- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är fullkomlig oansvarigt och oseriöst att göra som " byggaren" i senaste programmet tycker jag. Köper man ett hus för 3,3 millar så ska det ha funnits full kompetens hela vägen.Bambi skrev:Tack för svaret!
Men då kommer givetvis en följdfråga: Du tror inte de stora kände byggbolagen är säkra från billiga utländska byggare, dels av egen erfarenhet om jag uppfattat rätt och den sista meningen i inlägget skriver du blåögda kunder.
Men om man som okunnig konsument väljer att köpa nyckelfärdigt/Totalentreprenad av de största byggbolagen och ändå inte kan vara säker, hur ska man då undvika att vara blåögd. Som jag ser det är ända sättat att undvika trubbel, att undvika bygga hus om du inte har stor egen kännedom om bygge.
Jag har varit på ett bygge som PEAB (vilket jag anser är stora) var HE på, dom hade i sin tur 4-5 öststatssnubbar (som bodde i ett rum på arbetsplatsen) där ingen av dom kunde engelska över huvud taget samt att arbetsledaren (svensk som inte pratade deras språk) endast visade sig på projektet max 1-2 ggr per vecka och då max 30 min i taget.Bambi skrev:Tack för svaret!
Men då kommer givetvis en följdfråga: Du tror inte de stora kände byggbolagen är säkra från billiga utländska byggare, dels av egen erfarenhet om jag uppfattat rätt och den sista meningen i inlägget skriver du blåögda kunder.
Men om man som okunnig konsument väljer att köpa nyckelfärdigt/Totalentreprenad av de största byggbolagen och ändå inte kan vara säker, hur ska man då undvika att vara blåögd. Som jag ser det är ända sättat att undvika trubbel, att undvika bygga hus om du inte har stor egen kännedom om bygge.
Anledningen varför det var som det var på det projektet? Jo, kunden var stor till PEAB men projektet skulle göras billigt och PEAB ville inte göra förlust på projektet.
Så, stor som liten, billig peng kan ge vad som helst i slutändan. Jag behöver väl inte tillägga men gör det ändå, projektet var ett kaos med missförstånd, fel och massor av "gör om, gör rätt".
Även fast jag anser mig ha hygglig koll på det byggtekniska i stort så skulle jag anlita en projektledare om jag ska lägga ner flera hundra tusen och uppåt på ett projekt, hur bra jag än känner till byggaren. Då blir ju eventuella brister och fel åtgärdade under projektets gång då denne projektledare besöker projektet ofta (vilket man själv kanske inte har tid med) samt att denne person också ombesörjer att få ut besiktningsmän, fixar det som måste fixas ev med myndigheter osv osv, man slipper tänka på allt sånt.Mikael_L skrev:Det går nog tyvärr inte att på något sätt försäkra sig att slippa trubbel genom att välja olika byggare.
Som mindre kunnig kund är nog det bästa att på något vis försöka köpa in kontrollkompetensen på något vis. Dvs betala någon rejält byggkunnig för att kontrollera bygget under byggets gång.
Sen måste möjligheten till kontroll skrivas in i kontraktet. givetvis.
Kanske även hur det skall hanteras under byggets gång, ifall den som står för kontrollen larmar över något dåligt.
Och OBS, en kvalitetsansvarig står inte självklart för någon som helst dylik kontroll. Han kan möjligen utföra detta uppdrag, men utan extra betalning ska man nog kallt räkna med att allt slags byggfusk passerar utan att KA har något att erinra. :S
Det är du som kund/byggherre som anlitar projektledaren, byggfirman får ju helt enkelt rätta sig efter det och firman plus dess UE ska då göra jobbet efter tillhandahållna handlingar med din projektledares översyn. I det fallet något är brist i handlingarna så tar byggaren upp det med byggledaren och det beslutas då om det är en avvikelse som går igenom eller om det är en feltolkning av byggaren eller dess UE och problemet löses vilket som. En projektledare är faktiskt bra för båda parter, den okunnige kunden får hjälp med att upprätta handlingar och har en kunnig som ser över projektet samt att hantverkarna har någon kunnig att vända sig emot om det är brister i handlingarna eller andra konstigheter som man inte kunnat förutsäga. Kunden är ständigt informerad och det ska ju då i slutändan inte vara något snack om att projektet är utfört efter normer och krav samt att de ev extrakostnader som uppkommit under projektets gång inte är något att tjafsa om. Alla avslutar projektet och är glada med en godkänd besiktning.Bambi skrev:
Bara det att entreprenören vet att kunden har en kunnig projektledare gör nog att arbete blir anoorlunda mot det bättre redan från början, då byggarna vet att det kommer kontrolleras, även det som sitter dolt.
Är nog väl investerade pengar.
Frågan är hur man lägger upp det bäst för at få med sig en projektledare i kontraketet eller byggets gång, om man nämner det vid kontraktskrivandet eller om man då bara begär tillgång så ofta man vill och då tar dit sin projektledare. Är det ett attraktiv område som har ett begränsat antal hus kan byggföretaget välja och vraka mellan kunderna.
Frågan är hur man lägger upp det bäst för at få med sig en projektledare i kontraketet eller byggets gång, om man nämner det vid kontraktskrivandet eller om man då bara begär tillgång så ofta man vill och då tar dit sin projektledare. Är det ett attraktiv område som har ett begränsat antal hus kan byggföretaget välja och vraka mellan kunderna.
Redigerat:
Kunden/byggherren anlitar ju som sagt projektledaren och har mellan dom två ett avtal, det har inget med byggaren att göra.Bambi skrev:Bara det att entreprenören vet att kunden har en kunnig projektledare gör nog att arbete blir anoorlunda mot det bättre redan från början, då byggarna vet att det kommer kontrolleras, även det som sitter dolt.
Det viktigaste är att försöka ta reda på vad det är för byggare samt hans team (vvs,el målare mm) man har att göra med. Referenser mm som har skrivits spaltmeter med här. Man ska ha en bra dialog med byggaren med hela tiden.Bambi skrev:Bara det att entreprenören vet att kunden har en kunnig projektledare gör nog att arbete blir anoorlunda mot det bättre redan från början, då byggarna vet att det kommer kontrolleras, även det som sitter dolt.
Att ha en överambitiös projektledare tror jag inte på.
Det mesta ska gå att lägga in i kontrollplanen och se till att ha en bra kvalitetsansvarig som du även kan anlita på timme vid behov. Det ska räcka för att få ett bra utfört arbete om man inte har anlitat för billig icke kompetent arbetskraft.
Är man okunnig och ger sig in i ett projekt på miljonen eller mer så är det värt det tycker jag. Även om man ser sig kunnig så är det värt det i många fall, speciellt om man själv inte har tid att hålla i trådarna. Jag menar, bo i ett annat land under projektets gång och bara lita på att allt funkar tex är ju kanske att chansa lite väl....Swedberg skrev:Det viktigaste är att försöka ta reda på vad det är för byggare samt hans team (vvs,el målare mm) man har att göra med. Referenser mm som har skrivits spaltmeter med här. Man ska ha en bra dialog med byggaren med hela tiden.
Att ha en överambitiös projektledare tror jag inte på.
Det mesta ska gå att lägga in i kontrollplanen och se till att ha en bra kvalitetsansvarig som du även kan anlita på timme vid behov. Det ska räcka för att få ett bra utfört arbete om man inte har anlitat för billig icke kompetent arbetskraft.
I det senaste fallet i fuskbyggarna så håller jag med dig till 100%. Att inte ha mer koll än att ringa byggaren och fråga om man kan flytta in är inte att rekommendera.Glufsglufs skrev:Är man okunnig och ger sig in i ett projekt på miljonen eller mer så är det värt det tycker jag. Även om man ser sig kunnig så är det värt det i många fall, speciellt om man själv inte har tid att hålla i trådarna. Jag menar, bo i ett annat land under projektets gång och bara lita på att allt funkar tex är ju kanske att chansa lite väl....![]()
Men att anlita en typ av konsult som har teoretisk erfarenhet som springer på bygget i stort sett varje dag tror jag inte på. Det kommer att fördyra och försena bygget markant.
För att få bort klåparna så gäller det att dom inte får fler uppdrag. Vanlig hederlig djungeltrumma borde fungera men trots det så går konsumenter i fällan hela tiden pga låga priser.
Mjo, på något vis verkar det gå en röd tråd i alla problem som folk upplever med hantverkare att det till slut har med priset att göra i dom flesta fallen.Swedberg skrev:I det senaste fallet i fuskbyggarna så håller jag med dig till 100%. Att inte ha mer koll än att ringa byggaren och fråga om man kan flytta in är inte att rekommendera.
Men att anlita en typ av konsult som har teoretisk erfarenhet som springer på bygget i stort sett varje dag tror jag inte på. Det kommer att fördyra och försena bygget markant.
För att få bort klåparna så gäller det att dom inte får fler uppdrag. Vanlig hederlig djungeltrumma borde fungera men trots det så går konsumenter i fällan hela tiden pga låga priser.
Men om man betalar skäligt pris som jag skrev hos större byggbolag och ändå får problem vilket det verkar finnas erfarenhet av i denna tråd med både el rör och annat, vad gör man då glufs glufs?
En annan fråga angående brandskydd när det varit uppe också; Hur löser man detta vid kedjehus där t ex en carport sammanfogar husen, carporten är som ett skal utan isolering?
En annan fråga angående brandskydd när det varit uppe också; Hur löser man detta vid kedjehus där t ex en carport sammanfogar husen, carporten är som ett skal utan isolering?
Det måste man ju då påtala genom besiktning men allt är ju då mycket enklare om man har hjälp av någon kunnig inom området som upprättat handlingar, fixar besiktningsmän och sen ska man ju se till att behålla en summa till bristerna är åtgärdade.Bambi skrev:Men om man betalar skäligt pris som jag skrev hos större byggbolag och ändå får problem vilket det verkar finnas erfarenhet av i denna tråd med både el rör och annat, vad gör man då glufs glufs?
Då vi byggde en balktillverkningslinje för flera år sedan lejde man
in en dyr välrenommerad byggkonsult som skulle hålla i projektet .
Allt gick fel .
Ingenjören som ritade linjen hade enastående skolor och diplom .
Han hade tyvärr ingen förankring i den kalla verkligheten .
Saker som kedjesträckare , buffertar och hållfasthet fanns inte
i hans värld , ingenting fungerade som det skulle ....
Entreprenören som skulle bygga ihop linjen på plats lejde polacker
som i och för sig var duktiga hantverkare men inte kunde engelska .
Deras svenske arbetsledare kunde varken polska eller ryska och
de stackars polackerna fick inte tillgång till ritningarna utan fick gå
efter en powerpoint-presentation för att se hur maskinerna skulle
vara i förhållande till varandra .
Efter de förutsättningarna gjorde de ett enastående jobb men fick
däremot ingen lön under byggtiden så de fick sitta och meta upp
abborre och mört om kvällarna för att inte svälta .
När dom jobbat klart fanns inga pengar till deras löner och de
hade inte ens råd att köpa diesel så de skulle ta sig hem till Polen .
Entreprenören hade inte råd att bygga om linjen så att den skulle
fungera utan gick i konkurs .
De enda som gick vinnande ur situationen var ingenjören och
konsulten som skrattade hela vägen till banken .
in en dyr välrenommerad byggkonsult som skulle hålla i projektet .
Allt gick fel .
Ingenjören som ritade linjen hade enastående skolor och diplom .
Han hade tyvärr ingen förankring i den kalla verkligheten .
Saker som kedjesträckare , buffertar och hållfasthet fanns inte
i hans värld , ingenting fungerade som det skulle ....
Entreprenören som skulle bygga ihop linjen på plats lejde polacker
som i och för sig var duktiga hantverkare men inte kunde engelska .
Deras svenske arbetsledare kunde varken polska eller ryska och
de stackars polackerna fick inte tillgång till ritningarna utan fick gå
efter en powerpoint-presentation för att se hur maskinerna skulle
vara i förhållande till varandra .
Efter de förutsättningarna gjorde de ett enastående jobb men fick
däremot ingen lön under byggtiden så de fick sitta och meta upp
abborre och mört om kvällarna för att inte svälta .
När dom jobbat klart fanns inga pengar till deras löner och de
hade inte ens råd att köpa diesel så de skulle ta sig hem till Polen .
Entreprenören hade inte råd att bygga om linjen så att den skulle
fungera utan gick i konkurs .
De enda som gick vinnande ur situationen var ingenjören och
konsulten som skrattade hela vägen till banken .
Jag tycker Du har en märklig inställning till de personer som köper hus, eller det är så illa, menar du, att det inte går att lita på dagens hantverkare i Sverige? Den största gruppen som bygger nytt idag, är barnfamiljer, inte kan man ställa krav på dessa, att de skall besitta kunskaper i husbyggnationer, när hantverkarna saknar sådana. Tycker familjen från USA gjort helt rätt, då man vänt sig till TV4, man håller inne en större summa pengar, man har hävt kontraktet, dessutom framgår det tydligt i programmet att man är ledsna, upprörda och förbannade. Hur mycket tid, skall egentligen kunden lägga ned, för att få det hus som var beställt. Vi får hoppas att allt fler som beställer ett nytt hus, lär av TV 4 program.Glufsglufs skrev:Är man okunnig och ger sig in i ett projekt på miljonen eller mer så är det värt det tycker jag. Även om man ser sig kunnig så är det värt det i många fall, speciellt om man själv inte har tid att hålla i trådarna. Jag menar, bo i ett annat land under projektets gång och bara lita på att allt funkar tex är ju kanske att chansa lite väl....![]()