1 719 888 läst ·
18 766 svar
1720k läst
18,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Hörru doktor bergsprängare, en f d kollega till mig sa att rödhåriga inte svarar på lokalbedövning på samma sätt som vanligt folk. Jag har själv lite rödhårighet i släkten (och i skägget) och minns två tillfällen där jag inte alls blivit bedövad.tommib skrev:
Första gången var det vid rotfyllning av en framtand. Tandläkaren satte 7 eller 8 sprutor runt tandköttet vid framtänderna, men gav upp eftersom jag fortfarande kände allt hon petade på, och jag gjorde rotfyllningen utan bedövning. Värsta jag upplevt.
Andra gången var det någon slags ”pionidalcysta” (eventuell tvilling som dog tidigt) vid svanskotan där de också körde in en handfull bedövningssprutor runt området utan effekt.
Näst värsta, fan vad de tryckte och sydde.
Stämmer det att rödhåriga har någon genetisk egenskap som gör att lokalbedövning med nål av normal sort inte funkar på oss?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 068 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 068 inlägg
Nja, det brukar pratas om det men det är nog mest skrock. En snabb sökning ger t.ex. detta
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11204720/
Jag har själv träffat folk som inte svarar på lokalanestetika men en av våra smärtläkare sa att det bara var nys. Frågan är väl vad man ska tro där... Det finns beskrivet mutationer i den natriumkanal som är måltavlan för alla lokalanestetikamolekyler och det är en tänkbar mekanism men när jag letade för många år sedan hittade jag inte något konklusivt där heller.
Frågan är om det har fungerat någon gång på dig? Om det aldrig har funkat så är en mutation tänkbar. Just för abscesser fungerar lokalanestesi dåligt eftersom den sura miljön gör att de får svårare att ta sig in i nervcellerna (de utöver sin effekt inifrån cellen).
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11204720/
Jag har själv träffat folk som inte svarar på lokalanestetika men en av våra smärtläkare sa att det bara var nys. Frågan är väl vad man ska tro där... Det finns beskrivet mutationer i den natriumkanal som är måltavlan för alla lokalanestetikamolekyler och det är en tänkbar mekanism men när jag letade för många år sedan hittade jag inte något konklusivt där heller.
Frågan är om det har fungerat någon gång på dig? Om det aldrig har funkat så är en mutation tänkbar. Just för abscesser fungerar lokalanestesi dåligt eftersom den sura miljön gör att de får svårare att ta sig in i nervcellerna (de utöver sin effekt inifrån cellen).
Klicka här för att svara