En med kraftigare motor kommer (förhoppningsvis) ha kraftigare bromsar drivning ram osv, väga mer...
Det är inte bara en klen motor man får på en klen modell...

Men ett personbilssläp som du funderar på att andvända, det är inte speciellt terränggående, kan du inte andvända bilen till att dra släpet?

Är det för dålig terräng så.
Antingen satsa på ett lekfordon, dvs en fyrhjuling och en avsedd kärra likt den lite högre upp i tråden.

Eller satsa på en traktor med riktig kärra.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Det handlar väldigt lite om cc om den är 4wd och har normala lågväxlar. Jag har både en 34 år gammal 4wd Kawa 350cc och en gammal bm Viktor -57.
Med 4 hjulingen drar jag min båt på släp, drar ur fullastade 4wd-skogskärra med stock etc. Skall du ha en 4wd är en stor anledning att både maskinen och kärran är mindre och du kan i princip dra ut på större stigar utan att köra sönder någonting i skogen. Skall du köra stock på vanlig släp på "väg" är traktor oerhört mkt bättre.
Köp en gamal fin kvalitet maskin, den håller länge.

Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Eftersom att ingen skrivit det än: köper man en fyrhjuling registrerad som terränghjuling får man (med vissa mindre undantag) inte köra den på allmän väg, men den blir billigare att äga och försäkra och behöver inte besiktigas.

Är den reggad som vägfordon blir det då tvärt om.

Så använder man (som jag) sin fyrhjuling till att köra lite i skogen med och ta ut några enstaka trän (@heimlaga har förstås rätt i att en traktor ofta är bättre här), ploga lite och kanske nöjesköra lite på någon skogsväg – då är det en terrängreggad du ska ha.

Om man regelbundet ska köra på allmän väg med släp tycker jag att man ska ha den vägtrafikreggad.

För egen del tycker jag att en Yamaha 450 räcker väl för mina behov. Jag kan tänka mig att en kinamaskin också skulle kunna funka, men då jag inte är mycket för att mecka med fordon väljer jag än så länge bort sådana när jag kan.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
H
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eftersom att ingen skrivit det än: köper man en fyrhjuling registrerad som terränghjuling får man (med vissa mindre undantag) inte köra den på allmän väg, men den blir billigare att äga och försäkra och behöver inte besiktigas.

Är den reggad som vägfordon blir det då tvärt om.

Så använder man (som jag) sin fyrhjuling till att köra lite i skogen med och ta ut några enstaka trän (@heimlaga har förstås rätt i att en traktor ofta är bättre här), ploga lite och kanske nöjesköra lite på någon skogsväg – då är det en terrängreggad du ska ha.

Om man regelbundet ska köra på allmän väg med släp tycker jag att man ska ha den vägtrafikreggad.

För egen del tycker jag att en Yamaha 450 räcker väl för mina behov. Jag kan tänka mig att en kinamaskin också skulle kunna funka, men då jag inte är mycket för att mecka med fordon väljer jag än så länge bort sådana när jag kan.
Kan ha en traktor A reggad med.
Billigare att ha, får köra efter väg och man behöver inte besikta.
kan köras på am kort lagligt så har man en 15 åring hemma som har moppe kort så kan dom köra den med.
På en del modeller finns det 2 olika nycklar, den ena spärrar så den går lagligt efter väg medans den andra nyckeln gör att man kan köra fullt om man är på åkrar eller skog.
jag kör själv traktor a reggad atv för barnas skull.
Så kan pojken ploga när jag är borta på jobb.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det absolut viktigaste på en arbetande 4hjuling är transmissionen enligt mitt synsätt. Att dra tungt med en maskin som använder remmen som frikoppling (som snöskotrar) funkar inte länge. Remmar är dyra.
Sen finns lösningen med konstant inkopplad variatorrem med en centrifugalkoppling typ lamellkoppling som frikopplar motorn. Finns på 4hjuling och mopeder. Dessa kan man belasta hårt i krypkörning utan att remmen tar skada. Jag har tex aldrig bytt rem på Yamaha Grizzly 600an. Då är den över 20år gammal.
Jag är absolut ingen expert på detta utan söker själv kunskap i ämnet inför nästa 4hjuling, men detta är grundkurs, dra inte tungt med en transmission som inte är byggd för uppgiften.
En remtransmission som dessutom agerar koppling måste köras på ett speciellt sätt för att hålla. Funkar på snöskoter men i skogen med en hjuling och timmersläp skulle jag skämmas om jag körde så.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
En liten 4wd traktor. Typ Kubota eller liknande. Det är min stora dröm. ATV är nästa dröm.

Norrtull Norrtull skrev:
En liten 4wd traktor. Typ Kubota eller liknande. Det är min stora dröm. ATV är nästa dröm.
Man klarar sig bra med tvåhjulsdrift så länge man inte skall plöja med femskärig växelplog eller köra på förtjänst med snöslunga.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Största problemet med hög lastvikt på atv'en är låg maskinvikt samt mjuk fjädring.

Inte roligt om vikten är för stor på släpvagnen

P
K kasper1 skrev:
Största problemet med hög lastvikt på atv'en är låg maskinvikt samt mjuk fjädring.

Inte roligt om vikten är för stor på släpvagnen
Men det blir mer spännande🙃

• Haha
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.