J Jansson69 skrev:
Det var väl Sverige premiären i längd som sändes i SVT..
Helgen innan va?

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
K Kane skrev:
Helgen innan va?
Ja det var väl helgen innan världscups premiären så det stämmer bra..

K KariHa skrev:
Jag tog ingen bild den här gången men så här kan det se ut. Förra veckan var det skidor på längden, tvären och diagonalen. Och dessutom på Kunskapskanalen, så jag tog ett abonnemang på HBO
Där var det inte mycket kolliderande skidaktiviteter....

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
K KariHa skrev:
men så här kan det se ut.
Hockey på skidor?

J
Alfredo Alfredo skrev:
Hockey på skidor?
Är det de som Modo hockey är kända för?

• Haha
useless
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Är det de som Modo hockey är kända för?
Har du lyckats kravla dig upp från din katastrofala bobolycka? Tycker du ska ersätta ungarna när du sabbar deras älskade leksaker. GAAAAHHHH!!!

J
Alfredo Alfredo skrev:
Har du lyckats kravla dig upp från din katastrofala bobolycka? Tycker du ska ersätta ungarna när du sabbar deras älskade leksaker. GAAAAHHHH!!!
GAAAHHH bobolycka?
Träffade jag en öm punkt😉

• Älska
useless
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Träffade jag en öm punkt
Nej, det var ett tag sedan du träffade något. 😉

J
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, det var ett tag sedan du träffade något. 😉
Märkligt för ditt svar var sig inte likt så något vart det😉😁🤷

Lite GAAAAHHHH för min nya kollega, 17 gånger bättre än den tidigare som jag inte lyckades lära nått på 2,5 år.
Den nya har iaf tekniska kunskaper grundkunskaper då han bla renoverat bilar.
Kan skruva, meka, svetsa, skilja på material, koppla kablar mm.
Han kan utan problem koppla in ett automatikskåp med hjälp av schema, alla kablar sitter rätt och är snyggt dragna, det kommer fungera utan att jag behöver kolla.
Men sen har det tagit stopp nu när jag har börjat förklara vad alla kablar gör, det är ju en massa olika signaler som automatiken ska tolka, man måste ju ha kunskapen om det för att sen kunna felsöka.
Det simplaste är Öppna, NO parallellkopplat. Slutning i ett öppningsdon, plinten för Öppna får 24v och det öppnar.
Stopp/Nödstopp, NC seriekopplat. Brytning av slingan, plinten för Stopp förlorar 24v och det stoppar.
Ritat upp denna simpla sak flera gånger...men det går inte in, jag får dagligen frågor som tyder på den saken.

Men man ska vara självkritisk, GAAAAHHHH är kanske att jag helt enkelt är dålig på att lära ut och förklara, jag börjar faktiskt tvivla.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lite GAAAAHHHH för min nya kollega, 17 gånger bättre än den tidigare som jag inte lyckades lära nått på 2,5 år.
Den nya har iaf tekniska kunskaper grundkunskaper då han bla renoverat bilar.
Kan skruva, meka, svetsa, skilja på material, koppla kablar mm.
Han kan utan problem koppla in ett automatikskåp med hjälp av schema, alla kablar sitter rätt och är snyggt dragna, det kommer fungera utan att jag behöver kolla.
Men sen har det tagit stopp nu när jag har börjat förklara vad alla kablar gör, det är ju en massa olika signaler som automatiken ska tolka, man måste ju ha kunskapen om det för att sen kunna felsöka.
Det simplaste är Öppna, NO parallellkopplat. Slutning i ett öppningsdon, plinten för Öppna får 24v och det öppnar.
Stopp/Nödstopp, NC seriekopplat. Brytning av slingan, plinten för Stopp förlorar 24v och det stoppar.
Ritat upp denna simpla sak flera gånger...men det går inte in, jag får dagligen frågor som tyder på den saken.

Men man ska vara självkritisk, GAAAAHHHH är kanske att jag helt enkelt är dålig på att lära ut och förklara, jag börjar faktiskt tvivla.
Kan ni bygga minsta möjliga kretsar som illustrerar problemet, så han får uppleva det själv?

Ni behöver ju inte koppla 24 V till hans ädlare delar, men det skulle säkert öka motivationsgraden att förstå innan ni testar.

• Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Det var länge sedan man hörde ett GAAAAAHHH i den här tråden…
GAAAAHHHH! Postnord Härrydaterminalen - vad håller de på med!?

Sedan mina två sammanhörande paket kom dit natten till fredag har de hunnit med att:
  • Lasta dem på bil för utkörning till mitt postombud.
  • Ångra sig och istället notifiera mig om utkörning fredag innan kl 18.
  • Lasta dem på en ny bil för utkörning.
  • Ha total radiotystnad resten av dagen och över helgen.
  • Flippra runt paketen ett par gånger inne på terminalen igen.
  • Lasta dem på bil idag igen för utkörning till mitt postombud.
  • Uppenbarligen lyckas felsortera båda paketen, men till två olika postombud!
  • Åtminstone få tillbaka ena paketet till terminalen. Det andra kommer i bästa fall tillbaka till terminalen imorgon eftermiddag.

• Ledsen
  • Wow
  • Haha
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
GAAAAAAAH!

Försöker förstå mig på Trafikverkets beräkningar av värdet på olika väg, järnvägs och cykelvägsprojekt. Försöker framförallt fördjupa mig i hur de beräknar vinsten av cykelvägar, och tänker att hälsoaspekten måste vara mycket värd.

Då dyker följande resonemang upp:
"Hälsovinsterna är ju svåra att räkna på för många väljer ju cykeln just för att det är bra för hälsan, och i det fallet ska inte hälsovinsten räknas."
"Hur menar du då?"
"Jo, om man är medveten om att man gjort ett bättre hälsoval kan man ju inte räkna in den vinsten."

🤯 🤯 🤯 🤯 🤯 🤯 🤯 🤯 🤯
Västlänken, say no more.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
RoTe och 2 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
GAAAAHHHH! Postnord Härrydaterminalen - vad håller de på med!?

Sedan mina två sammanhörande paket kom dit natten till fredag har de hunnit med att:
  • Lasta dem på bil för utkörning till mitt postombud.
  • Ångra sig och istället notifiera mig om utkörning fredag innan kl 18.
  • Lasta dem på en ny bil för utkörning.
  • Ha total radiotystnad resten av dagen och över helgen.
  • Flippra runt paketen ett par gånger inne på terminalen igen.
  • Lasta dem på bil idag igen för utkörning till mitt postombud.
  • Uppenbarligen lyckas felsortera båda paketen, men till två olika postombud!
  • Åtminstone få tillbaka ena paketet till terminalen. Det andra kommer i bästa fall tillbaka till terminalen imorgon eftermiddag.
De hade fredag förra veckan och detta hände med vår försändelse från andra sidan Sverige:
Vid köp en lokal butik gjordes en beställning med direktleverans från firmans centrallager.
Det påpekades 2 ggr att postnumret till vårt konto var fel pga postnummeromläggningen för 10(?) år sen.
Ja,. det skulle säljaren uppdatera...
Detta var på måndag. Viu hörde ingenting på hela veckan och på torsdagen så ringde jag till säljaren som hänvisade mig till lagret i Örebro.
Efter en delletande så fick vi fram ett Postnordnummer och där kunde man se att "Försändelsen inte gått att leverera". Va? detta är en firma med stor skylt på huset och ringklocka på dörren som får flera leveranser varje dag, inkl från Postnord.
Man ser ju inget annat än Balder på det huset sa först k-tjänstsopan, men jag påpekade att det gör man visst.
Då sa han att det var fel postnummer och då körs inget ut. Jaha, då är det nog det gamla postnumret som hänger kvar, kan vi uppdatera det?
Nja, det måste sändaren göra isåfall.
Ok, men varför har vi inte fått ngn avisering så vi hade kunnat reda ut detta?
-Det är bara angivet ett 031-nummer och vi skickar bara SMS.
Och jag ringer o ber sändaren göra detta på fredag ringer han och är "besviken", det går inte att ändra hur som helst, och hur vet vi vem du är.....?
Vid laget hade de iaf fått in chefens mobilnummer i beställnignen så han fick en avisering om att pallarna nu fanns i en tobaksbutik i närheten...
Det slutade med att säljaren fick göra en ny fraktbeställning som innebar transport från tobaksbutiken till oss nån km därifrån (vi har ingen egen lastbil)

Hur kan man sitta på Postnord och inte kunna enkelt uppdatera en sån sak som de "nya" postnumren....?

Redigerat:
  • Haha
  • Wow
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Tänker du att du är så liten att den passar? Åkte sådan sist jag var i Åre jävlar vad som har krymt och då var det en Stiga original🙄
Stiga har även en förlängd vuxenmodell (hade iaf för 15 år sedan då jag och en kompis köpte varsin), så slipper man ha knäna uppe vid öronen.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.