altaxis altaxis skrev:
GAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHH
[bild]
så här kul tyckte märkesverkstaden att vi skulle ha. Det tyckte inte jag.
Vi bedömde att det akuta var att byta bromsarna och det går på ca 3200 plus eget arbete som min fantastiska far och bror gör åt mig då jag är iväg.
Hjullagret ville verkstan byta för att en hjulbult är bytt mot en klenare variant. Drivaxeldamasken klarar sig ett litet tag till.
Men…. Om en mutter är för klen, varför vill de då byta de andra 19 som är riktiga? :thinking:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Men…. Om en mutter är för klen, varför vill de då byta de andra 19 som är riktiga? :thinking:
Alla måste ju vara lika (klena) :crysmile:
 
För att strö lite extra salt i såren..
Det är en Ford
 
B b8q skrev:
Alla måste ju vara lika (klena) :crysmile:
Förvisso logiskt, men kanske lite bakvänt resonemang :crysmile:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Förvisso logiskt, men kanske lite bakvänt resonemang :crysmile:
De tjänar ju mer då? Helt logiskt resonemang för verkstaden…
 
Tobbe.A
Gaaaahhhh, ska ”bara” såga av en regel lite snabbt innan jobbet, får sågspån o ögat som vägrar försvinna. Jobbar kväll, kan knappt se något och ögat bara rinner och gör ont. Tömmer två burkar ögondusch, funkar inte. Får åka hem igen efter ett par timmar innan det blir för mörkt. Får ta paus längs vägen och vila är ögat. Somnar som en stock när jag väl kommer hem, vaknar upp på morgonen med smärta och svullna ögonlock. Ringer läkaren, får en ordentlig sköljning och en del petande med tops i ögat. Jäkligt mycket ”aaaahhhh” efteråt…
 
  • Ledsen
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Va i tusan är detta för gamar..
jösses vilka summor..
7000 kr för att byta ett hjullager..
Bytte 1 idag.. För 500 kr.. exkl lager det hade kunden med sig..
De där är ju inte riktigt kloka..

byte av damask... Det är ju nästan färdigt när man ändå ska byta hjullager...
...
Frågade verkstaden hur lång tid de beräknade att hjullagret tog att byta, 1,4h á1500kr innebär arbetstid för 2100 och ett hjullager för ca 5000! Kan köpa kvalitetslager från skf för under 1000-lappen. Helt absurda priser de vill ha.
Mekonomen var ungefär 8000 billigare på hela jobbet.
 
  • Gilla
  • Wow
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
byte av damask... Det är ju nästan färdigt när man ändå ska byta hjullager...
...
Många ställen verkar inte räkna så.
Standardpris för byte av X på bilmodell Y är Z kr. Om man ska utföra även arbete K för M kr som innebär att X är till 85 % klart får man betala fullpris för både X och K, Z+M snarare än Z+M*0,15.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
Många ställen verkar inte räkna så.
Standardpris för byte av X på bilmodell Y är Z kr. Om man ska utföra även arbete K för M kr som innebär att X är till 85 % klart får man betala fullpris för både X och K, Z+M snarare än Z+M*0,15.
Jo men de kan man ju inte anse vara seriösa.. skulle jag som byter hjullager också byta damask så skulle ca 30 mins arbete tillkomma dvs 275 kr inkl moms... exkl delar..
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
GAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHH
[bild]
så här kul tyckte märkesverkstaden att vi skulle ha. Det tyckte inte jag.
Vi bedömde att det akuta var att byta bromsarna och det går på ca 3200 plus eget arbete som min fantastiska far och bror gör åt mig då jag är iväg.
Hjullagret ville verkstan byta för att en hjulbult är bytt mot en klenare variant. Drivaxeldamasken klarar sig ett litet tag till.
Måste ändå ge dom att den där digitala lösningen med kostnadsrapport ändå var snygg. Vi jobbar med ett liknande system med videorapport men den är omständig att hantera. Du får gärna skicka pm med vilken firma som skickat offerten. För övrigt jävligt dyrt hjullager.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Många ställen verkar inte räkna så.
Standardpris för byte av X på bilmodell Y är Z kr. Om man ska utföra även arbete K för M kr som innebär att X är till 85 % klart får man betala fullpris för både X och K, Z+M snarare än Z+M*0,15.
Men dom kan ju inte gärna offerera jobb K för M*0,15. Då kommer ju kunden att välja att köpa det jobbet, men inte X.

Det måste ju då villkoras att bägge jobben ska göras.
 
  • Gilla
Klakorp
  • Laddar…
Självklart!

”Vi kan göra X nu, det blir i så fall Z kr. Väljer du att även göra K nu så får du 85% rabatt på det. Gör du K vid ett senare tillfälle blir det fullpris.”
 
Maskintok skrev:
Va i tusan är detta för gamar..
jösses vilka summor..
7000 kr för att byta ett hjullager..
Bytte 1 idag.. För 500 kr.. exkl lager det hade kunden med sig..
De där är ju inte riktigt kloka..

byte av damask... Det är ju nästan färdigt när man ändå ska byta hjullager...
...
Du är för billig... ;)

När jag skulle byta hjullager ville den billigaste jag kunde hitta ha 800 spänn för att pressa ur och pressa i ett nytt lager i en lös spindel... Jag köpte en press istället...
 
  • Haha
1
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du är för billig... ;)

När jag skulle byta hjullager ville den billigaste jag kunde hitta ha 800 spänn för att pressa ur och pressa i ett nytt lager i en lös spindel... Jag köpte en press istället...
mitt pris är inkl demontering av lagerhus, länkarm, bromsskiva, galgen, bromsok, belägg, pressa ur, pressa i.. åter montering..
alla jobb runt detta tillkommer 275 kr inkl moms för exkl delar... Detta är fast pris..
(y)

En verkstadspress är bra grejer.
Jag är glad att jag köpte min för så länge sedan.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!

Folk som diskuterar bilreperationer i denna tråd!
 
  • Haha
MariaiÖstergötland och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.