1 653 442 läst ·
17 695 svar
1653k läst
17,7k svar
GAAAAHHHH!!!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 166 inlägg
Oavsett vilket: använd de gamla att såga mallar av så ni vet hur ni ska kapa på det nya virket.
Få till synes enkla saker är så svårt som att kapa taklister rätt på första försöket.
Få till synes enkla saker är så svårt som att kapa taklister rätt på första försöket.
Jag brukar lägga listen på sågen som den ska sitta,sen sågar man 45grader.
Går väl att lägga lite platt på sågen och ställa in två vinklar men det gör jag aldrig får jag glömmer allt vad sågen ska stå på🙂
Skarva listerna då?
Då kanske det räcker med en list som du kan dela?
Eller blev det tändved av hela listen?
Går väl att lägga lite platt på sågen och ställa in två vinklar men det gör jag aldrig får jag glömmer allt vad sågen ska stå på🙂
Skarva listerna då?
Haha ja det var enkelt med golvlisterna, ha en bit som mall. Men gamla taklisten var skugglist och inte riktigt samma som nya. Får man nog kapa på högkant tror jag? Har gott list att experimentera med nu..Nötegårdsgubben skrev:
Nåja man lär sig ofta vad man inte ska göra..
Vi var lite stressade också då dottern bara sover 1h per dag så var enda tiden vi hade när vi var lediga och det var fint väder.
Min bil:RoTe skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har kört några stycken 4.2 m råspont i taget genom att fälla alla säten och lägga snett ut genom passagerarfönstret vilande på backspegeln. Det funkar ändå bättre med tunna lister som inte väger något eller tar mycket plats.
Redigerat:
Ja skarva går ju men rummet är 3.8m på långsidorna. Känns onödigt att skarva när listerna kommer i 4m. 😩nino skrev:
Jag brukar lägga listen på sågen som den ska sitta,sen sågar man 45grader.
Skarva listerna då?
Då hade jag kört med dom över backspegeln.D Dilato skrev: