Kvadratiska antar jag du menar.

Finns inget klart svar dock, tror mest det är estetiska själ som avgör vilket hus det blir.

Ha ha detta forum i ett nötskal:)Vad är den relevanta skillnaden?

Satsuki
Det går inte att göra hur stora kvadratiska hus som helst utan någon form av atrium i mitten, kommer inte in ljus.....

F Fläktköparen skrev:
Ha ha detta forum i ett nötskal:)Vad är den relevanta skillnaden?
En rektangel är en fyrkant, men en kvadrat är inte en rektangel. Kvadraten är liksidig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrkant ("inexakt som synonym till kvadrat eller rektangel")

En romb är också fyrkantig.:D

Lite förenklat kan man säga att kvadratiskt blir dyrast att bygga, men billigast att äga.

Ett kvadratiskt hus har nämligen mindre andel ytterväggar mot ytan i huset. I detta avseende är cirkulärt hus det absolut bästa och förmodligen dyrast.

Det kvadratiska huset blir (förmodligen) dyrare eftersom det bland annat kommer krävas längre bjälklag. Plus massa annat.

Kvadratiskt hus har mindre area yttervägg, tak och grund per kvadratmeter boyta än ett rektangulärt så bättre uppvärmningsekonomi men jag antar att TS inte är ute efter ett egentligt svar;)
Edit: Asch tvåa på bollen...

Det är svårare att göra en bra planlösning med en kvadratisk form jämfört med en rektangulär form, om det rör sig om lite större hus med likartat innehåll. Rummen blir för djupa. Kostnaderna måste relateras till husets innehåll, dvs användbara yta. Användbarheten är viktigare än totalytan. Läs gärna min artikel på denna länk https://www.byggahus.se/atta-steg-till-en-lyckad-planlosning

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Kvadratiskt hus har mindre area yttervägg, tak och grund per kvadratmeter boyta än ett rektangulärt så bättre uppvärmningsekonomi men jag antar att TS inte är ute efter ett egentligt svar;)
Edit: Asch tvåa på bollen...
J justusandersson skrev:
Det är svårare att göra en bra planlösning med en kvadratisk form jämfört med en rektangulär form, om det rör sig om lite större hus med likartat innehåll. Rummen blir för djupa. Kostnaderna måste relateras till husets innehåll, dvs användbara yta. Användbarheten är viktigare än totalytan. Läs gärna min artikel på denna länk [länk]
Det är en jättebra poäng, ska läsa!

lopec
Finns många goda exempel på dåliga planlösingar som man märker om man går på visningar i sk. funkishus, sovrum som ligger innanför varandra, trapp som är omöjlig att bära nått i, badrum utan fönster osv..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.