1 712 762 läst ·
18 621 svar
1713k läst
18,6k svar
GAAAAHHHH!!!
För många år sedan skulle E6:an norr om Göteborg asfalteras en sommar. Arbetet skulle påbörjas måndag, avspärrningarna sattes på plats redan tidigt på söndag... Söndagseftermiddagens kö innan Kungälv var olympisk, innan ens arbetet påbörjats...D Dilato skrev:
/Höghus
Det beror väl på varifrån du kommer och vart du ska.pacman42 skrev:
Men om man svänger till Kongahällavägen innan färjan hamnar man i Rödbomotet Bohus/Kungälv och därifrån är det ju motorväg E6 norrut, eller 45:an.
Eller är det problematiskt för också?
Långa köer ut på E6 den vägen. Framförallt stor variation i kötid.D Dilato skrev:
Jodå, det finns så pass många bilister som försöker ta sig ut ur staden att man kan hitta fler ställen att köa på också.D Dilato skrev:
Dottern bor vid Chalmers och på vintern är snabbaste vägen dit från Lindholmen (om jag skall till henne efter jobbet) är att köra förbi Domkyrkan (mitt i centrum för den som inte kan Göteborg). På sommaren fungerar inte detta då mängden cyklister gör att det blir stopp vid Allén och kön letar sig tillbaka mot Domkyrkan.
Just nu är den snabbaste vägen att köra till och mellan Nordstans P-hus och centralstationen, sedan åka Södra vägen till Götaplatsen och över denna för att komma ut vid Landala torg. Men snabbt går det inte. Man har ju lyckats göra det nästintill omöjligt att använda bil i Göteborg.
Jag har dock ingen kollektivtrafik där jag bor, så bil är det som gäller. Pendelparkeringarna är ju alltid fulla redan vid 7.00 på morgonen. De vill inte bygga fler för då bygger man ju gråytor....
...logik finns inte i alla fall.
Trots att jag har 28 km till jobbet så är cykel snabbare än både bil och bil/buss. Jag cyklade ofta förr (åkte ett tag inlines också). Pga skador i en fot och hjärta så är det lite får långt två gånger samma dygn med 28 km numera. Så de gånger jag cyklar så gör jag det från en parkering halvvägs. Man har dock gjort det livsfarligt att cykla också. Den som satte upp bullerplanken nära Hornbach skulle behöva få en offentlig prygling. Man har gjort en cykelbana där bilisterna som skall korsa inte ser cyklisterna och vice versa. Totalt livsfarligt! På Lindholmen har man satt upp stora rostiga stålkonstruktioner (konst) som ar samma effekt, men främstt gör de så att bilister inte ser cyklister. Inte genomtänkt alls...
Låter som ett skolboksexempel för elcykel.pacman42 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 112 inlägg
Jag som tyckte 7km till kontoret var långt
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 983 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 983 inlägg
WAAAAAAAAAAAAAHG!
Varför har jag inte lärt mig köra traktorn än?
Varför har jag inte lärt mig köra traktorn än?
Jag skulle vilja påstå att det är det, ja. Den som genomlevt vinter i Göteborg håller nog med.tveksamt skrev:
Särskilt med min väg till arbetet som till närmare 20 km går på kurviga vägar utan mittlinje och med bristfällig sikt, men med mycket trafik. Regn och rusk innebär definitivt en rejäl höjning av risken med att cykla där. Jag har vid två tillfällen fått backspeglar i armbågen när jag cyklat - vid god sikt. Man behöver inte höja risken ytterligare.
Faktum är att jag slutade cykla till jobbet ett tag efter att på en vecka varit i tre situationer där det var "mycket nära" sjukhusvistelse. När jag sedan började cykla igen så valde jag att bara cykla vid bra väder.
Det första har jag svårt att förstå, varför just Göteborg skulle göra det svårare.pacman42 skrev:
Jag skulle vilja påstå att det är det, ja. Den som genomlevt vinter i Göteborg håller nog med.
Särskilt med min väg till arbetet som till närmare 20 km går på kurviga vägar utan mittlinje och med bristfällig sikt, men med mycket trafik. Regn och rusk innebär definitivt en rejäl höjning av risken med att cykla där. Jag har vid två tillfällen fått backspeglar i armbågen när jag cyklat - vid god sikt. Man behöver inte höja risken ytterligare.
Faktum är att jag slutade cykla till jobbet ett tag efter att på en vecka varit i tre situationer där det var "mycket nära" sjukhusvistelse. När jag sedan började cykla igen så valde jag att bara cykla vid bra väder.
De andra anledningarna köper jag rakt av, en väg som är möjligtvis okej för cykling i bra väderlek blir inte bra i dåligt väder, alldeles oavsett om den ligger i Göteborg, Stockholm eller Luleå.