Använder idag Telldus Live hub och home assistant. Jag har en del inbyggda strömbrytare i eluttag från Nexa och Telldus egna 433 mhz pluggar.
Några pluggar är trasiga. Har skaffat dörrlås som har zigbee protokoll, så jag behöver uppdatera men jag är väldigt snål när det kommer till dessa prylar..

Homey pro, alldeles för dyr. 4500kr
telldus hub1 1500kr - Zigbee, kompletterar Telldus live så båda protokoll kan användas i samma app och konto

Ikea dirigera 800kr - Zigbee med stöd för många märken(?) Om jag anv digirera till zigbee och telldus till 433 mhz (byter ut över tid när det går sönder) vad är nackdelen? Båda har stöd för Google home och Home assistant borde gå få in ikea dirigera?

Kan ikea dirigera användas med lokalt api?

Du skriver att du redan använder Home Assistant? Men du vill komplettera med zigbee? Eller har jag missuppfattat?

Kostar 350 spänn:

• Zigbee 3.0 PoE Ethernet USB Adapter SMLIGHT SLZB-06M med antenn, kompatibel med Home Assistant, för enkel trådlös anslutning och förstärkt signal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R
K kennyr skrev:
Använder idag Telldus Live hub och home assistant.
Menar du Telldus Live hub 1 för Zigbee?
Och integrerat via API till HA?
Lokalt eller via molnet?

Jag har en del inbyggda strömbrytare i eluttag från Nexa och Telldus egna 433 mhz pluggar.
Varför inte styra 433MHz från HA med en ny sticka
K kennyr skrev:
Några pluggar är trasiga. Har skaffat dörrlås som har zigbee protokoll, så jag behöver uppdatera men jag är väldigt snål när det kommer till dessa prylar.
Behöver du något som pratar Zigbee med dörrlåset?

K kennyr skrev:
Homey pro, alldeles för dyr. 4500kr
Nja, det är nog en mognadsprocess., Antigen blir man HA frälst, eller så tänker man att HA är en tidstjuv och känner inköpet av Homey som att man köper sig fri-tid. 😉😇
K kennyr skrev:
telldus hub1 1500kr - Zigbee, kompletterar Telldus live så båda protokoll kan användas i samma app och konto
Det är väl ”självklara valet” om du vill använda Telldus Live / Flow Appen och trivs med dess enkelhet och tycker den klara det du vill.

K kennyr skrev:
Ikea dirigera 800kr - Zigbee med stöd för många märken(?)
Jag tror inte på DIRIGERA som Zigbee gateway om man blandar fabrikat eller speciella prylar.
K kennyr skrev:
Om jag anv digirera till zigbee och telldus till 433 mhz (byter ut över tid när det går sönder) vad är nackdelen?
Varför inte byta till 433MmHz sticka att sätta i HA och få allt på ett ställe?
Tex har StyraHem.se gjort en egen sticka som har bra funktionalitet.
Rx/Tx sticka för 433MHz
https://www.styrahem.se/p/3690/kontroller-433mhz-styrahem-rfhub

K kennyr skrev:
Båda har stöd för Google home och Home assistant borde gå få in ikea dirigera
K kennyr skrev:
Kan ikea dirigera användas med lokalt api?
Det ska finnas Dirigera integration som kan installeras via HACS.
Inget jag provat.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
R
blackarrow blackarrow skrev:
Varför inte styra 433MHz från HA med en ny sticka
Tekniken är inget vidare för att styra saker då den saknar bekräftelse/återkoppling. Man vet aldrig om det man precis försökte styra uppfattade kommandot så saker kan vara på när de ska vara av, och tvärtom.

Jag kan m.a.o. förstå om man vill byta det mot något robustare system som exempelvis zigbee.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Tekniken är inget vidare för att styra saker då den saknar bekräftelse/återkoppling. Man vet aldrig om det man precis försökte styra uppfattade kommandot så saker kan vara på när de ska vara av, och tvärtom.

Jag kan m.a.o. förstå om man vill byta det mot något robustare system som exempelvis zigbee.
Men tekniken är enkel och billig.
Att "den missar" löser man genom att tex sända på eller av 3ggr.

Om man redan har grejer så kan man väl fortsätta använda den till de går sönder eller man ledsnar på dem.

R
blackarrow blackarrow skrev:
Men tekniken är enkel och billig.
Att "den missar" löser man genom att tex sända på eller av 3ggr.

Om man redan har grejer så kan man väl fortsätta använda den till de går sönder eller man ledsnar på dem.
jag har själv använt såna enheter i flera år. Att sända om var ju ett krav för att det ens skulle fungera hjälpligt, det löste verkligen inte grundproblemet att det saknas återkoppling på kommandon.

Och eftersom de saknar mesh så blir det nästan alltid någon enhet som sitter dumt till mot centralenheten.

Jag påstod inte att man skulle byta ut ett system man är nöjd med, jag förklarade varför man kan vilja det. Eller som du uttrycker det, varför man kan ledsna på dem :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.