Godkväll,

Söker efter info som en tok men känner mig besegrad, så ja lär fråga.

Det handlar om ett hus från 1920-30 med delvis källare och resten krypgrund. Ca 1/3 är källare.

Nu är det väl en de troligtvis aldrig omdränerat och i källaren finns 2 golvbrunnar samt att ca 30 cm upp på väggen som står mot del av huset där det är krypgrund (!) Där det vid hårt regn står som en kiss-stråle rakt ut i källaren, och absolut dom 2 brunnarna gör sitt och efter ett tag sjunker det undan Och nu i den här extremt fuktiga tiden på året så sipprar/fuktar det från lite alla möjliga olika ställen runt om i källaren och det är ca 5-10 cm upp från golv.

Har sökt en del men inte funnit något i frågan men om du tänker att källaren går att dränera fram och baksida så har källaren krypgrund på vardera kortsida och det är på dessa sidor det är som fuktigast, så jag ställer mig fundersam till en dränering, hur ska de kunna lösa?

Vid ett tillfälle nyligen så stod nog 30cm vatten och då troligtvis tryckt upp från golvbrunnarna. Såg de aldrig då de hann sjunka undan men syntes på väggarna..

Hur som helst så funderar jag enligt rubrik om de går att fylla källaren ca 50-70 cm med betong? Tänker att man isolerar/fuktsäkrar mot golvet och väggarna. Idag är el och vatten draget där men de går i taket så det kommer inte påverkas.

Det jag hittat på Google så verkar en del med kunskap säga att det går o gjuta igen källaren till Samma höjd som krypgrund, typ. Samtidigt som den andra halvan säger att de inte alls funkar.

Anledning att jag funderar på detta är att just nu med fuktigheten så är de obehaglig fuktnivå i källaren och lägga pengar på dränering när källaren ändå redan är mer eller mindre värdelös både i utrymmet och takhöjd så kan ja inte påstå att jag vill annat än o bli av med fukten enbart.

Godkväll.
Jag förstår ditt dilemma men din idé kommer inte att fungera. Fukt kommer att göra större påverkan än den redan gör om du dessutom försöker fylla igen det invändigt. Fukt transporteras enligt utjämningsprincipen. Det innebär att om du har lägre avstånd till det som är tak i dag så kommer fuktproblemen flyttas uppåt och bli ett ytterligare problem. Ska du åtgärda genom att eleminera huset krävs i princip att man lyfter hela huset för att få till en varm platta med rejält dränerande material under. Är det ens görbart med risk för sättningar och allt möjligt. I ditt fall för att det skall bli bra måste du ta reda på vad och varför det kommer in så mycket vatten? Har du vattensamlingar som behövs avledas? Funkar takavrinningen? Är det berg som försvårar en ordentlig dränering? Hur som helst behövs en övergripande syn göras innan man tar beslut i frågan.

Silver78 Silver78 skrev:
Godkväll.
Jag förstår ditt dilemma men din idé kommer inte att fungera. Fukt kommer att göra större påverkan än den redan gör om du dessutom försöker fylla igen det invändigt. Fukt transporteras enligt utjämningsprincipen. Det innebär att om du har lägre avstånd till det som är tak i dag så kommer fuktproblemen flyttas uppåt och bli ett ytterligare problem. Ska du åtgärda genom att eleminera huset krävs i princip att man lyfter hela huset för att få till en varm platta med rejält dränerande material under. Är det ens görbart med risk för sättningar och allt möjligt. I ditt fall för att det skall bli bra måste du ta reda på vad och varför det kommer in så mycket vatten? Har du vattensamlingar som behövs avledas? Funkar takavrinningen? Är det berg som försvårar en ordentlig dränering? Hur som helst behövs en övergripande syn göras innan man tar beslut i frågan.
Tack för svaret,

Ok de går inte även om man fuktspärrar och isolerar mot de gamla golvet och väggarna o fyller upp till nivå med krypgrunden?

Gjorde de tidigt o köpte 4 meters rör och drog bort vatten från stuprör för o se om de gjorde något bättre men verkar inte vara någon skillnad, takavrinning funkar bra o dessa rör leder bort mycket men gör ingen skillnad i källare.

Det finns bara åker runt i kring och det är slätt så långt ögat når, alla åkrar är väl dränerade och frågan är om det påverkar, har kommunalt både vatten och avlopp så det ska inte kunna vara något med avlopp som påverkar? De är dagvatten som tittar in. Och de verkar komma underifrån då skiljeväggar i källaren centrum också är fuktiga mot golvet, sen som sagt sipprar de ju in en del några cm upp lite här o där. Källarhörn med fuktfläckar på betongvägg och golv, indikation på vatteninträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett betongblock i ett hörn av en våt och fuktig källare där man ser en vattenläcka och fuktspår på golvet.
Skapa konto

Vad och vem bör man snacka med om sånt här, vi betalade ju gott för en besiktning innan och han sa inte mycket mer än att de är en riskkonstruktion mer eller mindre och att det är vanligt vid såna här källare, då däremot såg man inte vart de tränger upp vatten för jag var nyligen där o skrubbade bara för att kunna se vart det är fukt, t.om så illa att runt murstock i källaren är de typ mossgrönt

Bifogar en bild på mysröret som bjuder på Vattenfall vid hårt regn, som ja inte har en susning om varför man ens dragit in eller vart fasen de kommer från En källarvägg med sprickor och ett rör sticker ut, spade och sked syns, tecken på vattenintrång.
Skapa konto

Jag lovar att jag inte käkat med skeden där, satt mest o grävde i brunnen

Om du fuktspärrar inifrån och samtidigt gjuter igen en del av källaren så gör du ingenting åt själva problemet. Som det är nu kan fukten avgå till viss del i luften. Minskar du mängden luft och har samma mängd vatten som går i väggarna så kommer fukten att röra sig uppåt istället för den lättaste vägen. Den lösningen vill du inte ha för det skadar mera än vad du har idag. Hade det endast varit fukt och inte inträngande vatten så hade ventilerat golv och väggar varit en lösning. Du måste således dränera utvändigt och avleda vattnet.

Eftersom det sker vid regnfall så undrar jag om det inte är så att du inte har en bra avledning för regnvattnet. Är det påkopplat till stuprören alt stenkista inte klarar av mängden och sen en fulfix till avloppet.

Den du ska prata med är någon med bra erfarenhet av att dränera källare. Inget kul men står det vatten i källaren så kommer ingenting att kunna åtgärdas på något annat sätt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.