171 467 läst ·
408 svar
171k läst
408 svar
Fuskbygge, hur går vi vidare?
Jaså?M matsgran skrev:
När jag kollade upp detta i träguiden för en tid sedan så skulle man spika i kanterna.
Jag kan heller inte minnas att jag sett någon fästa bottenbrädan så. Men vad som är normalt för den ena kanske är onormalt för den andra.
Får nlf backa angående träguiden, kan faktiskt inte hitta det i den nu..
Redigerat:
Jag använder alltid:S Sir Duke skrev:
www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
Både när jag själv bygger, gör ansökan/snnmäla & kollar sk proffs.
Ett problem för TS i just detta fall är att en byggherre har hela arbetsmiljöansvaret ifall det inte är delegerat. Många seriösa byggfirmor tar själv på sig arbetsmiljöansvaret genom delegation, det brukar ju ofta bli bäst så, och deras anställda får generellt en säkrare arbetsplats än att någon annan, som ofta vill snåla, står för arbetsmiljön.SKJB021 skrev:
Men TS bygge ska alltså ha en arbetsmiljöplan och vara en säker arbetsplats, och har inte byggfirman fixat detta så kan TS mycket väl komma rejält i kläm vid en ev olycka.
Och detta är helt klart ett sätt att snabbstoppa bygget, ifall arbetsmiljön är dålig. Men det blir ju just bara ett stopp, alla andra underliggande problem finns ju dock kvar.
Alla gör olika, men jag fick lära mig så på 70-talet och har sett både spikning i sidan och i mitten överst och underst!K Kortling skrev:Jaså?
När jag kollade upp detta i träguiden för en tid sedan så skulle man spika i kanterna.
Jag kan heller inte minnas att jag sett någon fästa bottenbrädan så. Men vad som är normalt för den ena kanske är onormalt för den andra.
Får nlf backa angående träguiden, kan faktiskt inte hitta det i den nu..![]()
Helt fel. Granskogen är byggherre och har det yttersta arbetsmiljöansvaret sålänge inte detta skriftligen skrivits över på en annan part (t.ex. byggentreprenören)Peter_Henry skrev:
Han tar över ansvaret som byggherre när firman är klar med sitt uppdrag som är avtalat, byggherren ska stå för arbetsmiljön som ställning, egenkontroller etc. Om en privatperson automatiskt skulle ta det så skulle den personen behöva en byggförsäkring tex, därför är det uppdelat enligt konsumenttjänstlagen. Som privatperson kommer man inte långt med hemförsäkringen om snickaren trillar ner eller kapar ett par fingrar.
Där har vi även en stor skillnaden med delat entreprenad, där trillar en dit på att få fram ställning t.ex, kan bli väldigt snårigt då det är mycket tolkningsfrågor, därav att man inte ska ha för bråttom att ta in en ny firma förrän det är avklarat med dom som har gjort fel och man har gått rätt väg enligt konsumenttjänstlagen![]()
Återigen: byggherre är den som låter uppföra ett byggnadsverk. Det innebär INTE att det är detsamma som den som håller i hammaren.
Mycket informativt! En entreprenör är dock inte helt utan eget arbetsmiljöansvar oavsett om det delegerats eller ej, men det yttersta ansvaret vilar på byggherren om detta inte har gjorts.Mikael_L skrev:
Ett problem för TS i just detta fall är att en byggherre har hela arbetsmiljöansvaret ifall det inte är delegerat. Många seriösa byggfirmor tar själv på sig arbetsmiljöansvaret genom delegation, det brukar ju ofta bli bäst så, och deras anställda får generellt en säkrare arbetsplats än att någon annan, som ofta vill snåla, står för arbetsmiljön.
Men TS bygge ska alltså ha en arbetsmiljöplan och vara en säker arbetsplats, och har inte byggfirman fixat detta så kan TS mycket väl komma rejält i kläm vid en ev olycka.
Och detta är helt klart ett sätt att snabbstoppa bygget, ifall arbetsmiljön är dålig. Men det blir ju just bara ett stopp, alla andra underliggande problem finns ju dock kvar.
Tjockleken på kantbalken har ju tyvärr inget med om det är stall eller ej att göra. Det som styr tjockleken är dels markens beskaffenhet, dvs hur mycket last den kan ta innan sättningar förväntas uppstå och dels givetvis hur mycket last som förs ner till grunden från byggnaden.G granskogen skrev:
10cm platta är dock antagligen fullt tillräckligt som golv i övriga delar.
Det jag gjorde var att jag ringde till leverantören som skulle leverera betong. Pratade med dom ang marken i området och förklarade hur det såg ut efter att jag hade grävt, bra självdränerande mm. Samt att jag fyllde ut med mer än den rekommenderande mängden makadam. Fick då information att 10cm räcker gott och väl men snickarna påstod sig att samma säljare hade sagt minst 20cm.W Wikstroem skrev:Tjockleken på kantbalken har ju tyvärr inget med om det är stall eller ej att göra. Det som styr tjockleken är dels markens beskaffenhet, dvs hur mycket last den kan ta innan sättningar förväntas uppstå och dels givetvis hur mycket last som förs ner till grunden från byggnaden.
10cm platta är dock antagligen fullt tillräckligt som golv i övriga delar.
Antar att dom kunde göra ett rejält påslag på det priset och tjäna pengar.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Vill bara inflika att användandet av dessa hjälpmedel lägger ansvaret på användaren och ingen annan. Har man ingen, eller mindre, kunskap om vad som händer i den lilla lådan bör man köpa den tjänsten. Vi konstruktörer måste ju också kunna försörja ossT Tord_Lj skrev:
Ok, ni kanske har koll, jag har dock aldrig stött på en 10cm jämntjock platta utan kantvot förr.G granskogen skrev:Det jag gjorde var att jag ringde till leverantören som skulle leverera betong. Pratade med dom ang marken i området och förklarade hur det såg ut efter att jag hade grävt, bra självdränerande mm. Samt att jag fyllde ut med mer än den rekommenderande mängden makadam. Fick då information att 10cm räcker gott och väl men snickarna påstod sig att samma säljare hade sagt minst 20cm.
Antar att dom kunde göra ett rejält påslag på det priset och tjäna pengar.
Det är ju också rent strunt att skickarna inte kunnat göra en förtjockning längst ut pga att dom gjort formen själva. Det är ju bara att schakta ur 100mm djupare längs kanten och bygga formen högre.
När allt annat ser ut som det gör så tycker jag att även detta är värt att ta upp med eran besiktningsman så att någon sakkunnig kan bedöma det.
Självklart ska han få reda på det också, han ska få veta allt.W Wikstroem skrev:Ok, ni kanske har koll, jag har dock aldrig stött på en 10cm jämntjock platta utan kantvot förr.
Det är ju också rent strunt att skickarna inte kunnat göra en förtjockning längst ut pga att dom gjort formen själva. Det är ju bara att schakta ur 100mm djupare längs kanten och bygga formen högre.
När allt annat ser ut som det gör så tycker jag att även detta är värt att ta upp med eran besiktningsman så att någon sakkunnig kan bedöma det.