Jag har nyligen flyttat in i min nya bostadsrätt. Mitt problem är att fogarna mellan klinkers verkar vara ovanligt djupa med påföljd att vattnet stannar där och inte rinner vidare till golvbrunnen. En drag med skrapan på golvet hjälper inte så klart eftersom jag inte når ner i fogarna. Nu till min fråga:
Kan jag fylla i mer fog ovanpå den gamla så att jag kommer upp i jämnhöjd med klinkersen?
Visst går det att fylla på kraftigt nedsänkta fogar men jag tror inte att det löser problemet med att de är mörka efter dusch eller att skrapan inte får bort vattnet. Eftersom fogar är skrovliga så rinner ett tunt vattenskikt dåligt på dem och de ska fortfarande vara lägre än plattorna. Det kommer att vara svårt att hitta samma färg på fogen så du kommer antagligen att få fogar som har två olika färger.
Jag har inget problem med att de är mörka? Och jag är ganska säker på att om fogarna kommer upp lite så kommer det gå alldeles galant att skrapa bort vattnet. Det fungerar bra på den delen av golvet som har korrekta fogar
Av egen erfarenhet kan jag säga att det går inte... om inte fogarna idag är typ minst 3-4mm djupa.
Gjorde själv ett försök till detta i ett av mina egna badrum för en hel del år sedan och det flagnade bara av efter en tid.
Av egen erfarenhet kan jag säga att det går inte... om inte fogarna idag är typ minst 3-4mm djupa.
Gjorde själv ett försök till detta i ett av mina egna badrum för en hel del år sedan och det flagnade bara av efter en tid.
Men de är nog minst 4-7 mm djupa.
Vad för sorts fogbruk använde du? Kan vissa fästa bättre än andra?
Och rengjorde/raspade du upp den gamla fogen innan?
Vad för sorts fogbruk använde du? Kan vissa fästa bättre än andra?
Och rengjorde/raspade du upp den gamla fogen innan?
OJ...
Är de så djupa så går det nog med vilket fogbruk som helst...
Hade nog dock tvättat ur golvet ordentligt med t.ex UTSPÄDD saltsyra eller liknande så man verkligen får bort tvålrester och annan beläggning så att den nya fogen biter fast så bra som möjligt...
Jag skulle rengöra i duschzonen med vad jag trodde var utspädd saltsyra men det visade sig att "saltsyra 10%" INTE var utspädd så det frätte upp det mesta av fogarna innan jag hann skölja bort skiten.
Sen fogade jag med ny fog och eftersom det blev nyansskillnad så drog jag fog även på övriga golvet men där blev ju bara ett tunt lager med 1-2mm fog och det var denna som sedan flagnade av efter en tid.