W Wikstroem skrev:
Ja, fast det är väl bara om stommen är beröringsbar och i något material som leder elektricitet? T.ex. synliga stålpelare.
Den jordningen är precis som du beskriver det en potentialutjämning. Ska alltså finnas om man kan komma i kontakt med två ledande föremål med olika jordtag.

• Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Några fler bilder. Vet inte om de säger något men.

• 95BE7E10-2A9D-4FE9-B1AA-5AF36FD88AD6.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 70FBE68B-368B-4C56-A4E6-4B7E3D9840AD.jpeg
    Skapa konto
  • DAAADB9A-E37E-42E0-8497-030B0C47FA64.jpeg
    Skapa konto
  • 2FB3E614-F814-44CD-A17C-FDBEF2914853.jpeg
    Skapa konto
  • BA98AC18-9761-4BCB-B542-556EE5A1C09F.jpeg
    Skapa konto
  • 5C7E0136-D9DC-44E2-AC1D-11BAA0F39FF2.jpeg
    Skapa konto
  • 348F0BD7-8EAE-4B09-A497-FC7AFF8D4AF7.jpeg
    Skapa konto
  • 81642DCD-5BD0-40C7-AC61-8B428C626164.jpeg
    Skapa konto
  • AD1AA09D-A5F7-496D-894B-EC228E50BD79.jpeg
    Skapa konto
  • 648C7B84-F576-423A-A18F-8CB477DE8101.jpeg
    Skapa konto
  • 54F61072-3349-425F-AED8-2EDD0AD8B6D2.jpeg
    Skapa konto
  • D62F3D69-2B33-4B2F-BAF2-6273D2B8A9FF.jpeg
    Skapa konto
G granskogen skrev:
Det jag gjorde var att jag ringde till leverantören som skulle leverera betong. Pratade med dom ang marken i området och förklarade hur det såg ut efter att jag hade grävt, bra självdränerande mm. Samt att jag fyllde ut med mer än den rekommenderande mängden makadam. Fick då information att 10cm räcker gott och väl men snickarna påstod sig att samma säljare hade sagt minst 20cm.
Antar att dom kunde göra ett rejält påslag på det priset och tjäna pengar.
Saken är den att, 10cm räcker säkert. Just där det bara är golvyta och man går... Men i ytterkanterna av plattan, och kanske även på vissa delar på plattan beroende på om man skall ha stolpar som stöd till tex taket, så gjuter man såkallade voter där det är ett betydligt tjockare lager just för att det skall klara lasten från konstruktionens tyngd.
HUR mycket tjockare vågar jag dock inte uttala mig om. Men det rör sig kanske om 20 cm tjockare på dessa ställen, dvs hela 30cm istället för 10cm. Dessutom skall såklart allting också armeras..... vilket man hoppas att dom gjort? :thinking:

Om du kollar på bilden, så ser du ett snitt på hur en gjuten platta brukar se ut. Denna är dock med kantelement och isolering under platta. Men den prickade ytan utgör själva betongen. Och där ser man då hur betongen är ca 3ggr tjockare i ytterkant där väggen står än själva golvytan man går på.

image5.jpg
Skapa konto

Du kan även läsa med här:
https://www.tjallden.se/produkter/platta-pa-mark-villa/konstruktion/

• Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Jag har det senaste året tyvärr fått erfara den tunga vägen ett på ett sätt liknande projekt - dvs. Inkompetent entreprenör som förstört vår husdröm. Nu är det ju svårt att gradera värmen i helvetet och det är inte därför jag skriver men vill nog någonstans påstå att vårt bygge tar priset. Efter ganska precis ett års byggtid och 5 månader efter att vi skulle fått flytta in har vi nu själva fått riva utförd grundläggning av hus och garageplattan. Och tar upp spaden till våren. Försening på 18 månader - ganska långt från drömhuset. När jag nu rivit har jag inte mindre än 18 anmärkningar på garagedelen och 28 på husplattan (delvis samma saker). För att nämna några saker: byggt in tjäle (trots mina påpekanden och reklamationer som man struntat i att åtgärda även efter överenskomelse), gjutning utfördes under kallaste perioden med resultat att betongen frös, inte hållit gjutform ren från snö/is med hålrum som följd, ej lyckats få 90 gradiga hörn och/eller raka vägglinjer, inte heller korrekta längdmått, dränering ligger för högt o är ihopkopplad med takavvattning, avlopp har legat ca 0,3 till 1.5m djup vilket ej är tjälfritt m.m etc...

Det jag kan tipsa om är som så många innan skrivit. 1. Betala inte en krona. 2. Om de skickar krav/fakturor bestrid dessa. 3. Ni kan hänvisa till konsumenttjänstlagen och beroende på hur kontrakt ser ut kanske även det? (Abs09?). Anlita en advokat/jurist om de inte bara försvinner. Och eller konsumentvägledaren hos kommunen

De har rättighet att göra om och jag tror tyvärr att det inte är begränsat till En gång utan två...men det kan konsumentvägledaren säga? Sen är frågan om de vill göra om? Nu ser man inte hela taket på bilderna inifrån men det ser ju inte ut som riktiga takstolar och ser väldigt märkligt ut med balkar som ej går ihop och tycks "hänga i luften".

Stå på er, det är tufft och de kan ju försöka fulingar o hänvisa till saker som inte behöver stämma. Så jurist kan vara bra att nyttja. Skydd i hemförsäkring kan täcka detta o då krävs oftast att ni ska vara i tvist. Det är du per automatik om ena parten ex vill ha betalt för en vara o den andra vägrar. Skriftlig dokumentation på allt är A o O...

Helt sjukt vad vi konsumenter ska behöva stå ut med. Utifrån våra erfarenheter kan jag inte rekommendera någon att l0ta uppföra något hus speciellt inte med delad entreprenad. Livsfarligt.

G granskogen skrev:
Hej,
Vi köpte en gård mitt i sommaren och när vi köpte gården så visste vi att vi skulle få bygga nytt stall.
Då vi inte kan någonting om byggnadskonstuktioner så valde vi att anlita snickare.
Det uppdraget vi gav dom var att bygga ett stall, vädertätt, så skulle vi ha fixat
det invändiga själva, så som att sätta skivor/plank, måla mm.
Vad som har hänt än så länge är att snickarna har rest väggar, takstolar, lagt råspont samt papp.
De har även börjat sätta panel.

Takstolarna är egentillverkade på våran gräsmatta(av snickarna), av 45x175, kollar man på taket utifrån så går det som i en båge, att det håller på "sjunka in". När vi ifrågasatte det här så sa dom att det inte är några problem, att det går att stötta upp/förstärka. Vilket dom har gjort men ser fortfarande lika illa ut.

Råsponten är inte helt ihop i nocken, glipar ganska bra, regnar in rakt ner på betongen, pappen ligger inte heller hela vägen upp utan slutar ungefär en 40cm från toppen.
Sen har pappen även släppt vid takfoten nu på morgonen när det blåste lite. ca 10-12m/sekund i stormbyarna.

Vi har ju gått igenom med snickarna hur vi vill att det ska se ut och allt sånt, det vi har tänkt på när vi har pratat är ju mer hur det ser ut, sen anlitar vi ju dom för att dom har kunskap om hur det ska byggas för att hålla.
Konstruktionen över lag är väldigt underlig, vilket vi har ifrågasatt ifall det kommer hålla, då ska vi inte oroa oss det är inga problem, får vi som svar.
Vi har även frågat snickarna om det är någon som har räknat på konstruktionens bärighet och då har dom sagt ja.

Det finns en vägg som tar mycket mer tyngd från taket än dom andra väggarna, den här väggen lutar utåt, när vi la långpasset på så var det 3-4 cm på 2m.

Vi håller på att jaga en byggnadsingenjör som även är besiktningsman som ska få komma ut och titta så vi får det svart på vitt vad som är fel.

Troligtvis kommer vi att få plocka ner taket. Om inte väggarna också, materialet kommer inte kunna återanvändas.
Det som är positivt är väl att vi inte har betalat någonting än.

Hur går man vidare efter att besiktningsmannen har sagt sitt?
Hur blir det om vi som byggherrar stoppar bygget och besiktigar, samt upptäcker brister och fel som är så allvarliga att det måste plockas ner och göras om, vi är inte jättesugna på att betala en enda krona för varken tid eller material som inte går att använda till någonting annat.
Måste man ge samma företag en chans att rätta till sina fel?

• Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
W Wikstroem skrev:
Ja, fast det är väl bara om stommen är beröringsbar och i något material som leder elektricitet? T.ex. synliga stålpelare.
Fast stall, lagård och andra byggnader som hyser djur i lantbruket har faktiskt ett krav på potentialutjämning oavsett berörbara delar.

• Gilla
Jambalaya och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast stall, lagård och andra byggnader som hyser djur i lantbruket har faktiskt ett krav på potentialutjämning oavsett berörbara delar.
Ok! Jag har inga stall på mitt CV tyvärr så jag tackar för klargörandet.

Har dock varit med och byggt ett litet skjul till ett par getter som uppfördes vid en smådjurspark. Där var det förhöjda krav på betongkvalitet som följd av att det var djurhållning, med tanke på att djuravföring inte är det bästa för livslängden hos betong alltså. Också något att beakta för TS.

Men om ts nu är byggherre och säkerhetsansvaret ligger hos denne, då borde de ju också ha rätt att stänga ner bygget pga att det är farligt?

Men hur ska ta kunna ansvara för att byggarna tar säkerhetsåtgärder om de inte är/kan vara på plats?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kommunens byggnadsinspektör har behörighet att stoppa bygget. Privatpersoner råds ej stoppa då de kan riskera stämning av Entreprenör o UE. Gäller att ha torrt om fötterna ex en besiktning. Kräv förbesiktning.

J Jarlsgård skrev:
Men om ts nu är byggherre och säkerhetsansvaret ligger hos denne, då borde de ju också ha rätt att stänga ner bygget pga att det är farligt?

Men hur ska ta kunna ansvara för att byggarna tar säkerhetsåtgärder om de inte är/kan vara på plats?

• Gilla
dolip
  • Laddar…
S Sunken#14 skrev:
Kommunens byggnadsinspektör har behörighet att stoppa bygget. Privatpersoner råds ej stoppa då de kan riskera stämning av Entreprenör o UE. Gäller att ha torrt om fötterna ex en besiktning. Kräv förbesiktning.
Men om byggherren bär säkerhetsansvaret och det inte efterföljs av byggarna? Hur ska man då gå tillväga? Ska man kontakta någon instans och hoppas att de inte hinner slå ihjäl sig medan man väntar på att denne instans ska stoppa bygget?

För att förtydliga- vi skall ta ut besiktningsman / byggingenjör i veckan. Så självklart kommer denne få säga sitt innan vi tar till med några åtgärder mer än att vi stoppat bygget tillsvidare, vilket ”snickarna” nu vet om.

Trots attt jag själv byggt hus nyligen och därmed varit byggherre har jag ändå nästan blivit borttrollad av alla hittepåare i tråden som påstår sig veta saker.

Nu har jag dock ägnat några timmar åt att läsa avhandlingar och lagtexter.

I min mening råder det inga som helst tvivel om att TS är byggherre.

Redigerat:
  • Gilla
linkanbygg och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Är det bara jag som tycker syllen är konstigt konstruerad?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Trots attt jag själv byggt hus nyligen och därmed varit byggherre har jag ändå nästan blivit borttrollad av alla hittepåare i tråden som påstår sig veta saker.

Nu har jag dock ägnat några timmar åt att läsa avhandlingar och lagtexter.

I min mening råder det inga som helst tvivel om att TS är byggherre.
Du har så rätt så. Det är heller inte en fråga om konsensus i forumtråden utan det är helt enkelt så det är. Någon länkade till begreppsförklaringen längre upp som var direkt hämtad ur bygglagstiftningen.

Cheesen Cheesen skrev:
Är det bara jag som tycker syllen är konstigt konstruerad?
Jag kikade på bilderna och tyckte den såg tryckimpregnerad ut på någon bild, kan ha fel. Verkar ligga någon form av syllpapp under den iaf. Hade jag själv byggt ett stall så hade syllen stått på förhöjd kantbalk och den hade definitivt inte varit tryckad. (Inte säkert att den är det i TS fall, tryckad alltså)

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Cheesen
W Wikstroem skrev:
Jag kikade på bilderna och tyckte den såg tryckimpregnerad ut på någon bild, kan ha fel. Verkar ligga någon form av syllpapp under den iaf. Hade jag själv byggt ett stall så hade syllen stått på förhöjd kantbalk och den hade definitivt inte varit tryckad. (Inte säkert att den är det i TS fall, tryckad alltså)
Jag hade förankrat den... Förutom ovanstående.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.