171 467 läst ·
408 svar
171k läst
408 svar
Fuskbygge, hur går vi vidare?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Utan hammarband så ska man dessutom lägga takstolarna så de möter en lodrät regel på väggen. Herregud så illa. Sämsta jag sett. Läste nåt om limträ som nån skrev om. Jag har 10.4m limträ som är 495*115 i mitt garage o den bjässen var tvungen o ha en invändig stolpe enligt sävsjö takstolsfabrik. Dem har ju ffs skarva med plåtbleck o de bångna ju på bilderna innan ens tak var på. Bedrövligt! Hoppas de löser sig för TS
SKJB021 skrev:
Trots attt jag själv byggt hus nyligen och därmed varit byggherre har jag ändå nästan blivit borttrollad av alla hittepåare i tråden som påstår sig veta saker.
Nu har jag dock ägnat några timmar åt att läsa avhandlingar och lagtexter.
I min mening råder det inga som helst tvivel om att TS är byggherre.
När man länkar sidor så är det bra att läsa och förstå, detta är klippt ur länk nr två som du skickade. Läste du den? Är alltså urklippt ur det som jag hänvisade ur arbetsmiljöboken (AFS 19993:3, §3 (tillägget)W Wikstroem skrev:
AML 1977:1160 kap 7c), eftersom jag har en del utbildning på arbetsmiljö, jobbar med det på vardaglig nivå så är jag ganska säker på det jag skriver. Älskar att bli överbevisad för då vet jag att jag måste jobba vidare, dock så kör du utan hänvisning och går emot utan att kunna lämna belägg på det du skriver, men som sagt, denna text är alltså klippt från din hänvisning
Privatperson
När privatpersoner beställer ett byggnadsarbete som en total- eller generalentreprenör gäller särskilda regler enligt konsumenttjänstlagen. Det innebär att byggherrens arbetsmiljöansvar automatiskt övertas av den entreprenör som gör arbetet, om inte annat finns avtalat. Det krävs inget skriftligt avtal, utan bara att entreprenören kan anses som självständig.
Byggnadsarbetets omfattning kan vara alltifrån ett mindre arbete såsom att måla, renovera ett badrum till att bygga en hel villa. Om entreprenaden är delad har byggherren (privatpersonen) däremot alltid kvar sitt arbetsmiljöansvar.
Skickar med länken också
https://www.av.se/produktion-indust...ansvar-vid-byggnads--och-anlaggningsarbete/#3
Redigerat:
Ja det verkar som att du har rätt angående själva arbetsmiljöansvarets övertagande och jag uttryckte mig därmed inte helt korrekt tidigare. Även jag arbetar till vardags med arbetsmiljöfrågor dock aldrig när privatpersoner bygger.Peter_Henry skrev:
När man länkar sidor så är det bra att läsa och förstå, detta är klippt ur länk nr två som du skickade. Läste du den? Är alltså urklippt ur det som jag hänvisade ur arbetsmiljöboken (AFS 19993:3, §3 (tillägget)
AML 1977:1160 kap 7c), eftersom jag har en del utbildning på arbetsmiljö, jobbar med det på vardaglig nivå så är jag ganska säker på det jag skriver. Älskar att bli överbevisad för då vet jag att jag måste jobba vidare, dock så kör du utan hänvisning och går emot utan att kunna lämna belägg på det du skriver, men som sagt, denna text är alltså klippt från din hänvisning
Privatperson
När privatpersoner beställer ett byggnadsarbete som en total- eller generalentreprenör gäller särskilda regler enligt konsumenttjänstlagen. Det innebär att byggherrens arbetsmiljöansvar automatiskt övertas av den entreprenör som gör arbetet, om inte annat finns avtalat. Det krävs inget skriftligt avtal, utan bara att entreprenören kan anses som självständig.
Byggnadsarbetets omfattning kan vara alltifrån ett mindre arbete såsom att måla, renovera ett badrum till att bygga en hel villa. Om entreprenaden är delad har byggherren (privatpersonen) däremot alltid kvar sitt arbetsmiljöansvar.
Det jag menar är dock att du använder uttrycket byggherre felaktigt. Det är alltid samma byggherre, oftast fastighetsägaren. Rollen som byggherre följer inte med arbetsmiljöansvaret som du skriver. (Det skulle bli hel-stölligt sett till PBL om plötsligt en entreprenör blev byggherre i ett bygglovsärendet eller hur?)
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 616 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 616 inlägg
OMFG!
Det här var nog bland det absolut värsta jag sett ...

Finns det något som är korrekt gjort ... tror inte det. Synd om er som måste anlita hantverkare och lita blint på deras kunskaper, har själv en gedigen erfarenhet som timmerman i ca 20 år. Så inte en susning att jag skulle anlita några för ett sådant här jobb, det är ju dessutom grymt kul att bygga hus på lösvirke
Någon som skrev i tråden typ att man inte kan spika takstolar själv utan måste köpa dom.
Inga problem att spika egna takstolar, bara man har kunskapen hur man ska göra dom för att fördela krafterna på ett korrekt sätt. Dessutom även det riktigt sköj jobb, inget jag går och köper i alla fall
Hoppas det löser sig ... fy fan vilket fuskskit!
Finns det något som är korrekt gjort ... tror inte det. Synd om er som måste anlita hantverkare och lita blint på deras kunskaper, har själv en gedigen erfarenhet som timmerman i ca 20 år. Så inte en susning att jag skulle anlita några för ett sådant här jobb, det är ju dessutom grymt kul att bygga hus på lösvirke
Någon som skrev i tråden typ att man inte kan spika takstolar själv utan måste köpa dom.
Inga problem att spika egna takstolar, bara man har kunskapen hur man ska göra dom för att fördela krafterna på ett korrekt sätt. Dessutom även det riktigt sköj jobb, inget jag går och köper i alla fall
Är väl bara att stämma in med resterande, fyfan säger jag bara. Har läst igenom tråden och ett flertal personer har frågat vad TS har för avtal med byggaren men jag kan inte se att TS har svarat så ställer återigen frågan, har ni skrivit något avtal? Vad står i detta isåfall?
Ha där ser man, bara att krypa till korset. Klart som tusan att det inte gäller byggherre, tittade bara vad jag skrev om arbetsmiljön. Vi är lika kålsupare båda tvåW Wikstroem skrev:Ja det verkar som att du har rätt angående själva arbetsmiljöansvarets övertagande och jag uttryckte mig därmed inte helt korrekt tidigare. Även jag arbetar till vardags med arbetsmiljöfrågor dock aldrig när privatpersoner bygger.
Det jag menar är dock att du använder uttrycket byggherre felaktigt. Det är alltid samma byggherre, oftast fastighetsägaren. Rollen som byggherre följer inte med arbetsmiljöansvaret som du skriver. (Det skulle bli hel-stölligt sett till PBL om plötsligt en entreprenör blev byggherre i ett bygglovsärendet eller hur?)
P patfred skrev:
Ja eller kontrakt. Står bara att dom ska bygga stall tätt utvändigt sett och vi gör resterande inne när de är klara
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Fast även om det inte står lämpliga formalia i avtalet. Så kan man ju konstatera att det som byggts är inte ett stall, utan en blivande brädhög.
Det går även att köpa Kerto balkar i valfri längd.S shomakie skrev:
Det går även att köpa hela takstolar i Kerto.
Kerto är prisvärt och enkelt att jobba med och går att beställa till vilken utformning som helst.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Fast om man nu tänker sig att du som proffs skulle bygga ett sådant hus åt en kund. Då gissar jag att manuellt byggda takstolar blir dyrare för kunden, än om du låter en takstolsfabrik bygga takstolarna, om man räknar in arbetskostnaden.John Smith skrev:
OMFG!
Takstolsfabriken brukar ju dessutom leverera konstruktionsberäkningar.