Hej jag är igång med renovering av mitt nyköpta hus som är byggt 1970. Enplan med källare. Mellanbjälklaget är betongplatta. Jag bilade på mellanbjälklaget för att lägga vattenburen golvvärme. Det är någon sort av lättbetong som är över plattan på ca 10-12 cm. Nu undrar jag vilka sätt jag kan fylla upp dom 10-12 cm med golvvärmen. Det jag va inne på va att lägga frigolit skivor på ca 7 cm därefter najja fast alupexrören och ca 3 cm flytspackel. Men fick höra att golvytan måste vara ganska jämn för att lägga frigolitskivor och det är inte plattan. Så nu är jag inne på EPS cement ca 6 cm därefter armering. Fästa golvärmerören i armering ngen och ca 3-4 cm flytspackel. Nu till frågan har jag andra allternativ? Andra frågan hur vet jag att 3-4 cm flytspackel inte blir för tungt för plattan?

Flytspackel väger drygt 2 kg/dm3 (färskt bruk). Ett 4 cm tjockt lager väger alltså ca 85 kg per kvm. Detta är ingen försumbar viktökning. Du måste skaffa fram konstruktionsritningarna till bjälklaget för att man skall kunna bedöma om det är möjligt.

Varianten med platsgjuten lättbetong ovanpå vanlig betong i ett mellanbjälklag är nog ovanlig. Däremot har den förekommit i bjälklag över eller under ouppvärmda utrymmen. Lättbetongen har då fungerat som isolering.

J justusandersson skrev:
Flytspackel väger drygt 2 kg/dm3 (färskt bruk). Ett 4 cm tjockt lager väger alltså ca 85 kg per kvm. Detta är ingen försumbar viktökning. Du måste skaffa fram konstruktionsritningarna till bjälklaget för att man skall kunna bedöma om det är möjligt.

Varianten med platsgjuten lättbetong ovanpå vanlig betong i ett mellanbjälklag är nog ovanlig. Däremot har den förekommit i bjälklag över eller under ouppvärmda utrymmen. Lättbetongen har då fungerat som isolering.
Jag har kollat hos kommun, där fanns inga ritningar. Inte på det jag behövde. Så jag ser inga andra lösningar ön att köra eps golvvärme och därefter flytspackel. Jag kan dra ner på flytspacklet till 2 cm men rekommendationen är 4 cm för värmespridningen. Det konstiga är Tt dom spårade skivorna kan man lägga kakel direkt på.

Det behöver inte vara ritningar. Det kan vara konstruktionsberäkningar som ingår i en teknisk beskrivning. Sådana var obligatoriska när man sökte bygglov på den tiden. Kolla det. Flytspacklet tappar väl lite i vikt när det torkat ordentligt, men det är en lite chansartad lösning du gett dig in på. Med lite tur fungerar det. Utan visshet om konstruktionen hade jag dock avstått från golvvärme i det läget.

jag får kolla upp det. Har redan bilat upp 80m2

Mikael_L
Spåra bara precis för rören, och använd golvvärmeplåtar?

Jag har redan bilat upp allt.

Hur gick det för dig? Står inför samma utmaning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.