Jobbat på en verkstad auktoriserad för Hyundai, Mitsubishi och Fiat/Alfa Romeo.
Vi hade verktygs tavlor för respektive märke.
De till Hyundai och Mitsubishi innehöll ett fåtal verktyg, tavlan till Alfa/ Fiat var enorm.

Isakare Isakare skrev:
Jobbat på en verkstad auktoriserad för Hyundai, Mitsubishi och Fiat/Alfa Romeo.
Vi hade verktygs tavlor för respektive märke.
De till Hyundai och Mitsubishi innehöll ett fåtal verktyg, tavlan till Alfa/ Fiat var enorm.
Fram till dårskaperna i mitten på 90-talet iaf, så hade Mercedes en princip som gick ut på att bilen alltid skulle gå att reparera till körbart skick med vanliga handverktyg. Specialverktyg var tillåtna men endast för att korta ner verkstadstimmar.
Sånt bygger kärlek hos oss som skruvar själva.

• Gilla
  • Wow
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fram till dårskaperna i mitten på 90-talet iaf, så hade Mercedes en princip som gick ut på att bilen alltid skulle gå att reparera till körbart skick med vanliga handverktyg. Specialverktyg var tillåtna men endast för att korta ner verkstadstimmar.
Sånt bygger kärlek hos oss som skruvar själva.
5 cylindriga motorn till Fiat, gick det inte att byta kamrem utan flertalet specialverktyg ens med god vilja. Trots att man hade alla verktyg, var det ändå ett helvete att byta den.
Det fanns några hjälpmedel för att byta rem på en Mitsubishi Lanser EVO, men det var inget man måste använda, 3 mm borr och en vinklad låsringstång funkade lika bra.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du har nog inte mekat så mlkt med Audi då. Tysklands Citroen..
Inte så mycket i modern tid. Tyskarna har ju tagit över Fransmännens och Trollhättarnas ingenjörslekstugestafettpinne under det här årtusendet. Hur många nya lösningar har inte dom levererat som har visat sig inte vara så bra i längden? FSI-motorerna med hydraulisk kamkedjesträckare som kuggade över om oljetrycket var för lågt, DSG-lådor med torrlamellkopplingar som håller några tusen mil och kostar en halv årslön att laga, dubbelmassesvänghjul som delar sig efter några år och ändå inte gör nån skillnad när dom fungerar, multilinkframvagnar som alltid gnekar, etc. Det senaste årtiondet är det väl lacken som varit det stora problemet.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D
Köpt ny telefon, raderat den gamla. Mobilt bankid kräver giltiga id handlingar som pass eller nationellt id för att aktiveras. ”Körkort är ej giltig ID handling”.
In på polisens hemsida för att boka tid för pass för att kunna installera bankid som kräver giltig id handling ej körkort.
För att få pass hos polisen måste man ha med sig giltig id-handling såsom körkort. ridå….

Och så du vet kära dagbok: Bankid är ej en giltig idhandling hos polisen.

• Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Köpt ny telefon, raderat den gamla. Mobilt bankid kräver giltiga id handlingar som pass eller nationellt id för att aktiveras. ”Körkort är ej giltig ID handling”.
In på polisens hemsida för att boka tid för pass för att kunna installera bankid som kräver giltig id handling ej körkort.
För att få pass hos polisen måste man ha med sig giltig id-handling såsom körkort. ridå….
Man raderar aldrig någonting på den gamla förr än den nya fungerar.

• Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Helst ska man se till att ha två BankID, typ på dator och mobil men tyvärr har många banker slutat med BankID för dator.

(GAAAAHHHH för "modernisering")

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Helst ska man se till att ha två BankID
Jag skulle inte vara bekväm med bara två!

Walle85
GAAAHHH!
Försöker att dra kabel i ett gammalt rör, fick inte igenom kabeln, fattade inte varför, nu vet jag. Någon klåpare har dragit en spik igenom röret 😢
Spik som genomborrat kabelrör, sedd inifrån röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tveksamt att jag kommer åt utan att riva ner innertaket ...

• Gilla
  • Arg
  • Wow
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
D
H hapazard skrev:
Helst ska man se till att ha två BankID, typ på dator och mobil men tyvärr har många banker slutat med BankID för dator.

(GAAAAHHHH för "modernisering")
Gick förut att installera mobilt via bankid på fil. Men verkar vara borttaget nu, antaligen för att Satan tyckte att det kunde vara lite roligt.

D
useless useless skrev:
Jag märkte det

• Gilla
useless
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
GAAAHHH!
Försöker att dra kabel i ett gammalt rör, fick inte igenom kabeln, fattade inte varför, nu vet jag. Någon klåpare har dragit en spik igenom röret 😢
[bild]
Tveksamt att jag kommer åt utan att riva ner innertaket ...
Sitter ju fast ju.

D Drburr skrev:

Och så du vet kära dagbok: Bankid är ej en giltig idhandling hos polisen.
Vi hade samma resa förra veckan, men frun kunde åka "inom" Länsförsäkringars bankkontor på lunchen så kunde dom fixa bankid om man hade körkort.
Kanske kan snabba på det om din bank har samma möjlighet?

D
Mjo, mitt bankkontor ligger på Gotland. Var inom lokala bankkontoret på orten jag bor i ett annat ärende för några år sedan, de hävdade ihärdigare än en åsna att jag minsann har föreningssparbanken och inte swedbank. Kassörskan gav sig inte ens när jag ringde mitt bankkontor och bad dem förklara att de är swedbank.
Blodtrycket är för högt för gå i närheten av det gökboet igen.

• Haha
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Imponerande! Brukar Telia också neka dig och säga att du är kund hos Televerket och inte hos dem? Eller Coop att du visst skulle till Konsum egentligen?

• Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.