Ska ta det nya värmesystemet i drift snart. Vi har eget brunn med vatten som är ganska hårt, 12 dH, rätt mycket kalk i duschar o.s.v.
Är det direkt olämpligt att fylla acktanken med detta? Tips på alternativ?
Det är ett system med 300 l tank med vattenslingor för tappvarmvatten samt 4 st tvåradiga radiatorer.

Fyll du systemet, ingen fara, det är bara en gång samt lite till kanske långt senare. Däremot så kan dina
VV-slingor kalka igen om ni har mycket kalk i vattnet, kan ta något år eller så och kan avkalkas. Sen det med värmen , vad ska du värma med, tycker det är lite tunt med en tank på 300 liter.

J jonaserik skrev:
Sen det med värmen , vad ska du värma med, tycker det är lite tunt med en tank på 300 liter.
Tack för svar, kan jag känna mig lite lugnare.
Det är en tank kopplad till vattenmantlad kamin i ett nybyggt fritidshus. Det var allt som fick plats under trappen, och tänker att det är bättre än ingen. Vi får se om framtiden utvisar att det var dumt.

Demmpa Demmpa skrev:
Så jättehårt är det inte, ja det är i överkant av ”medelhårt”.
Bästa alternativet inte bara för värmesystemet utan främst för tappvattnet är att skaffa en avhärdare,

[länk]
[länk]
Nej, det är väl inte som på gotland direkt.. Vi har haft samma vatten i övriga hus sen 70-talet, men inget har vattenburen värme, så det är lite nytt för mig.
Har funderat på avhärdare, men inte säker på att det finns någon som får plats i pumphuset, så det blir ett framtidsprojekt i sådana fall.

Mindre än 1/2 kvadratmeter (1*0,5) tar en avhärdare.

Demmpa Demmpa skrev:
Mindre än 1/2 kvadratmeter (1*0,5) tar en avhärdare.
Pumphuset är ca. 1x1x0.7 m och innehåller två hydropresser samt övrig utrustning, så just nu är det nog svårt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.