1 657 351 läst ·
17 756 svar
1657k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Skulle fylla badtunnan med vatten. Tar ut en slang ur garaget och vrider på. Inget vatten.
Tar fram en annan slang. Inget vatten.
Tar fram en tredje slang, det kommer några droppar i ca 30s. Sedan slutar det.
GAAAAHHHH!
Jag ger upp, går för att vrida av kranen. Då hör jag "explosioner" av komprimerad luft. Går tillbaka. Då rinner det på.
Anti-GAAAAHHHH!
Men hur hinner vattnet frysa på ett par minuter? Visserligen -9°C, men ändå?
Tar fram en annan slang. Inget vatten.
Tar fram en tredje slang, det kommer några droppar i ca 30s. Sedan slutar det.
GAAAAHHHH!
Jag ger upp, går för att vrida av kranen. Då hör jag "explosioner" av komprimerad luft. Går tillbaka. Då rinner det på.
Anti-GAAAAHHHH!
Men hur hinner vattnet frysa på ett par minuter? Visserligen -9°C, men ändå?
Min uppfattning är att matrislampor bländar även om de inte lyser exakt i fältet riktat mot mig. Jag antar att produkten funkar bra när den är ny, men är det smuts eller repor som gör att ljuset sprids mer diffust funkar det sämre.pacman42 skrev:
Jag har aldrig upplevt att jag bländas av dessa. Jag ser att de lysar starkare än halvljuset, men bländar mig gör de inte. Däremot är det många som inte alls släcker ljuset när man får möte. Här är det nog mest manuellt helljus som ligger bakom. Annser ju folk som kör omkring enbart med varselljus eller dimljus på nätterna också. Att de inte märker det själva?useless skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 286 inlägg
Jag bländas av matrislampor. Kör regelbundet E22 söderut, och jäklar vad de stör.pacman42 skrev:
Jag har aldrig upplevt att jag bländas av dessa. Jag ser att de lysar starkare än halvljuset, men bländar mig gör de inte. Däremot är det många som inte alls släcker ljuset när man får möte. Här är det nog mest manuellt helljus som ligger bakom. Annser ju folk som kör omkring enbart med varselljus eller dimljus på nätterna också. Att de inte märker det själva?
Om du kört en Volvo med dessa ljus så vet du att det syns exakt vart de lyser upp och inte. Det är fyrkantiga block som tänds/släcks utifrån om det finns någon ljuskälla i området de lyser mot. Om jag exempelvis har en bil framför så lyser bara blocken längst ut på kanterna, de som täcker upp skogen/ängarna vid sidan av bilen/vägen framför. De är helt släckta om det finns gatljus eller många bilar runt om. Det är lika många bilar som blinkar på mig med dessa som när jag kör mednhalvljus på denna bilen eller bilen jag hade framför.tveksamt skrev:
När jag kör frugans Fiat så bländas jag dock av halvljuset från SUVar och skåpbilar. När man sitter lågt krävs det inte mycket ojämnheter i vägen för att de skall blända, både bakifrån och framifrån.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 286 inlägg
Ofta så är det i en kurva, och de med matrislampor ligger bakom en bil och och lyktan som pekar mot mötande körfält är tänd.pacman42 skrev:
Edit: beroende på vilket håll kurvan är förstås
Vänsterkurva för dig alltså. Ja, ligger man i röven på en bil kan man nog få den effekten på sina matrisljus.[SKPG]Zamora skrev:
Min bil är rätt skitig just nu, men lyktorna är ändå rena. Volvon stänger av matriserna om den upplever att de sprider ljuset för mycket. Hände mig senast igår när jag rengjorde rutan (och strålkastarglasen) under färd. Efter en minut eller två så aktiverades de igen. Regnar/snöar det kraftigt så stänger den också av dem. Vid lättare snö/regn är de på (jag har inte kunnat testa regn själv, det har varit minusgrader sedan jag köpte bilen - för en månad sedan - inte så vanligt i Bohuslän).useless skrev:
Choklad, tulpaner och trisslotter här. 🥰S Saelen skrev:
Choklad - äta hälften själv.
Trisslotter - vi är ju gifta så vinner hon mycket så får säkert jag följa med på resa.
Tulpaner - lite vårfint även om jag gillar Wera, Bosch och öl bättre.
😉
Jag och grabbarna fick t-shirt och trisslotter. ❤️
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Folk åker bil numer.Fotografen skrev:
Bländar inte av
Åker på en påfart och saktar ner istället för att planera
Blinkar fel i cirkulationsplatser
Blinkar inte alls
Kör upp i röven utan att blinka med helljuset, bara ligger där.
Gasar på 2-1 väg när den blir bredare
Blinkar höger svänger vänster
Listan är lång, folk bara åker med istället för att köra aktivt
Det är så jävla dåligt trafivett att jag tycker man ska tillåta omkörning på insidan när det är 3filigt för att det skulle gå lättare för alla...
/Workingclasshero
GAAAHHHH!!!
Någon som vet vad som hänt med Flashback, de verkar ligga nere sedan i går kväll. Byggahus i all ära men jag behöver också min dagliga dos Flashback.
Någon som vet vad som hänt med Flashback, de verkar ligga nere sedan i går kväll. Byggahus i all ära men jag behöver också min dagliga dos Flashback.