2 331 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
"Fuskväggar" i badrum
Har någon provat att bygga en kort "fuskvägg", för avdelning mot duschutrymmet t ex, av de block av hårt, frigolitliknande material som finns att köpa hos t ex kakelhandlaren? (Det är samma material som man bygger in badkar mm med.)
Enl försäljaren ska man kunna limma dit en hel sådan väggbit direkt på befintligt kakel, på samma sätt som när man bygger in badkar, fixar till nischer och liknande. Och sedan kaklar man direkt på det.
Det som gör mig tveksam är hållbarheten. Kommer väggen att hålla? Om t ex någon skulle ramla mot den? Kan den brytas / spricka? Sitter kaklet kvar? (Jag antar att väggen måste gå ända upp till tak - en vägg som avslutas en bit under taket vore väl att utmana ödet...?)
Alternativet är att bygga väggen som vanligt, dvs reglar + skivor. Vi har fortfarande den möjligheten, men det är bökigare, är svårare att göra ogjort, och så blir våtspärren onödigt komplicerad (och mer sårbar).
Några tips?
/ulf
Enl försäljaren ska man kunna limma dit en hel sådan väggbit direkt på befintligt kakel, på samma sätt som när man bygger in badkar, fixar till nischer och liknande. Och sedan kaklar man direkt på det.
Det som gör mig tveksam är hållbarheten. Kommer väggen att hålla? Om t ex någon skulle ramla mot den? Kan den brytas / spricka? Sitter kaklet kvar? (Jag antar att väggen måste gå ända upp till tak - en vägg som avslutas en bit under taket vore väl att utmana ödet...?)
Alternativet är att bygga väggen som vanligt, dvs reglar + skivor. Vi har fortfarande den möjligheten, men det är bökigare, är svårare att göra ogjort, och så blir våtspärren onödigt komplicerad (och mer sårbar).
Några tips?
/ulf
De där skivorna (LUX och liknande) är hur starka som helst om cementbeläggningen är intakt. Det är en utmärkt idé att bygga en duschvägg av det materialet.
Som exempel kan nämnas att skivan som är 50 mm tjock klarar lätt en människas last om den ligger på upplag med max 600 c/c. Så de kommer hålla för det mesta. Och du kan sluta väggen innan tak också om du vill, om den är fäst längs golvet och en vägg så räcker det. Och kaklet sitter som berget på sådana skivor.
Som exempel kan nämnas att skivan som är 50 mm tjock klarar lätt en människas last om den ligger på upplag med max 600 c/c. Så de kommer hålla för det mesta. Och du kan sluta väggen innan tak också om du vill, om den är fäst längs golvet och en vägg så räcker det. Och kaklet sitter som berget på sådana skivor.
ta gärna en som är tjock, de tunna ser lite "smala" ut kaklade, dvs kaklet på kanten bilr lite litet, 50 skulle jag säga är minimum. Som Jon skriver, de är löjligt starka så länge ytan är hel. Se till att fixera den ordentligt medan limmet torkar med strävor etc
Gjorde en skärmvägg mellan dusch och handfat
som kaklades med 40X60 plattor.
Va lite tveksam till hållbarheten kakel
killen också.
Gjorde den 2m hög ej till tak.
Limmade mot färdig kaklad vägg
och golv.
Det satt stenhårt och flexade minimalt.
Efter kakling va den som vilken vägg som helst.
Helt suveränt material att jobba med.
Mvh Putte
som kaklades med 40X60 plattor.
Va lite tveksam till hållbarheten kakel
killen också.
Gjorde den 2m hög ej till tak.
Limmade mot färdig kaklad vägg
och golv.
Det satt stenhårt och flexade minimalt.
Efter kakling va den som vilken vägg som helst.
Helt suveränt material att jobba med.
Mvh Putte
Jag har bestämt mig för att göra som Putte -- jag bygger väggen av skivor. Alla jag pratat med och känner till materialet verkar ha bara bra saker att säga om det. (Utom en sak: Det är dyrt. Så dyrt att man så smått börjar fundera på hur knepigt det kan vara att tillverka själv...)
/ulf
/ulf
hm
Jag menade lux skivan som
föregående skrivare talar om.
Inte reglar och gips.
Förlåt om jag var otydlig.
Om det är dyrt så vinner du på hur snabbt
och bra det blir.
Och att det är lätt att bygga efter att
kaklingen i badrummet är klart.
MVh Putte