5 130 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Fyrkantigt vs rektangulärt hus
... Vad är billigast?
Kvadratiska antar jag du menar.
Finns inget klart svar dock, tror mest det är estetiska själ som avgör vilket hus det blir.
Finns inget klart svar dock, tror mest det är estetiska själ som avgör vilket hus det blir.
Ha ha detta forum i ett nötskal
Vad är den relevanta skillnaden?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 930 inlägg
En rektangel är en fyrkant, men en kvadrat är inte en rektangel. Kvadraten är liksidig.F Fläktköparen skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrkant ("inexakt som synonym till kvadrat eller rektangel")
En romb är också fyrkantig.
Lite förenklat kan man säga att kvadratiskt blir dyrast att bygga, men billigast att äga.
Ett kvadratiskt hus har nämligen mindre andel ytterväggar mot ytan i huset. I detta avseende är cirkulärt hus det absolut bästa och förmodligen dyrast.
Det kvadratiska huset blir (förmodligen) dyrare eftersom det bland annat kommer krävas längre bjälklag. Plus massa annat.
Lite förenklat kan man säga att kvadratiskt blir dyrast att bygga, men billigast att äga.
Ett kvadratiskt hus har nämligen mindre andel ytterväggar mot ytan i huset. I detta avseende är cirkulärt hus det absolut bästa och förmodligen dyrast.
Det kvadratiska huset blir (förmodligen) dyrare eftersom det bland annat kommer krävas längre bjälklag. Plus massa annat.
Kvadratiskt hus har mindre area yttervägg, tak och grund per kvadratmeter boyta än ett rektangulärt så bättre uppvärmningsekonomi men jag antar att TS inte är ute efter ett egentligt svar
Edit: Asch tvåa på bollen...
Edit: Asch tvåa på bollen...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är svårare att göra en bra planlösning med en kvadratisk form jämfört med en rektangulär form, om det rör sig om lite större hus med likartat innehåll. Rummen blir för djupa. Kostnaderna måste relateras till husets innehåll, dvs användbara yta. Användbarheten är viktigare än totalytan. Läs gärna min artikel på denna länk https://www.byggahus.se/atta-steg-till-en-lyckad-planlosning
Cruzze skrev:
Det är en jättebra poäng, ska läsa!J justusandersson skrev:Det är svårare att göra en bra planlösning med en kvadratisk form jämfört med en rektangulär form, om det rör sig om lite större hus med likartat innehåll. Rummen blir för djupa. Kostnaderna måste relateras till husets innehåll, dvs användbara yta. Användbarheten är viktigare än totalytan. Läs gärna min artikel på denna länk [länk]
Klicka här för att svara