Hej, jag instämmer inte i att saker som är felaktigt byggt är gjort av "fuskbyggaren". Det är tyvärr värre än så, de som "fuskar" kan inte bättre, de är övertygade om att de har gjort ett fullgott arbete, jag har lång erfarenhet som arbetsledare/verkmästare och konstaterade att det gick inte på något sätt att påtala för en del yrkesmän att det de gör är undermåligt, inte ens om man exakt visade vad som var fel, de såg helt enkelt inte skillnaden, jag tror att de flesta tror att man fuskar för att det ska fortare och ge mer pengar, men det stämmer inte, min erfarenhet är att de som gjorde jobben som det ska utföras även var de snabbaste. Som arbetsledare är det väldigt viktigt att delegera jobben efter individernas kunskap/förmåga.

• Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
de såg helt enkelt inte skillnaden
Jo, stämmer säkert i många fall, men att de inte ser skillnaden är väl i vissa fall ett sätt att spela ner det hela. Typ backa lite och säga, ähh det där är ju ingen som ser. Fast de kanske själva är mycket väl medvetna om det, och inte skulle vilja ha det så själva.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Men visst går det ju att fuska så det går snabbare också. Spika i färre spikar/skruva i färre skruv. Måla snabbt och slarvigt. Strunta i precision när man sågar, hellre för kort än långt. För annars riskerar de att behöva såga igen…
Nu är jag inte inom byggbranchen, men ska jag själv bygga något, så går det ju att lägga hur mycket tid som helst så allt blir perfekt, eller under deadline, imorgon behöver det vara klart. Blir rätt olika resultat.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Finns en hel uppsjö varianter. Allt från oförmåga, lättja och rent bedrägeri, medvetet fusk för att spara tid och sen på toppen "uppfinnarna" som har sin egen uppfattning om hur saker skall göras och aldrig läser några monteringsanvisningar, ritningar eller liknande.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.