Nej, nej, nej.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
RoTe
4 meter går ju in i en lite större bil. Lister är så små så lägg diagonalt från instrumentbrädan och bak.

• Gilla
Dano65 och 1 till
  • Laddar…
F
RoTe RoTe skrev:
4 meter går ju in i en lite större bil. Lister är så små så lägg diagonalt från instrumentbrädan och bak.
Får övertala farsan, ha skåpbil så går nog.

Oavsett vilket: använd de gamla att såga mallar av så ni vet hur ni ska kapa på det nya virket.

Få till synes enkla saker är så svårt som att kapa taklister rätt på första försöket.

• Gilla
gone_fishing och 7 till
  • Laddar…
Jag brukar lägga listen på sågen som den ska sitta,sen sågar man 45grader.
Går väl att lägga lite platt på sågen och ställa in två vinklar men det gör jag aldrig får jag glömmer allt vad sågen ska stå på🙂

Skarva listerna då?
Då kanske det räcker med en list som du kan dela?
Eller blev det tändved av hela listen?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Taklister är ett jäkla krångel! Fattar inte att det ska vara så svårt, blir alltid fel minst en gång när jag ska kapa dom :(

• Gilla
  • Arg
mangebest och 4 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Taklister är ett jäkla krångel! Fattar inte att det ska vara så svårt, blir alltid fel minst en gång när jag ska kapa dom :(
Du är inte ensam

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Frigolit taklist är överlägset 👍

F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oavsett vilket: använd de gamla att såga mallar av så ni vet hur ni ska kapa på det nya virket.

Få till synes enkla saker är så svårt som att kapa taklister rätt på första försöket.
Haha ja det var enkelt med golvlisterna, ha en bit som mall. Men gamla taklisten var skugglist och inte riktigt samma som nya. Får man nog kapa på högkant tror jag? Har gott list att experimentera med nu..

Nåja man lär sig ofta vad man inte ska göra..

Vi var lite stressade också då dottern bara sover 1h per dag så var enda tiden vi hade när vi var lediga och det var fint väder.

RoTe RoTe skrev:
Min bil:
Röd SUV, märkt med 3 meter längd, studio, inga personer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har kört några stycken 4.2 m råspont i taget genom att fälla alla säten och lägga snett ut genom passagerarfönstret vilande på backspegeln. Det funkar ändå bättre med tunna lister som inte väger något eller tar mycket plats.

Redigerat:
  • Wow
Fideliox
  • Laddar…
F
nino nino skrev:
Jag brukar lägga listen på sågen som den ska sitta,sen sågar man 45grader.
Går väl att lägga lite platt på sågen och ställa in två vinklar men det gör jag aldrig får jag glömmer allt vad sågen ska stå på🙂

Skarva listerna då?
Då kanske det räcker med en list som du kan dela?
Eller blev det tändved av hela listen?
Ja skarva går ju men rummet är 3.8m på långsidorna. Känns onödigt att skarva när listerna kommer i 4m. 😩

RoTe
D Dilato skrev:
Min bil:
[bild]

Jag har kört några stycken 4.2 m råspont i taget genom att fälla alla säten och lägga snett ut genom passagerarfönstret vilande på backspegeln. Det funkar ändå bättre med tunna lister som inte väger något eller tar mycket plats.
Då hade jag kört med dom över backspegeln.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Då hade jag kört med dom över backspegeln.
Jag har både takräcke och släp så mig går det ingen nöd på, men när det gäller kortare transporter skruvar inte på räcket eller kopplar släpet.

pjgb pjgb skrev:
Här är lösningen.
[länk]
Jag har transporterat ett 4,5 meter galvat rör (lyktstolpe) på det viset en gång för länge sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.