Hej, vi har en liten fristående bastu med ett Harvia Vega BC45 aggregat som kan ge max 4,5kW. Det är för tillfället endast draget 1-fas fram till den vilket gör att temperaturen endast går upp till 55-60C.

Alla 3 faser på gruppen är 10A och är enligt följande:
F1: okänd
F2: bastun
F3: eluttag utomhus

Hur svårt vore det att dra fram två ledare till från samma grupp för att få upp effekten på aggregatet?

Bild på kopplingsschema jag hittade på Harvias hemsida; https://www.harvia.com/sv/produkter/HCB450400S/vega-bc45-45-kw-steel

• Kopplingsschema för Harvia Vega BC45 bastuaggregat, visar elanslutningar för olika spänningar och faser, samt kopplingsdetaljer för styrenhet C150.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med synliga ledningar installerade mot en vit kakelvägg och golvklinker, nära en dammig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är så svårt det är med att dra fram en egen obruten gruppledning med tre faser. Det låter som om nuvarande gruppledning är avgrenad i någon dosa. Det är väl inte fel men klart olämpligt. De korta stumpar tråd som kommer ut ur väggen tyder på hempul. Trefasgruppen ska betjäna bastun, ingenting annat. Det går så pass mycket ström så pass länge att man bör vara noggrann och försiktig. Du behöver skapa en egen gruppledning till eluttaget utomhus. Vi behöver veta betydligt mer om hur det ser ut hos dig för att kunna svara på hur jobbigt det blir.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Hej

Vet inte om jag missförstår dig men aggregatets effekt är på 4500 W med tre parallellt kopplade slingor. Om den ansluts trefasigt så sprids bara effekten ut på de tre faserna. Jag ser inte att det hjälper dig annat än att det blir bättre balans på elen.

Sedan förstår jag inte hur säkringen kan vara 10A. Den borde vara på 20A om du länkat rätt aggregat och den är ansluten enfasigt.

• Gilla
Koffe 1
  • Laddar…
Den är troligen inkopplad trefasigt fast med en enda matande fas, dvs endast ett av tre element körs.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Hej

Vet inte om jag missförstår dig men aggregatets effekt är på 4500 W med tre parallellt kopplade slingor. Om den ansluts trefasigt så sprids bara effekten ut på de tre faserna. Jag ser inte att det hjälper dig annat än att det blir bättre balans på elen.

Sedan förstår jag inte hur säkringen kan vara 10A. Den borde vara på 20A om du länkat rätt aggregat och den är ansluten enfasigt.
Tack @avh67f och @Bo.Siltberg ! Ni har givetvis helt rätt. Jag kollade fel igår kväll.

Säkringen som går till bastun är på 20A och på aggregatet så är alla tre elementen inkopplade. Troligtvis så är 4,5kW för klent för att värma upp vår lilla bastun i så fall.

Nästa aggregat i samma serie är på 6kW men det lär väl kräva 3-fas.

Jag tittade snabbt i proppskåpet och fördelningen ser ut såhär på gruppen:
F1: ej inkopplad
F2: bastun (20A)
F3: eluttag utomhus (10A)

Frågan är om man kan flytta F3 till annan grupp och dra fram 3-fas till bastun? (Förstår att en behörig elektriker får göra detta)

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Ja det blir bättre så om det är praktiskt möjligt att genomföra.

Ja det brukar ofta gå bra att byta ut ledningar i rör som går direkt mellan central och förbrukare.

Du kan kolla med Harvia vilken storlek de rekommender på aggregatet. Kanske någon slinga i den också är trasig så den ger dålig värme?

M magnesso skrev:
Tack @avh67f och @Bo.Siltberg ! Ni har givetvis helt rätt. Jag kollade fel igår kväll.

Säkringen som går till bastun är på 20A och på aggregatet så är alla tre elementen inkopplade. Troligtvis så är 4,5kW för klent för att värma upp vår lilla bastun i så fall.

Nästa aggregat i samma serie är på 6kW men det lär väl kräva 3-fas.

Jag tittade snabbt i proppskåpet och fördelningen ser ut såhär på gruppen:
F1: ej inkopplad
F2: bastun (20A)
F3: eluttag utomhus (10A)

Frågan är om man kan flytta F3 till annan grupp och dra fram 3-fas till bastun? (Förstår att en behörig elektriker får göra detta)
Du kan omöjligtvis ha 4,5kW om du bara får knappt 60 grader. Även om bastun är dåligt isolerad. Då bara en fas är inkopplas, så stämmer det ganska bra att du har 1,5kW. Annars skulle det inte heller göra någon skillnad med tre faser. Det skulle bara bli jämnare fördelning och möjligen dra lite mindre ström. Men ett aggregat på 4,5kW kan aldrig ge mer än 4,5kW.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.