1 662 393 läst ·
17 812 svar
1662k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Samma sak överallt! Så sjukt irriterande. Man blir ägare till ett problem som egentligen borde ligga på nån produktägare eller så.B Bästerortarn skrev:Gaaaaahhhh vad det suger energi att jobba i offentlig verksamhet ibland
Så jävla märkligt när det finns hur mycket kompetens som helst men organisationen kväver nästan allt driv och all problemlösningsförmåga. Upptäcker en potentiellt verksamhetskritisk bugg i verksamhetssystemet alt. en brist i interna rutiner och i egenskap av vanlig användare försöker jag detaljerat & pedagogiskt eskalera ärendet men möts först av god dag yxskaft-respons och senare av att jag förväntas lägga tid & energi på felsökning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det begicks debattartikel på DN i frågan häromdagen. https://www.dn.se/debatt/varning-for-strategerna-som-slipper-gora-jobbet/B Bästerortarn skrev:Gaaaaahhhh vad det suger energi att jobba i offentlig verksamhet ibland
Så jävla märkligt när det finns hur mycket kompetens som helst men organisationen kväver nästan allt driv och all problemlösningsförmåga. Upptäcker en potentiellt verksamhetskritisk bugg i verksamhetssystemet alt. en brist i interna rutiner och i egenskap av vanlig användare försöker jag detaljerat & pedagogiskt eskalera ärendet men möts först av god dag yxskaft-respons och senare av att jag förväntas lägga tid & energi på felsökning.
Förmodligen en blessing in disguise om man inte kan läsa artikeln. Vill man det ändå finns pm.
Men varför utsätter du dig för att jobba i offentlig verksamhet?B Bästerortarn skrev:Gaaaaahhhh vad det suger energi att jobba i offentlig verksamhet ibland
Så jävla märkligt när det finns hur mycket kompetens som helst men organisationen kväver nästan allt driv och all problemlösningsförmåga. Upptäcker en potentiellt verksamhetskritisk bugg i verksamhetssystemet alt. en brist i interna rutiner och i egenskap av vanlig användare försöker jag detaljerat & pedagogiskt eskalera ärendet men möts först av god dag yxskaft-respons och senare av att jag förväntas lägga tid & energi på felsökning.
Måste vara som att sitta på pungkulorna men vara för lat för att byta ställning och hoppas på att man vänjer sig...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
35 dagar semester? 3500 spänn/år i friskvårdsbidrag? 1 timma betald friskvård i veckan? Betalda receptbelagda mediciner?mnils skrev:
Och NOR då, såklart....
Det lägger jag på pluslistan.
Men ett litet mini-gaaaahhhh får man in, det finns ju en hel del nackdelar med offentlig verksamhet också. Inte löneledande men vi leker individuella löner ändå är nog det största för mig....
Och är man helt oduglig på sitt jobb kickas man uppåt till nån högavlönad chefs- eller expertposition där man inte är insyltad i det dagliga arbetet och kan förstöra nåt...useless skrev:
Lite som ministrar som blir landshövdingar och liknande.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 647 inlägg
Guilty as chargedmnils skrev:
Nej nej, absolut inte. Var bara beredd på ett halvår av chockartad tillvänjning.T ToRy skrev:
Men för att nyansera bilden en aning kan man lite förenklat säga att ju högre andel akademiker med förvaltarroller desto större frustration. Missförstå mig rätt, har inget emot akademiker per se utan det är typen med liten eller ingen erfarenhet av praktiskt arbete/produktion etc. som jag har lite till övers för. Den typen vars reaktion på en brand som behöver släckas akut är att leta i processbeskrivningar och att konsultera avtalsägaren istället för att släppa sargen och släcka branden själv på en pisskvart.
Men men, är i planeringsstadiet för en 360-vändning så med lite flyt är jag på en helt annan plats snart. Både privat, yrkesmässigt och emotionellt