EddieHansson EddieHansson skrev:
Högstadiet. Ska ringa skolan imorgon. Men samtidigt är vi ju oroliga för att de (gängen) faktiskt gör något om det kommer fram att hon sagt något... Jävligt olustigt just nu måste jag erkänna.
Förstår känslan.. :confused:
Är det flera utsatta bör ju gänget inte veta vem som sagt något. Sjukanmäl dottern i värsta fall eller förklara att du inte känner att hon är trygg i skolan.

Här verkar det sättas in "resurser" till höger och vänster när skolan inte kan hantera bråkstakar, kan det vara möjligt att få sådan hjälp?
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
P
Skolan ska polisanmäla sådana händelser, det ska man inte behöva göra själv. Tyvärr är ju skolan helt fördärvad, så det händer sällan ngt. Är det ngn som får maka på sig så är det brottsoffret, inte förövarna. Standardsvaret från rektorer brukar ju bara vara att "Skolan är till för alla, vi har ingen rätt att stänga av dem, bla bla" Polisen tar bara emot anmälningar om det är vapen inblandade, annars slussas det bara vidare till socialtjänsten, då blir det sekretessbelagt så det är i princip menlöst. Hur blev det så här?
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Skolan ska polisanmäla sådana händelser, det ska man inte behöva göra själv. Tyvärr är ju skolan helt fördärvad, så det händer sällan ngt. Är det ngn som får maka på sig så är det brottsoffret, inte förövarna. Standardsvaret från rektorer brukar ju bara vara att "Skolan är till för alla, vi har ingen rätt att stänga av dem, bla bla" Polisen tar bara emot anmälningar om det är vapen inblandade, annars slussas det bara vidare till socialtjänsten, då blir det sekretessbelagt så det är i princip menlöst. Hur blev det så här?
Nej tyvärr är det nog lättare att flytta på den utsatte, vilket är hemskt.
Instämmer i din slutfundering. :heart:
 
  • Gilla
Ironside och 2 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
...Hur blev det så här?
När sossarna och vänstern kommunaliserade skolan för drygt 30 år sen började resan neråt.

En kombination av bl.a läraryrkets sjunkande status och bristfällig, för att inte säga obefintlig, barnuppfostran av curlande föräldrar samt att respekten för vuxna försvunnit har gjort att skolan ser ut som den gör idag.
 
  • Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
P
Keiller Keiller skrev:
När sossarna och vänstern kommunaliserade skolan för drygt 30 år sen började resan neråt.

En kombination av bl.a läraryrkets sjunkande status och bristfällig, för att inte säga obefintlig, barnuppfostran av curlande föräldrar samt att respekten för vuxna försvunnit har gjort att skolan ser ut som den gör idag.
Jo, naturligtvis så känner jag till orsaken, min fråga var mest av uppgiven karaktär. Det verkar som om man har bestämt sig för att allt ska "hit rock bottom" nu för tiden, innan ngn ens törs dryfta ämnet, Helt otroligt. GAAAAH.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
När sossarna och vänstern kommunaliserade skolan för drygt 30 år sen började resan neråt.

En kombination av bl.a läraryrkets sjunkande status och bristfällig, för att inte säga obefintlig, barnuppfostran av curlande föräldrar samt att respekten för vuxna försvunnit har gjort att skolan ser ut som den gör idag.
Ja det finns minimal respekt för lärarna och andra vuxna i skolan idag..

Gaaaahhhh. :rolleyes:
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ja det finns minimal respekt för lärarna och andra vuxna i skolan idag..

Gaaaahhhh. :rolleyes:
Och när det sen sitter rektorer och andra beslutsfattare som mörkar problem genom att inte utåt vilja visa att det finns problem på deras skolor eller värsta av allt, inte ens polisanmäla brott begångna i skolorna så blir det än värre.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Och när det sen sitter rektorer och andra beslutsfattare som mörkar problem genom att inte utåt vilja visa att det finns problem på deras skolor eller värsta av allt, inte ens polisanmäla brott begångna i skolorna så blir det än värre.
Vi har haft vikarier i skolan, som inte kan svenska, i just ämnet svenska. :seenoevil:
Nuvarande rektor bekräftade att det är så..
"Vi har inga egna vikarier utan kommunen har en pool..."
Förklarar nog en del av Borlänges placering i skolrankingen.:rolleyes:
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
Vem mördade skolan av Jesper Rönndahl är rätt intressant att titta på.

Om man nu inte ska ha lågaffektivt bemötande, vad ska man då köra? högaffektivt? hur bra tror vi det funkar egentlicen?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
Lill72 Lill72 skrev:
Lågaffektivt bemötande har förstört mycket i svensk skola. Anna Dahlberg slår huvudet på spiken.
[länk]
Lustigt, jag satt precis och läste den. Ja, vad ska man säga? Bara bilden av Bo ger mig kalla kårar. Antar att han talar tyst och lågmält, och som lök på laxen blundar samtidigt.
 
mowatom skrev:
Lustigt, jag satt precis och läste den. Ja, vad ska man säga? Bara bilden av Bo ger mig kalla kårar. Antar att han talar tyst och lågmält, och som lök på laxen blundar samtidigt.
Här är ett litet klipp från en längre debatt där Bo visar vad han går för.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vem mördade skolan av Jesper Rönndahl är rätt intressant att titta på.

Om man nu inte ska ha lågaffektivt bemötande, vad ska man då köra? högaffektivt? hur bra tror vi det funkar egentlicen?

Kikade på artikeln nu också, att ge barnen fem minuter till kan man förvisso göra lågaffektivt, men det är rent sagt bara dumt.
Givetvis kan man leda ut en elev från klassrummet lågaffektivt.

Låter som man kidnappat termen lågaffektivt och använder det istället för "konsekvenslöst"...
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kikade på artikeln nu också, att ge barnen fem minuter till kan man förvisso göra lågaffektivt, men det är rent sagt bara dumt.
Givetvis kan man leda ut en elev från klassrummet lågaffektivt.

Låter som man kidnappat termen lågaffektivt och använder det istället för "konsekvenslöst"...
Konsekvenslös. En kort, snärtig och mycket bra beskrivning av skolan idag.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Högstadiet. Ska ringa skolan imorgon. Men samtidigt är vi ju oroliga för att de (gängen) faktiskt gör något om det kommer fram att hon sagt något... Jävligt olustigt just nu måste jag erkänna.
Håll dottern hemma och anmäl, 100%.

Tänk om någonting skulle hända och ni inte gjort något.
Vår dotter blev mobbad (inte samma sak som det din dotter utsätts för) men vi tog bort henne från skolan samma dag. Hon dolde det i nästan 1 helt år.
Anmälde till rektor, mentorer mm. Hände ingenting. Vi bytte skola och hon trivs jättebra.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.