Hejsan. Som jag tidigare skrev misstänkte jag att min dränering inte var korrekt utförd i samband med nybyggnationen. Idag fick jag för mig att gräva upp och titta på hur det egentligen ser ut. Jag är ingen byggare men om jag hade utfört dräneringen själv hade jag inte gjort så här. Snart är det slutbesiktning av huset och då kommer jag förmodligen att ta upp dräneringen som ett fel. Markarbeten , grundplatta och dränering ingår i entreprenadkontraktet.

Ge mig lite stöd i mina funderingar eller få mig att förstå att jag tänker fel nu!

Följande tycker jag är problemen:

1) Inget dräneringsgrus ligger under dräneringsslangen. Den ligger direkt på duken.
2) Dräneringsgruset är ej avsett för dränering (ej tvättat)
3) Ingen duk har lagts runt dräneringsröret. Det ligger dock en duk under.
4) Återfyllning med jordliknande material direkt ovanpå dräneringsgruset gör att fina partiklar letar sig ner och kommer att täppa till dräneringen så småningom.

Min frågeställning är ifall det inte finns några regler som bestämmer hur en dränering får se ut. Ska dom få komma undan med detta?

Här har jag börjat att gräva min kontrollgrop. Man ser tydligt att det ligger gott om icke kapillärbrytande material ovanpå dräneringen.
023B3610.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag kommit ner till dräneringsgruset. Man ser tydligt vad dom lagt ovanpå utan att använda någon duk.
023B3612.jpg
Skapa konto

Längre än så här tänker jag inte gräva. Man skymtar nu de jordiga dräneringsröret (svart)
023B3615.jpg
Skapa konto

En viktig sak att bedöma är hur dräneringen ligger i f.h.t bottenplattan.
Den skall ligga lägre än underkant bottenplatta och ha fall mot samlingsbrunn.

Det är väl kutym i dagens läge att med duk skilja dräneringsmtrl och annan icke dränerande material.
Om det finns byggregler om detta får någon annan svara på.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Ja, det där ser ju definitivt inte bra ut... Dräneringsslangen ska ju ligga närmast husvägg men där är en grön (el?) och en orange (avlopp/dränering?) på utsaidan av vad som ser ut att vara dräningen (svart).
Det kanske finns grön dränering också förstås men den ligger ju ändå inte mot väggen som det ser ut...

anders07 skrev:
Ja, det där ser ju definitivt inte bra ut... Dräneringsslangen ska ju ligga närmast husvägg men där är en grön (el?) och en orange (avlopp/dränering?) på utsaidan av vad som ser ut att vara dräningen (svart).
Det kanske finns grön dränering också förstås men den ligger ju ändå inte mot väggen som det ser ut...
Orange närmast huset är dagvattenledning. Den gröna är en elslang.

Då är det ju åt skogen!

"Nya dräneringsrör ska ha en diameter på minst 70 millimeter och placeras nedanför grundsulans kant. Dräneringsrören ska ligga på ett minst 50 millimeter tjockt lager av dränerande material, till exempel grovt grus. Rören ska sedan täckas av ytterligare 300 millimeter grus. Tänk på att fiberduken ska ligga mellan jordlagret och dräneringslagret."

För det första så ligger ju inte ditt rör nedanför grundsulans kant och för det andra saknas markduk helt... :(

anders07 skrev:
Då är det ju åt skogen!

"Nya dräneringsrör ska ha en diameter på minst 70 millimeter och placeras nedanför grundsulans kant. Dräneringsrören ska ligga på ett minst 50 millimeter tjockt lager av dränerande material, till exempel grovt grus. Rören ska sedan täckas av ytterligare 300 millimeter grus. Tänk på att fiberduken ska ligga mellan jordlagret och dräneringslagret."

För det första så ligger ju inte ditt rör nedanför grundsulans kant och för det andra saknas markduk helt... :(
Jo, dräneringsslangen ligger allt under grundsulan. På schaktbotten ligger en markduk men dräneringsslangen ligger direkt på markduken utan något grus emellan. På dräneringsslangen verkar det ligga ca 30 cm ganska smutsigt grus. På gruset ligger det sen blandat material med mycket fina partiklar som du ser på bilden. Ingen duk emellan fulmaterialet på toppen och dräneringsgruset. Jag befarar att det finkorninga materialet kommer att leta sig ner i dräneringen så småningom. :(

Ja, den dräneringsslangen kommer inte att vara ren länge...

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Jag är inget proffs, men jag arbetade som markanläggare i 3 år å då gjorde vi som följer: givetvis läggs dräneringsslangen under plattan, under dränerinsslangen använde vi stenmjöl för å göra en plan yta med riktigt fall, sen fiberduk under dräneringsslangen å sen fyllde vi med tvättad singel så det bildades ett lager runt hela dräneringsslangen med singel, å runt hela paketet (singel och dräneringsslang) vek vi fiberduken. Över detta fyllde vi ett schakt med singel hela vägen upp till marknivå. Om beställaren ville ha ett land mot husväggen vek vi av med singlet typ 50 cm innan markytan, men vi gick ändå alltid upp med en typ 20 cm "singelsträng" mot fasaden.
Detta schakt av singel som går från dräneringsröret upp till marknivå ska alltid vara avskilt med fiberduk så att jord/grus/lera inte kan ta sig in i dräneringsslangen.
Svårt å förklara, men hoppas du förstår hur jag menar. Kort sagt, det jobb som är utfört hos dig är åt he..te.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
att dräneringsslangen ligger mot botten är inget problem men det skall vara inbäddat av markduk sk påse.
försök att skaffa en markAma där står allting.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Man har börjat gå ifrån markduk mer och mer. Då duken blir igensatt. Bättre med lite skit i röret och en fungerande dräningen än att duken täpts till.

Nu säger jag inte att man ska skippa duken, bara att bägge sätten finns och båda fungerar.

Ser ut som dom lagt drän grus runt rören ( brukar vara harpad 08). Hade varit bättre dom lagt en kokosslang då.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi hade ett liknande problem när vi byggde nytt och upptäckte att dräneringen inte var korrekt utförd. Vår entreprenör hävdade bestämt att det var OK att fylla med jordmassor över dräneringen och att inget var felaktigt utfört. Av en slump så råkade vi vara på plats på husbygget och fotade när dräneringen utfördes och en dag så var det fyllt med jord över dräneringen och dagen efter så hade entreprenören lagt ut grus runt husgrunden så det såg ut som om det låg dränerande material runt grunden.

Jag reagerade inte på det då men eftersom så mycket annat gått snett under bygget så grävde vi upp och kontrollerade och insåg att det var felaktigt utfört med jordmasorna och att dräneringen låg för högt. Entreprenören hävdade fortfarande att allt var OK så vi kallade till en besiktning där besiktningsmannen grundligt förklarade hur en dränering ska vara uppbyggd för att uppfylla avsedd funktion och han läste även lite höglösning ur Anläggnings-AMA 98. Efter det så grävdes hela dräneringen om och även avloppsrören som var felaktigt nedgrävda gjordes om.

Det mest skrämmande med hela historien var att entreprenören inför besiktnsmannen först fortsatte att hävda att det var OK och att alla gör så innan han fick en föreläsning av besiktningsmannen hur en dränering ska vara utförd för att få avsedd effekt (tog mig mindre än 5 minter att googla) så jag tycker otroligt synd om alla tidigare husbyggare som byggt med vår entreprenör och inte insett att han har haft noll koll på vad han gjort eller med avsiktligt fuskat och troligen har samma utförande som vi upptäckte.

Så mitt tips är att plocka ut info ur AMA hur en dränering ska vara utförd (lite snabb googling ger också bra bilder och material) och ha några hål uppgrävda som vid besiktningen visar det felaktiga utförandet.

• Gilla
MMGY och 1 till
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Vi hade ett liknande problem när vi byggde nytt och upptäckte att dräneringen inte var korrekt utförd. Vår entreprenör hävdade bestämt att det var OK att fylla med jordmassor över dräneringen och att inget var felaktigt utfört....................
Tack mr_bygg för ditt svar. Det är dyrt att ta hand om jord, lera och andra överblivna och ofta blandade massor och dräneringen verkar ju vara ett bra hål att dumpa dom i. I ditt fall var det nog lite värre än i mitt men jag känner att här måste något göras för att det ska bli korrekt och fungera under många år framöver.

De flesta märker nog slarvigt/felaktigt utförda dräneringar före det är för sent. Det är så bra att det finns forumgemenskaper som denna så vi kan dela våra erfarenheter. Vi får betala ganska dyra pengar för att göra dessa arbeten och då ska det vara rätt tycker jag.

Nu verkar det alltså som om jag har några dagar på mig att få tag på en Anläggnings-AMA 98. (Kanske att AMA Anläggning 13 är en senare version av densamma) Jag är ju privatperson och 2880 kr + moms som Svensk Byggtjänst är mycket pengar för mig så här i slutskedet av bygget. Biblioteket verkar inte ha någon. Kanske jag kan smyga upp på stadsbyggnadskontoret och få lov att läsa lite där på plats ..

Kanske du kan ringa en konsult- eller anläggningsfirma i närheten och fråga om du får titta lite i deras mot att du tar med en bulle till fikat? Det hade du fått hos oss i alla fall :)

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
BiFuel skrev:
Kanske du kan ringa en konsult- eller anläggningsfirma i närheten och fråga om du får titta lite i deras mot att du tar med en bulle till fikat? Det hade du fått hos oss i alla fall :)
Fin idé! Tack :D

Det ser som sagt inte bra ut, nej. Det finns branschregler, de kallas Mark AMA.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.