Gnnhhh!!
Nåt jävla bedrägeriföretag har ringt svärfar, närmare 80 år gammal och börjar bli lite virrig, krängt på honom ett årsabonnemang av skydd mot ID-kapning.
Hur fan sover man om natten när man har ett sånt jobb?
Förbannade jävla rövhattar!

• Arg
Skogsmusen och 9 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Gnnhhh!!
Nåt jävla bedrägeriföretag har ringt svärfar, närmare 80 år gammal och börjar bli lite virrig, krängt på honom ett årsabonnemang av skydd mot ID-kapning.
Störande. De ringde mig också häromdagen.

Man blir så less. Har nixat telefonen åt honom och han är inte ute på obskyra sidor och anger telefonnummer kors och tvärs vid internetköp eller liknande.
Och givetvis ringer ju dessa bedragare inte till yngre folk med huvudet på skaft utan till de äldre som börjar bli lite virriga.
Vi försöker tala om för honom varje gång man ses att om folk ringer som han inte vet vilka de är, och om det verkar som att de vill erbjuda honom något så ska han bara säga "nej tack, nu lägger jag på luren" och göra det. Men han vill inte vara otrevlig. Han är för bra uppfostrad för det, vilket man inte riktigt kan säga om de som ringer.

• Gilla
  • Ledsen
yonna och 3 till
  • Laddar…
RoTe
tveksamt tveksamt skrev:
Men han vill inte vara otrevlig. Han är för bra uppfostrad för det,
Detta är varför Sverige ser ut som det gör idag. Utnyttjade och överkörda blev vi.

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Gaaaaahhh
Vaknade till detta.
App för elanvändning och priser; Stockholm; ingen kontakt, diagram över förbrukning och effektproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person byter säkringar i ett elskåp, säkringar och förpackningar på golvet.
Skapa konto

Startat om balanseraren och köpt en ny förpackning 20A säkringar.

På't igen. 😎🫣⚡

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A
tveksamt tveksamt skrev:
Gnnhhh!!
Är det mer än 14 dagar sedan? Annars glöm inte att nyttja ångerrätten enligt distansavtalslagen!

Dessa rövhattar till bolag gör så att själva avtalet ingås under telefonsamtalet, men det brukar dröja cirka 15 dagar innan en kopia på avtalet skickas till kunden. När man väl får det är det därmed för sent att ångra sig. Väl planlagt...

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Är det mer än 14 dagar sedan? Annars glöm inte att nyttja ångerrätten enligt distansavtalslagen!

Dessa rövhattar till bolag gör så att själva avtalet ingås under telefonsamtalet, men det brukar dröja cirka 15 dagar innan en kopia på avtalet skickas till kunden. När man väl får det är det därmed för sent att ångra sig. Väl planlagt...
Tyvärr ja.
Exakt så, när det väl kom hem något (och ännu lite senare när hans barn fick syn på det) var det för sent att ångra sig.

• Ledsen
Anna_H
  • Laddar…
A
tveksamt tveksamt skrev:
Tyvärr ja.
Exakt så, när det väl kom hem något (och ännu lite senare när hans barn fick syn på det) var det för sent att ångra sig.
Och för att klargöra, har din pappa endast tackat ja via telefon (dvs i luren sagt att han accepterar avtalet), eller har han skriftligen bekräftat att han accepterar det? Skriftligen kan innebära att skriva på och returnera ett papper han får hemskickat, att svara JA på ett SMS, JA i ett mail, eller liknande. Det kan också innefatta att signera via BankID.

Det finns nämligen ett krav på skriftlig acceptans för just telefonförsäljning, dvs muntliga avtal gäller inte då.

B
A Alexander HB skrev:
Och för att klargöra, har din pappa endast tackat ja via telefon (dvs i luren sagt att han accepterar avtalet), eller har han skriftligen bekräftat att han accepterar det? Skriftligen kan innebära att skriva på och returnera ett papper han får hemskickat, att svara JA på ett SMS, JA i ett mail, eller liknande. Det kan också innefatta att signera via BankID.

Det finns nämligen ett krav på skriftlig acceptans för just telefonförsäljning, dvs muntliga avtal gäller inte då.
Och här brukar de försöka få den lurade att svara på ett SMS, värt att kolla om han skickat några.

GAAAAAAHHHHHH, jag som trodde att mailen man fick var spam!
Skärmavbild på sociala medier innehåller textskämt med sedelbuntar, interaktionssymboler nedanför.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 14 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
GAAAHHH på IKEA-mat. Köpte fisken med Pommes frites. Pommes med ketchup (en av de få saker som ingår gratis i maten) var faktiskt det enda ätbara på tallriken. Vilken ävja, och ganska dyt om man tänker vad man behöver köpa till.
GAAAHHHHHH!! för IKEAs jävla pekplattor man ska beställa på.....
Jag vill beställa varmkorv muntligen...
Ska faen säga att jag är ordblind nästa gång och beställa muntligen....
Vrida pinnjäveln på bandet ska jag börja göra igen...........
/W

• Gilla
  • Haha
dibb och 1 till
  • Laddar…
GAAAAAAAAH! för att jag inte fick jobbet som hade möjliggjort en snabb flytt hem till Jämtland 😢

Å andra sidan blir jag minst sagt peppad av @ricebridge Det är fan fler jobb än jag sökt tot. sedan jag gick ut gymnasiet. Sjukt jävla bra jobbat!

• Gilla
  • Ledsen
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:

B breakman skrev:
Och här brukar de försöka få den lurade att svara på ett SMS, värt att kolla om han skickat några.
De hävdar att han gjort det, ja (accepterat via sms alltså).
Och det är inte så osannolikt att det kan ha hänt också. Försöker bekräfta det med hans operatör (han bor lite för långt bort för att kunna kolla telefonen, och vågar inte lita på vad han själv hittar och inte).

Ska det vara så svårt att hitta en lösning som funkar för detta?
Kanske ett nix-register som faktiskt funkar. Istället för ett register som säger att man inte vill ha samtal så ett register som säger att man inte vill ingå avtal över telefon. Så länge man står med i registret ogiltigförklaras alla avtal som inletts med att företaget kontaktar kunden.
Vill man själv köpa något går det utmärkt att ringa och göra det, eller om det ändå skulle ringa ett företag och man blir så sjukt sugen får man gå in och plocka bort sig från registret först…

WAAAAAAAAGH!

Regn och blåst från en ovanlig riktning, vaknar till att JFBn löst ut.
Undrar vilken av mina 15+ grupper det kan vara, för den har inte löst igen.

• Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
GAAAH något i grannskapet har börjat alstra lågfrekvent ljud nattetid, antagligen rakt ner i berggrunden som sedan bär det rakt in i grunden på vårt hus 😖

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.