1 661 669 läst ·
17 807 svar
1662k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Men…. Om en mutter är för klen, varför vill de då byta de andra 19 som är riktiga?altaxis skrev:
GAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHH
[bild]
så här kul tyckte märkesverkstaden att vi skulle ha. Det tyckte inte jag.
Vi bedömde att det akuta var att byta bromsarna och det går på ca 3200 plus eget arbete som min fantastiska far och bror gör åt mig då jag är iväg.
Hjullagret ville verkstan byta för att en hjulbult är bytt mot en klenare variant. Drivaxeldamasken klarar sig ett litet tag till.
Gaaaahhhh, ska ”bara” såga av en regel lite snabbt innan jobbet, får sågspån o ögat som vägrar försvinna. Jobbar kväll, kan knappt se något och ögat bara rinner och gör ont. Tömmer två burkar ögondusch, funkar inte. Får åka hem igen efter ett par timmar innan det blir för mörkt. Får ta paus längs vägen och vila är ögat. Somnar som en stock när jag väl kommer hem, vaknar upp på morgonen med smärta och svullna ögonlock. Ringer läkaren, får en ordentlig sköljning och en del petande med tops i ögat. Jäkligt mycket ”aaaahhhh” efteråt…
Frågade verkstaden hur lång tid de beräknade att hjullagret tog att byta, 1,4h á1500kr innebär arbetstid för 2100 och ett hjullager för ca 5000! Kan köpa kvalitetslager från skf för under 1000-lappen. Helt absurda priser de vill ha.Maskintok skrev:
Mekonomen var ungefär 8000 billigare på hela jobbet.
Många ställen verkar inte räkna så.Maskintok skrev:
Standardpris för byte av X på bilmodell Y är Z kr. Om man ska utföra även arbete K för M kr som innebär att X är till 85 % klart får man betala fullpris för både X och K, Z+M snarare än Z+M*0,15.
Jo men de kan man ju inte anse vara seriösa.. skulle jag som byter hjullager också byta damask så skulle ca 30 mins arbete tillkomma dvs 275 kr inkl moms... exkl delar..tveksamt skrev:
Måste ändå ge dom att den där digitala lösningen med kostnadsrapport ändå var snygg. Vi jobbar med ett liknande system med videorapport men den är omständig att hantera. Du får gärna skicka pm med vilken firma som skickat offerten. För övrigt jävligt dyrt hjullager.altaxis skrev:
GAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHH
[bild]
så här kul tyckte märkesverkstaden att vi skulle ha. Det tyckte inte jag.
Vi bedömde att det akuta var att byta bromsarna och det går på ca 3200 plus eget arbete som min fantastiska far och bror gör åt mig då jag är iväg.
Hjullagret ville verkstan byta för att en hjulbult är bytt mot en klenare variant. Drivaxeldamasken klarar sig ett litet tag till.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Men dom kan ju inte gärna offerera jobb K för M*0,15. Då kommer ju kunden att välja att köpa det jobbet, men inte X.tveksamt skrev:
Det måste ju då villkoras att bägge jobben ska göras.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 926 inlägg
Du är för billig...Maskintok skrev:
När jag skulle byta hjullager ville den billigaste jag kunde hitta ha 800 spänn för att pressa ur och pressa i ett nytt lager i en lös spindel... Jag köpte en press istället...
mitt pris är inkl demontering av lagerhus, länkarm, bromsskiva, galgen, bromsok, belägg, pressa ur, pressa i.. åter montering..Dan_Johansson skrev:
alla jobb runt detta tillkommer 275 kr inkl moms för exkl delar... Detta är fast pris..
En verkstadspress är bra grejer.
Jag är glad att jag köpte min för så länge sedan.
Redigerat av moderator:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 669 inlägg
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!
Folk som diskuterar bilreperationer i denna tråd!
Folk som diskuterar bilreperationer i denna tråd!