EddieHansson
B Bästerortarn skrev:
Gaaaaahhhh vad det suger energi att jobba i offentlig verksamhet ibland :mad:

Så jävla märkligt när det finns hur mycket kompetens som helst men organisationen kväver nästan allt driv och all problemlösningsförmåga. Upptäcker en potentiellt verksamhetskritisk bugg i verksamhetssystemet alt. en brist i interna rutiner och i egenskap av vanlig användare försöker jag detaljerat & pedagogiskt eskalera ärendet men möts först av god dag yxskaft-respons och senare av att jag förväntas lägga tid & energi på felsökning.
Samma sak överallt! Så sjukt irriterande. Man blir ägare till ett problem som egentligen borde ligga på nån produktägare eller så.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Gaaaaahhhh vad det suger energi att jobba i offentlig verksamhet ibland :mad:

Så jävla märkligt när det finns hur mycket kompetens som helst men organisationen kväver nästan allt driv och all problemlösningsförmåga. Upptäcker en potentiellt verksamhetskritisk bugg i verksamhetssystemet alt. en brist i interna rutiner och i egenskap av vanlig användare försöker jag detaljerat & pedagogiskt eskalera ärendet men möts först av god dag yxskaft-respons och senare av att jag förväntas lägga tid & energi på felsökning.
Det begicks debattartikel på DN i frågan häromdagen. https://www.dn.se/debatt/varning-for-strategerna-som-slipper-gora-jobbet/

F
örmodligen en blessing in disguise om man inte kan läsa artikeln. Vill man det ändå finns pm.
 
P
B Bästerortarn skrev:
Gaaaaahhhh vad det suger energi att jobba i offentlig verksamhet ibland :mad:

Så jävla märkligt när det finns hur mycket kompetens som helst men organisationen kväver nästan allt driv och all problemlösningsförmåga. Upptäcker en potentiellt verksamhetskritisk bugg i verksamhetssystemet alt. en brist i interna rutiner och i egenskap av vanlig användare försöker jag detaljerat & pedagogiskt eskalera ärendet men möts först av god dag yxskaft-respons och senare av att jag förväntas lägga tid & energi på felsökning.
Men varför utsätter du dig för att jobba i offentlig verksamhet?
Måste vara som att sitta på pungkulorna men vara för lat för att byta ställning och hoppas på att man vänjer sig...
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Man behöver göra sina 30 år för att få NOR-medaljen.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
mnils skrev:
Men varför utsätter du dig för att jobba i offentlig verksamhet?
Måste vara som att sitta på pungkulorna men vara för lat för att byta ställning och hoppas på att man vänjer sig...
35 dagar semester? 3500 spänn/år i friskvårdsbidrag? 1 timma betald friskvård i veckan? Betalda receptbelagda mediciner?

Och NOR då, såklart....

Det lägger jag på pluslistan.

Men ett litet mini-gaaaahhhh får man in, det finns ju en hel del nackdelar med offentlig verksamhet också. Inte löneledande men vi leker individuella löner ändå är nog det största för mig....
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ett annat plus är att man inte kan få sparken... Tar man sönder nåt så får man en klapp på axeln när man lagat det.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett annat plus är att man inte kan få sparken... Tar man sönder nåt så får man en klapp på axeln när man lagat det.
Och är man helt oduglig på sitt jobb kickas man uppåt till nån högavlönad chefs- eller expertposition där man inte är insyltad i det dagliga arbetet och kan förstöra nåt...
Lite som ministrar som blir landshövdingar och liknande.
 
  • Haha
  • Gilla
Mnbvcxz och 5 till
  • Laddar…
Precis. Idel fördelar. Vem vill jobba i privata sektorn där man förväntas prestera?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
GAAAAHHHH!!! Jag har tydligen missat något i alla dessa år! Är det för sent att börja jobba i den ofantliga sektorn vid 51?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ja, du kommer att missa NOR-medaljen.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Är det för sent att börja jobba i den ofantliga sektorn vid 51?
Det är aldrig försent, en del kan ha varit anställda i 25år och ännu inte börjat;)
 
  • Haha
  • Gilla
7ender och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, du kommer att missa NOR-medaljen.
Oh no!!! :oops:

(Vad är en NOR-medalj? :thinking:)
 
Åh, stiligt! Den hade man ju velat ha! Det kanske inte är helt omöjligt ändå, det är ju bara att hoppas att pensionsåldern hinner höjas ett par gånger innan bilan faller...
 
mnils skrev:
Men varför utsätter du dig för att jobba i offentlig verksamhet?
Måste vara som att sitta på pungkulorna men vara för lat för att byta ställning och hoppas på att man vänjer sig...
Guilty as charged :oops: Rimlig fråga vars enkla svar är att miljön gör något med en. Någon slags latent institutionsskada. OCH det är också en del av problemet, inte nog med att man har blivit tvungen att inse att man är medelålders utan man inser att man börjar mer och mer likna betongrövarna som närmar sig guldklockan. När man då och då blir förvånad och grinig på sig själv för att man är ..... grinig :oops:

T ToRy skrev:
GAAAAHHHH!!! Jag har tydligen missat något i alla dessa år! Är det för sent att börja jobba i den ofantliga sektorn vid 51?
Nej nej, absolut inte. Var bara beredd på ett halvår av chockartad tillvänjning.

Men för att nyansera bilden en aning kan man lite förenklat säga att ju högre andel akademiker med förvaltarroller desto större frustration. Missförstå mig rätt, har inget emot akademiker per se utan det är typen med liten eller ingen erfarenhet av praktiskt arbete/produktion etc. som jag har lite till övers för. Den typen vars reaktion på en brand som behöver släckas akut är att leta i processbeskrivningar och att konsultera avtalsägaren istället för att släppa sargen och släcka branden själv på en pisskvart.

Men men, är i planeringsstadiet för en 360-vändning så med lite flyt är jag på en helt annan plats snart. Både privat, yrkesmässigt och emotionellt :heart:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.