"

Nu undrar jag, är de det här jag behöver ifall något skulle hända i framtiden och försäkringen skulle vilja ha kvitto? Kan man styrka genom detta att allt har gått till genom branschens regler och att jobbet är utfört av en fackman osv...?

Den dom skickar ut ser om det är riktigt gjort, så diplomet hjälper föga.

Försäkringsbolaget kommer inte att fråga efter kvitto, möjligen i så fall för att hitta någon att regressa mot (stämma).

Men är något inte gjort enl. "Säkert vatten" reglerna, så blir det ingen eller sänkt ersättning.

Ett diplom kommer inte täcka för några kvitton.
Kravet är att det ska vara fackmannamässigt utfört.

Du kan göra jobbet skälv utan någon utbildning. De tittar på om det finns något fel i utförandet om det blir en skada. Så se till att det följer normerna så behövs inget kvitto eller liknande.

Men med ett diplom från en rörmokare så ser de ju att det är fackmannamässigt gjort.
Vad ska man begära? Måste man säga åt han att skriva ett intyg att han gjort jobbet??

Ett Diplom visar väl inte att det är riktigt gjort, endast att han har gått en utbildning!

Det kvittar vilken utbildning han har eller vilka intyg han skriver. Det handlar om hur det är gjort.

T
Ska man läsa försäkringsbreven så som fan läser bibeln så är det mer eller mindre såhär:

Försäkringen täcker skador på badrum mm och närliggande struktur, under förutsättning att det är fackmannamässigt och regelriktigt byggt, MEN blir det en vattenskada så är det i regel inte fackmannamässigt utfört.

Så det spelar ingen roll vem som utfört arbetet, är det inte fackmannamässigt utfört så täcker inte försäkringen, eller iallafall blir det ersättningsavdrag.
Det du har som fördel att betala vitt för att någon annan ska utföra jobbet är att du/försäkringsbolaget har en tredje part att pressa på ersättning, men det bygger ju också på att företaget fortfarande finns kvar när skadan väl skett.

Att den som utför jobbet har diplom eller behörighet spelar ingen roll om du anlitar personen svart, denne kommer avsäga sig allt ansvar ändå, "Har aldrig satt min fot i det huset!" typ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.