1 719 814 läst ·
18 764 svar
1720k läst
18,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Allvetare
· The Great North
· 1 218 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 845 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 845 inlägg
Men tröttheten som sitter i, kan det bero på längden som man blivit sövd?tommib skrev:
Jag har ”bara” varit sövd 4 gånger. Den långa operationen där de monterade märgspiken 5-6h så var jag trött och seg rätt länge. Men blindtarmen, bort montering av några skruv i spiken och halsmandlar var rätt korta narkoser där mådde bra efteråt.
Jag har inget emot det utan fördrar att bli sövd framför lokalbedövning.
Senaste ~8 operationerna har jag mått prima efter upp till 7.5h sövning.AndersMalmgren skrev:
Förr, 90-00talen var jag illamående första dygnet efter operationer. Frågade min överläkare om varför och fick till svar att medicinera är mycket bättre numera. Verkar stämma på mig iaf.
Hänger väl på anekdoterna kring sövning och operationer. Har genomgått en operation och sövning i mitt liv. Jag var 9 år gammal och bodde i en mindre ort i Lappland. Vi hade 13 mil till närmaste sjukhus och pappa var borta på jobb när jag skulle opereras och mamma fick inte ledigt från jobbet. Så kvällen innan operationen körde mamma mig till lasarettet och lämnade mig där.
Minns att jag blev väldigt ompysslad av personalen. Minns också att när jag skulle sövas sa någon, troligen anestesiläkaren, att vi skulle prova hur narkosmasken såg ut och kändes och antagligen var det då jag sövdes för sen mindes jag inget mer innan jag vaknade och hade ont i såret. Sedan ett par dagar på sal på lasarettet innan mamma hämtade hem mig igen.
Hårda tider skapar hårda män!😀 Gaaaasaahhhhh.
Minns att jag blev väldigt ompysslad av personalen. Minns också att när jag skulle sövas sa någon, troligen anestesiläkaren, att vi skulle prova hur narkosmasken såg ut och kändes och antagligen var det då jag sövdes för sen mindes jag inget mer innan jag vaknade och hade ont i såret. Sedan ett par dagar på sal på lasarettet innan mamma hämtade hem mig igen.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 066 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 066 inlägg
Delvis, men också på vilket sätt och var som hänt under operationen samt vilken operation det är. Det blir väldigt långrandigt att gå in på detaljer om det här men generellt kan man säga att TIVA-TCI är betydligt mindre illamåendeframkallande än gasanestesi och om man inte behöver morfinpreparat efter, t.ex. för att en fiffig narkosläkare (eller kirurg) lagt en bra blockad så är det ännu bättre. Långa ingrepp tenderar att vara gasanestesier eftersom de äldre modellerna man använder för sk TCI inte är så bra efter tre timmar. Numera finns en "ny" modell men den kan jag inte säga så mycket om eftersom jag inte jobbat med den.U Utsliten och utdömd skrev:Men tröttheten som sitter i, kan det bero på längden som man blivit sövd?
Jag har ”bara” varit sövd 4 gånger. Den långa operationen där de monterade märgspiken 5-6h så var jag trött och seg rätt länge. Men blindtarmen, bort montering av några skruv i spiken och halsmandlar var rätt korta narkoser där mådde bra efteråt.
Redigerat:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 066 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 066 inlägg
Jag fattar att det var så det var då och för en del, t.ex. dig, gick det säkert bra. Jag träffar då och då på människor som är paniskt rädda för sjukhus pga denna typ av upplevelser i barndomen. Den värsta på det temat som jag träffade för ett antal år sedan såg mig i ögonen och sa att hen hellre dör än att jag får sätta en nål innan hen sover. Det var tydligt att hen menade det på fullt allvar. När hen berättade vad hen varit med om i barndomen var jag så nära att börja gråta att jag var nära att lämna rummet.M Myckling skrev:Hänger väl på anekdoterna kring sövning och operationer. Har genomgått en operation och sövning i mitt liv. Jag var 9 år gammal och bodde i en mindre ort i Lappland. Vi hade 13 mil till närmaste sjukhus och pappa var borta på jobb när jag skulle opereras och mamma fick inte ledigt från jobbet. Så kvällen innan operationen körde mamma mig till lasarettet och lämnade mig där.
Det är värt ett GAAAHHHHH i sig.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 066 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 066 inlägg
Du hade ju en EDA. Då är det inte någon match. Hade du sagt att du fick bita i staven så hade jag hållt med.AndersMalmgren skrev:
Men allvarligt talat, trist att du mår dåligt. Skriv det i hälsodeklarationen när du ska sövas nästa gång så kan man antagligen justera anestesimetod.
Renoverare
· Stockholm
· 21 115 inlägg
Jo, jag har inte ont öht så hade nog varit en baggis. Min smärttröskel är nog extrem efter det jag varit igenom i våras 🤣tommib skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 115 inlägg
Skidolycka, liten fraktur bara 🤣trähandtag skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...kiner-och-verktyg.82640/page-105#post-6573597
På tal om operationer, är tydligen extremt känslig för både bedövning och narkos. Tror de fläskar på ordentligt för att jag är 2 meter lång.
Nu senast epidural där det satt i nästan 6h innan jag kunde röra fötterna. Och så för ganska många år sedan fick de pumpa mig full med något efter 5min operation för att jag var omöjlig att väcka.
Och blir perfekt borta i kroppen på 2 alvedon. 😁
Men nu mest gaaahhhh(!) pga sjuka barn. Tänkte att det var över nu när de börjat skolan både två.
Nu senast epidural där det satt i nästan 6h innan jag kunde röra fötterna. Och så för ganska många år sedan fick de pumpa mig full med något efter 5min operation för att jag var omöjlig att väcka.
Och blir perfekt borta i kroppen på 2 alvedon. 😁
Men nu mest gaaahhhh(!) pga sjuka barn. Tänkte att det var över nu när de börjat skolan både två.
halsmandlarna ja.U Utsliten och utdömd skrev:Men tröttheten som sitter i, kan det bero på längden som man blivit sövd?
Smockan kommer efter en 4-5 dagar och man lever på Piggelin och Alvedon.
Ännu bättre hade ju varit om man hade talat om att man fick krossa tabletterna.
Gick ner 17 kg...
GAAAAHHH!
Klicka här för att svara