engs
C C.Ö skrev:
Dottern åkte nyss dit. Hon körde min bil. Vi är ej skrivna på samma adress. Föreläggander kom till henne
Ja det finns ju också en logisk förklaring, de tittar, ung kvinna, dotter? Kollar om ägaren till bilen har dotter med körkort.
Men att man skulle bli kallad för man liknar nån (men också inte heller har någon koppling till bilens ägare) låter som de skulle köra nån ansiktsigenkänning och har svårt tro det skulle funka tillräckligt bra på den enda körkortsbilden polisen har, kanske två om man har pass.

Undrar hur de gör med enäggstvillingar förresten? Typ om någon av de kört pappans bil och fastnat på bild.

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
De som kör personalbil på jobbet brukar klara sig, då brevet där de begär föraruppgifterna kommer till leasingbolaget, som sedan vidarebefordras till föraren, som förmodligen slänger detta. 🤭

Jag har åkt dit en gång, när hyrbolaget angav mig, råkade missa skylten så var väl inte mer än rätt egentligen, men när företaget hade tidigare egna poolbilar, då klarade sig alla. Så ändå lite surt, var första resan med hyrbil för min del😂🤓

Totte_S
Lång historia kort:
Åkte med en kvinnlig kollega med en poolbil på jobbet, hon fick blixt i en kamera.
Jag (man) var loggad som förare. Då skickar polisens utredare brev till min fru! Javisst, två medelålders kvinnor med kort hår…
Krävdes två långa brev från min fru, som vid tillfället undervisade 25 studenter 8 mil bort, innan de avskrev.
Mitt minne var väldigt dåligt vid tillfället, dessutom hade man precis infört GDPR och vi uppmanats rensa i Outlook. Sån otur att jag inte kunde se vem jag gjorde resan med.
Min fru fick senare en bra flaska vin från min kollega.
(Kollegan ville omgående betala böterna men jag tyckte att polisen borde kunna lägga fram bevis först)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Maria T Maria T skrev:
Tack! Eller så väljer jag ljudsignal på min förarprofil, plockade bort det för att rösten är så enerverande. Kan inte skylla på någon eller något annat än mig själv 🙄🤷‍♀️
Har du iPhone och CarPlay i bilen så är Apples Kartor riktigt bra numer OCH visar gällande hastighetsbegränsning plus varnar om man kör för fort nära en kamera.

Kör Google och Waze men väldigt sällan numer.

RoTe
nikasp nikasp skrev:
Har du iPhone och CarPlay i bilen så är Apples Kartor riktigt bra numer OCH visar gällande hastighetsbegränsning plus varnar om man kör för fort nära en kamera.

Kör Google och Waze men väldigt sällan numer.
Plockar Apple trafikläget i realtid numera? Vet att Google har nåt samarbete med Waze iaf.

nikasp
RoTe RoTe skrev:
Plockar Apple trafikläget i realtid numera? Vet att Google har nåt samarbete med Waze iaf.
Yes, det gör den. Jag använder bara Google när jag tvekar på CarPlays navigation (samma som att Waze eller Google är dåliga på mindre vägar uppe i norr).

Redigerat:
C C.Ö skrev:
Ja, men den är sämre på att navigera
Jag tycker nog Waze navigerar bättre än andra gps/appar. Framför allt undviker den trafikproblem.

nikasp
E Edlunn skrev:
Jag tycker nog Waze navigerar bättre än andra gps/appar. Framför allt undviker den trafikproblem.
Jag brukar köra med Apples kartor och om jag hör något på radion så brukar jag dra igång Waze parallellt även om Kartor blivit grymt mycket bättre senaste året. Saknade hastighetsskyltar i appen men nu när det finns så kör jag den till 98%.

Gillar att både Kartor och Waze kan visa hela rutten när man kör.

C
E Edlunn skrev:
Var på ett ställe i Tyskland innan i sommar. Körde Waze, som missade destinationen. Lade in i Google maps i stället och då kom vi rätt. Vi hade då med Waze kört förbi

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Google äger Waze sen 2013.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Var på ett ställe i Tyskland innan i sommar. Körde Waze, som missade destinationen. Lade in i Google maps i stället och då kom vi rätt. Vi hade då med Waze kört förbi
Lärde mig nyligen att man i Waze måste lägga till Vignette och vilka vägtullar man jan passera utomlands, annars väljer den småvägar och resan tar dubbelt så lång tid mot Google Maps som antar att du har det...
När det var gjort var det inga skillnader mellan rutterna.
En fördel med Google Maps är att man kan ladda ner kartinfo och köra offline, fast det är inte mycket datatrafik som krävs för att navigera om kartan finns på telefonen.

Blå presenning på trädäck med löv och svart stropp närbild, skuggor, delar av träd och byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gaaaaahhh
Björkfnas...det har bokstavligen regnat sedan början av helgen.

• Gilla
  • Ledsen
Appendix och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Gaaaaahhh
Björkfnas...det har bokstavligen regnat sedan början av helgen.
Vårt har inte börjat riktigt än, men vi har lärt oss (den hårda vägen) att det inte går att måla utomhus hos oss under augusti pga björkfnas 😆

• Ledsen
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Lite på tal om bilar o trafik, så undrar jag lite över hur folk går på en väg. Numera går allt fler längs med vägens högras sida, istället för mot trafiken så att man kan skapa ögonkontakt. GAAAAH.

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Jumos Jumos skrev:
Vårt har inte börjat riktigt än, men vi har lärt oss (den hårda vägen) att det inte går att måla utomhus hos oss under augusti pga björkfnas 😆
Precis, vårt Björkfnas (bra ord förresten) väntar vi snart på. En gång för ca 8 år sen målade jag utemöbler utan visshet om fnasets förekomst. Det var inte kul. Sen dess har jag ställt in utemöbler i behov av målning i vårt lilla växthus, trångt men funkar.

• Gilla
Biltok och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.