1 663 146 läst ·
17 822 svar
1663k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Förstår känslan..EddieHansson skrev:
Är det flera utsatta bör ju gänget inte veta vem som sagt något. Sjukanmäl dottern i värsta fall eller förklara att du inte känner att hon är trygg i skolan.
Här verkar det sättas in "resurser" till höger och vänster när skolan inte kan hantera bråkstakar, kan det vara möjligt att få sådan hjälp?
Skolan ska polisanmäla sådana händelser, det ska man inte behöva göra själv. Tyvärr är ju skolan helt fördärvad, så det händer sällan ngt. Är det ngn som får maka på sig så är det brottsoffret, inte förövarna. Standardsvaret från rektorer brukar ju bara vara att "Skolan är till för alla, vi har ingen rätt att stänga av dem, bla bla" Polisen tar bara emot anmälningar om det är vapen inblandade, annars slussas det bara vidare till socialtjänsten, då blir det sekretessbelagt så det är i princip menlöst. Hur blev det så här?
Nej tyvärr är det nog lättare att flytta på den utsatte, vilket är hemskt.mowatom skrev:Skolan ska polisanmäla sådana händelser, det ska man inte behöva göra själv. Tyvärr är ju skolan helt fördärvad, så det händer sällan ngt. Är det ngn som får maka på sig så är det brottsoffret, inte förövarna. Standardsvaret från rektorer brukar ju bara vara att "Skolan är till för alla, vi har ingen rätt att stänga av dem, bla bla" Polisen tar bara emot anmälningar om det är vapen inblandade, annars slussas det bara vidare till socialtjänsten, då blir det sekretessbelagt så det är i princip menlöst. Hur blev det så här?
Instämmer i din slutfundering.
När sossarna och vänstern kommunaliserade skolan för drygt 30 år sen började resan neråt.mowatom skrev:
En kombination av bl.a läraryrkets sjunkande status och bristfällig, för att inte säga obefintlig, barnuppfostran av curlande föräldrar samt att respekten för vuxna försvunnit har gjort att skolan ser ut som den gör idag.
Jo, naturligtvis så känner jag till orsaken, min fråga var mest av uppgiven karaktär. Det verkar som om man har bestämt sig för att allt ska "hit rock bottom" nu för tiden, innan ngn ens törs dryfta ämnet, Helt otroligt. GAAAAH.Keiller skrev:
När sossarna och vänstern kommunaliserade skolan för drygt 30 år sen började resan neråt.
En kombination av bl.a läraryrkets sjunkande status och bristfällig, för att inte säga obefintlig, barnuppfostran av curlande föräldrar samt att respekten för vuxna försvunnit har gjort att skolan ser ut som den gör idag.
Ja det finns minimal respekt för lärarna och andra vuxna i skolan idag..Keiller skrev:
När sossarna och vänstern kommunaliserade skolan för drygt 30 år sen började resan neråt.
En kombination av bl.a läraryrkets sjunkande status och bristfällig, för att inte säga obefintlig, barnuppfostran av curlande föräldrar samt att respekten för vuxna försvunnit har gjort att skolan ser ut som den gör idag.
Gaaaahhhh.
Och när det sen sitter rektorer och andra beslutsfattare som mörkar problem genom att inte utåt vilja visa att det finns problem på deras skolor eller värsta av allt, inte ens polisanmäla brott begångna i skolorna så blir det än värre.FredrikR skrev:
Vi har haft vikarier i skolan, som inte kan svenska, i just ämnet svenska.Keiller skrev:
Nuvarande rektor bekräftade att det är så..
"Vi har inga egna vikarier utan kommunen har en pool..."
Förklarar nog en del av Borlänges placering i skolrankingen.
Lågaffektivt bemötande har förstört mycket i svensk skola. Anna Dahlberg slår huvudet på spiken.
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/hela-sverige-lider-av-konfliktradsla/
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/hela-sverige-lider-av-konfliktradsla/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 687 inlägg
Vem mördade skolan av Jesper Rönndahl är rätt intressant att titta på.
Om man nu inte ska ha lågaffektivt bemötande, vad ska man då köra? högaffektivt? hur bra tror vi det funkar egentlicen?
Om man nu inte ska ha lågaffektivt bemötande, vad ska man då köra? högaffektivt? hur bra tror vi det funkar egentlicen?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 687 inlägg
13th Marine skrev:
Kikade på artikeln nu också, att ge barnen fem minuter till kan man förvisso göra lågaffektivt, men det är rent sagt bara dumt.
Givetvis kan man leda ut en elev från klassrummet lågaffektivt.
Låter som man kidnappat termen lågaffektivt och använder det istället för "konsekvenslöst"...
Konsekvenslös. En kort, snärtig och mycket bra beskrivning av skolan idag.13th Marine skrev:
Håll dottern hemma och anmäl, 100%.EddieHansson skrev:
Tänk om någonting skulle hända och ni inte gjort något.
Vår dotter blev mobbad (inte samma sak som det din dotter utsätts för) men vi tog bort henne från skolan samma dag. Hon dolde det i nästan 1 helt år.
Anmälde till rektor, mentorer mm. Hände ingenting. Vi bytte skola och hon trivs jättebra.